Sunday, May 8, 2011
Jom Belajar Solat Jemaah
Jumlah Minimum Di Dalam Solat Jemaah
Ibnu Qudamah menyatakan,“Solat jemaah dapat dilakukan oleh dua orang atau lebih. Kami belum menemui perbezaan pendapat dalam masalah ini.” [Al Mughni 3/7]
Ibnu Hubairoh berkata, “Para ulama bersepakat, batasan minimum solat jemaah ialah dua orang. Iaitu imam dan seorang makmum yang berdiri di sebelah kanannya.” [Al-Ifshah An Ma’anish Shihah, 1/155. Dinukil daripada Solatul Jemaah, karya Prof. Dr. Shalih bin Ghanim As Sadlan, hal. 47. Lihat juga pernyataan kesepakatan ini dalam Raudhatun Nadiyah, karya Siddiq Hasan Khan, 1/308.]
Sah Solat Jemaah Dengan Kanak-Kanak Atau Wanita
Ibnu Abbas Radiallahu ‘anhu berkata:
بِتُّ عِنْدَ خَالَتِي فَقَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي مِنْ اللَّيْلِ فَقُمْتُ أُصَلِّي مَعَهُ فَقُمْتُ عَنْ يَسَارِهِ فَأَخَذَ بِرَأْسِي فَأَقَامَنِي عَنْ يَمِينِهِ
Aku tidur di rumah makcikku, lalu Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bangun mengerjakan solat malam. Lalu aku turut solat bersamanya dan berdiri di sebelah kirinya. Kemudian baginda meraih kepalaku dan memindahkanku ke sebelah kanannya. [Sahih al-Bukhari: 662]
Demikian juga hadis Anas bin Malik Radiallahu ‘anhu :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى بِهِ وَبِأُمِّهِ قَالَ فَأَقَامَنِي عَنْ يَمِينِهِ وَأَقَامَ الْمَرْأَةَ خَلْفَنَا
Rasululah Sallallahu ‘alaihi wa sallam solat mengimami dia dan ibunya. Anas berkata, “Baginda meletakkanku di sebelah kanannya dan wanita (ibunya) di belakang kami.” [Sahih Muslim: 1062]
Lebih Ramai Jemaah, Lebih Banyak Pahala
Sabda Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam:
وَصَلَاةُ الرَّجُلِ مَعَ الرَّجُلِ أَزْكَى مِنْ صَلَاتِهِ وَحْدَهُ وَصَلَاةُ الرَّجُلِ مَعَ الرَّجُلَيْنِ أَزْكَى مِنْ صَلَاتِهِ مَعَ الرَّجُلِ وَمَا كَانُوا أَكْثَرَ فَهُوَ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ
Solat bersama orang lain lebih baik daripada solat sendirian. Solat bersama dua orang lebih baik daripada solat bersama seorang. Semakin banyak (yang solat) semakim disukai Allah Azza wa Jalla. [Sunan Abu Daud: 467., Sunan an-Nasai: 834, Musnad Ahmad: 20312, Al-Mustadrak: 3/269 dan Sahih Ibn Khuzaimah:1477]
Kanak-Kanak Boleh Menjadi Imam
Hadis Amru bin Salamah Radiallahu ‘anhu yang berbunyi:
فَلَمَّا كَانَتْ وَقْعَةُ أَهْلِ الْفَتْحِ بَادَرَ كُلُّ قَوْمٍ بِإِسْلَامِهِمْ وَبَدَرَ أَبِي قَوْمِي بِإِسْلَامِهِمْ فَلَمَّا قَدِمَ قَالَ جِئْتُكُمْ وَاللَّهِ مِنْ عِنْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَقًّا فَقَالَ صَلُّوا صَلَاةَ كَذَا فِي حِينِ كَذَا وَصَلُّوا صَلَاةَ كَذَا فِي حِينِ كَذَا فَإِذَا حَضَرَتْ الصَّلَاةُ فَلْيُؤَذِّنْ أَحَدُكُمْ وَلْيَؤُمَّكُمْ أَكْثَرُكُمْ قُرْآنًا فَنَظَرُوا فَلَمْ يَكُنْ أَحَدٌ أَكْثَرَ قُرْآنًا مِنِّي فَقَدَّمُونِي بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَأَنَا ابْنُ سِتٍّ أَوْ سَبْعِ سِنِينَ
Ketika terjadi penaklukan kota Makkah, setiap kaum datang menyatakan keislaman mereka. Bapaku datang menyatakan keislaman kaumku. Ketika pulang beliau berkata,“Demi Allah, aku membawakan kepada kalian kebenaran daripada Rasulullah,” lalu beliau berkata,“Solatlah kalian, solat ini pada waktu ini dan solatlah ini pada waktu ini. Jika telah masuk waktu solat, hendaklah salah seorang kalian melaungkan azan dan orang yang paling banyak hafalan Al-Qurannya yang menjadi imam.” Lalu mereka mencari (imam). Ternyata tidak ada seorangpun yang lebih banyak hafalan Al-Quran daripada aku. Lalu mereka menjadikan aku sebagai imam dan aku pada waktu itu berusia enam atau tujuh tahun. [Sahih al-Bukhari: 3963]
Bila Dikatakan Mendapat Solat Jemaah
Dalam isu ini, ulama terbahagi kepada tiga pendapat:
Pertama : Sebelum Imam Memberi Salam
Ini pendapat mazhab Hanafi dan Syafii. Dalilnya:
Daripada Abu Hurairah Radiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
إِذَا أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَلَا تَأْتُوهَا تَسْعَوْنَ وَأْتُوهَا تَمْشُونَ عَلَيْكُمْ السَّكِينَةُ فَمَا أَدْرَكْتُمْ فَصَلُّوا وَمَا فَاتَكُمْ فَأَتِمُّوا
Jika solat telah iqamat, maka janganlah mendatanginya dengan berlari. Datangilah dengan berjalan. Kalian mesti tenang. Apa yang kalian dapatkan (bersama imam), maka solatlah dan yang terlepas sempurnakanlah.[Sahih al-Bukhari: 863 dan Muslim: 949]
Kedua : Membezakan Antara Solat Jumaat Dan jemaah. Jika Solat Jumaat, Melihat Kepada Rakaat Dan Jemaah Melihat Kepada Takbir.
Maksudnya: Dalam solat Jumaat, seseorang dikatakan mendapatkan solat Jumaat bersama imam bila mendapat satu rakaat bersama imam.
Untuk solat jemaah selain solat Jumaat, dikira mendapat jemaah apabila bertakbir sebelum imam mengucapkan salam. Ini pendapat yang masyhur dalam mazhab Syafii. [Majmu’ Fatawa 23/331]
Ketiga : Bila Mendapat Satu Rakaat Bersama Imam
Ini merupakan pendapat mazhab Malik, Imam al-Ghazali dan Ibn Taimiyyah.
Shaikh Muhammad bin Abdil Wahab dan Abdurrahman bin Nashir Assa’di telah merajihkannya.[Lihat Solatul Jemaah, hal. 50. Tentang tarjih mereka ini dapat dilihat dalam kitab Adab Al Masyi Ila Solat, hal. 29 dan Al Mukhtarat Al Jaliyah Fil Masail Al Fiqhiyah (dalam Al Majmu’ah Al Kamilah Li Mualafat, Syaikh Abdurrahman bin Nashir Assa’di, 2/109]
Dalilnya:
Daripada Abu Hurairah Radiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
مَنْ أَدْرَكَ رَكْعَةً مِنْ الصَّلَاةِ فَقَدْ أَدْرَكَ الصَّلَاةَ
Siapa yang mendapat satu rakaat daripada solat, maka telah mendapat solat. [Sahih al-Bukhari: 546 dan Sahih Muslim: 954]
Hadis Ibn Umar:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ أَدْرَكَ رَكْعَةً مِنْ صَلَاةِ الْجُمُعَةِ أَوْ غَيْرِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ الصَّلَاةَ
Rasulullah bersabda,“Sesiapa yang mendapat satu rakaat daripada solat Jumaat atau selainnya, maka telah mendapat solat.” [Sunan an-Nasaie: 554, Sunan Ibn Majah: 1113 dan Sahih Ibn Khuzaimah: 3/173.]
Pendapat ketiga adalah pendapat yang paling kuat menurut Ibn Taimiyyah.
Bilakah Dikira Mendapat Rakaat?
Ulama terbahagi kepada dua pendapat:
a) Apabila Sempat Membaca Al-Fatihah
Ini merupakan pendapat Imam al-Bukhari, Ibn Hazm dan salah satu pendapat Imam asy-Syaukani [Lihat Juz’ul Qira’ah Khalfal Imam; Al Muhalla 2/274-278; Nailul Authar 2/511-514]
Dalilnya:
Daripada Ubadah Bin as-Somit bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ
Tidak ada solat bagi orang yang tidak membaca al-Fatihah. [Sahih al-Bukhari: 756 dan Muslim: 394]
Abu Hurairah Radiallahu ‘anhu berkata:
إِذَا أَدْرَكْتَ الْقَوْمَ رُكُوْعًا لَمْ تُعْتَدَّ بِتِلْكَ الرَّكْعَةَ
Jika engkau mendapati orang-orang sedang ruku’, jangan kira ia sebagai rakaat [Riwayat imam al-Bukhari dalam Khairul Kalam Fil Qira’ah Khalfal Imam]
b) Apabila Sempat Ruku’ Bersama Imam
Ini merupakan pendapat majoriti ulama’. Ia pendapat Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam As-Syafii, Imam Ahmad bin Hanbal. Juga pendapat para sahabat: Ali, Ibnu Mas’ud, Zaid, dan Ibnu Umar. Pendapat ini juga dirajihkan oleh Imam Ibnu Abdil Barr, Imam Nawawi, Ash Shan’ani, Asy Syaukani pada pendapat kedua, Syaikh Bin Baz, Syaikh Al-Albani dan lainnya. [Lihat Shalatul Jama’ah, 96-98, karya Dr. Sa’id bin Ali bin Wahf Al Qahthani]
Dalilnya:
عَنْ أَبِي بَكْرَةَ أَنَّهُ انْتَهَى إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ رَاكِعٌ فَرَكَعَ قَبْلَ أَنْ يَصِلَ إِلَى الصَّفِّ (ثُمَّ مَشَي إِلَى الصَّفِّ ) فَذَكَرَ ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ زَادَكَ اللَّهُ حِرْصًا وَلاَ تَعُدْ
Daripada Abu Bakrah Radiallahu ‘anhu, bahawa dia sampai kepada Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam ketika baginda sedang ruku’, lalu dia ruku’ sebelum sampai ke saf (lalu dia berjalan menuju saf). Kemudian dia menyebutkan hal itu kepada Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam, lantas baginda bersabda, “Semoga Allah menambahkan semangat terhadapmu, dan janganlah engkau ulangi (perbuatan tadi).” [Sahih al-Bukhari: 783. Tambahan dalam kurungan riwayat Sunan Abu Daud: 684]
Daripada Abu Hurairah Radiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
إِذَا جِئْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ وَنَحْنُ سُجُودٌ فَاسْجُدُوا وَلاَ تَعُدُّوهَا شَيْئًا وَمَنْ أَدْرَكَ الرَّكْعَةَ فَقَدْ أَدْرَكَ الصَّلاَةَ
Jika kamu mendatangi solat, dan kami sedang sujud, maka sujudlah, dan janganlah kamu menghitungnya sesuatu. Dan barangsiapa mendapatkan rakaat (ruku’), maka dia mendapat solat. [Sunan Abu Daud: 893]
HUKUM SOLAT BERJEMAAH.
Ulama berbeza pendapat tentang hukumnya.
Pendapat Pertama : Fardhu Kifayah.
Ini pendapat Imam Syafii, Abu Hanifah, jumhur ulama Syafiiyah terdahulu dan kebanyakan ulama mazhab Hanafi dan Maliki.
Al-Hafiz Ibnu Hajar berkata,“Zahir perkataan Syafii, solat berjamaah hukumnya fardhu kifayah. Inilah pendapat kebanyakan ulama terdahulu di kalangan ulama Syafiiyah, Hanafiyah serta Malikiyah.” [Fathul Bari, 2/26]
Dalil-Dalilnya.
Hadis Pertama:
مَا مِنْ ثَلَاثَةٍ فِي قَرْيَةٍ وَلَا بَدْوٍ لَا تُقَامُ فِيهِمْ الصَّلَاةُ إِلَّا قَدْ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمْ الشَّيْطَانُ فَعَلَيْكُمْ بِالْجَمَاعَةِ فَإِنَّمَا يَأْكُلُ الذِّئْبُ الْقَاصِيَةَ
Tidaklah tiga orang di dalam satu kampung atau kawasan pedalaman, dan mereka tidak pula mendirikan solat melainkan Syaitan akan menguasainya. Berjemaahlah kalian. Ini kerana serigala hanya memakan kambing yang sendirian. [Sunan Abu Daud: 460, Sunan an-Nasaie: 738 dan Musnad Ahmad: 26242]
Hadis Kedua:
ارْجِعُوا إِلَى أَهْلِيكُمْ فَأَقِيمُوا فِيهِمْ وَعَلِّمُوهُمْ وَمُرُوهُمْ وَصَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي فَإِذَا حَضَرَتْ الصَّلَاةُ فَلْيُؤَذِّنْ لَكُمْ أَحَدُكُمْ وَلْيَؤُمَّكُمْ أَكْبَرُكُمْ
Pulanglah kepada keluarga kalian, dirikanlah solat bersama mereka, ajarlah dan perintahkan mereka (untuk solat). Solatlah kalian sebagaimana kalian melihat aku solat. Jika telah masukwaktu solat, hendaklah salah seorang kalian melaungkan azan dan yang paling tua menjadi imam. [Sahih al-Bukhari: 595 dan Muslim: 1080]
Hadis Ketiga:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ صَلَاةُ الْجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلَاةَ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً
Daripada Ibnu Umar, bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,”Solat berjemaah lebih afdhal daripada solat sendirian dua puluh tujuh darjat.” [Sahih al-Bukhari: 609]
Pendapat Kedua: Syarat sah solat. Tidak sah solat sendirian melainkan ada keuzuran
Ini pendapat mazhab Zahiri dan sebahagian ulama hadis. Ia juga dipegang oleh Ibnu Taimiyyah, Ibnul Qayyim, Ibnu Aqil dan Ibnu Abi Musa.
Dalil-Dalilnya:
Hadis Pertama.
مَنْ سَمِعَ النِّدَاءَ فَلَمْ يَأْتِهِ فَلَا صَلَاةَ لَهُ إِلَّا مِنْ عُذْرٍ
Barangsiapa yang mendengar azan lalu tidak mendatanginya, maka tidak ada solat baginya kecuali kerana uzur. [Sunan Ibn Majah: 785]
Hadis Kedua.
وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ بِحَطَبٍ فَيُحْطَبَ ثُمَّ آمُرَ بِالصَّلَاةِ فَيُؤَذَّنَ لَهَا ثُمَّ آمُرَ رَجُلًا فَيَؤُمَّ النَّاسَ ثُمَّ أُخَالِفَ إِلَى رِجَالٍ فَأُحَرِّقَ عَلَيْهِمْ بُيُوتَهُمْ
Demi zat yang jiwaku ada ditanganNya, sungguh aku bertekad meminta dikumpulkan kayu api. Lalu dikeringkan (agar mudah dijadikan kayu api). Kemudian aku perintahkan solat, lalu ada yang melaungkan azan. Kemudian aku perintahkan seseorang untuk mengimami solat, dan aku tidak berjemaah untuk menemui orang-orang (lelaki yang tidak berjemaah), lalu aku bakar rumah-rumah mereka. [Sahih al-Bukhari: 608 dan Muslim: 1041]
Hadis Ketiga.
أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ أَعْمَى فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهُ لَيْسَ لِي قَائِدٌ يَقُودُنِي إِلَى الْمَسْجِدِ فَسَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُرَخِّصَ لَهُ فَيُصَلِّيَ فِي بَيْتِهِ فَرَخَّصَ لَهُ فَلَمَّا وَلَّى دَعَاهُ فَقَالَ هَلْ تَسْمَعُ النِّدَاءَ بِالصَّلَاةِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَأَجِبْ
Seorang buta datang kepada Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam dan berkata,“Wahai Rasulullah, aku tidak mempunyai seorang yang memimpinku ke masjid,” lalu dia meminta keringanan kepada Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam sehingga dibolehkan solat di rumah. Lalu Baginda Sallallahu ‘alaihi wa sallam memberikan keringanan kepadanya. Ketika dia meninggalkan Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam, lantas Rasulullah bertanya,“Apakah engkau mendengar panggilan azan solat?” Dia menjawab,“Ya.” Lalu Baginda berkata,“Penuhilah!” [Sahih Muslim: 1044]
Pendapat Ketiga : Sunat Muakkad.
Ini pendapat mazhab Hanafi dan Maliki. Imam Ibnu Abdil Barr menisbahkannya kepada kebanyakan ahli fiqh Iraq, Syam dan Hijaz.
Dalil-Dalilnya.
Hadis Pertama.
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ صَلَاةُ الْجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلَاةَ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً
Dari Ibnu Umar, bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,”Solat berjemaah lebih afdhal daripada solat sendirian dua puluh tujuh darjat.”[Sahih al-Bukhari: 609]
Hadis Kedua.
إِنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ أَجْرًا فِي الصَّلَاةِ أَبْعَدُهُمْ إِلَيْهَا مَمْشًى فَأَبْعَدُهُمْ وَالَّذِي يَنْتَظِرُ الصَّلَاةَ حَتَّى يُصَلِّيَهَا مَعَ الْإِمَامِ أَعْظَمُ أَجْرًا مِنْ الَّذِي يُصَلِّيهَا ثُمَّ يَنَامُ وَفِي رِوَايَةِ أَبِي كُرَيْبٍ حَتَّى يُصَلِّيَهَا مَعَ الْإِمَامِ فِي جَمَاعَةٍ
Sesungguhnya, orang yang mendapat pahala paling besar dalam solat ialah yang paling jauh jalannya, kemudian yang lebih jauh. Orang yang menunggu solat sampai solat bersama imam, lebih besar pahalanya daripada orang yang solat, kemudian tidur. Dalam riwayat Abu Kuraib, (disebutkan): sehingga dia solat bersama imam dalam jemaah. [Sahih Muslim: 1064 dan Musnad Ahmad: 11380]
Pendapat Keempat : Fardhu Ain Dan Bukan Syarat.
Ini pendapat Ibnu Mas’ud, Abu Musa Al-Asyaari, Atha’ bin Abi Rabbah, Al Auza’i, Abu Tsaur, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, dan sebahagian ulama mazhab Hanafi dan Maliki.
Dalil-Dalil Al-Quran.
- Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala.
وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةُُ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلِيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِن وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَى أَن تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ إِنَّ اللهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا
Dan apabila kamu berada di tengah-tengah mereka (sahabatmu), lalu kamu hendak mendirikan solat bersama-sama mereka, maka hendaklah sekumpulan daripada mereka berdiri (solat) bersamamu sambil menyandang senjata, kemudian apabila mereka (yang solat bersamamu) telah sujud (telah menyempurnakan satu rakaat), maka hendaklah mereka pindah dari belakangmu (untuk menghadapi musuh) dan hendaklah datang kumpulan yang kedua yang belum bersolat, lalu bersolatlah mereka denganmu sambil bersiap-sedia dan menyandang senjata. Orang-orang kafir ingin supaya kamu lengah terhadap senjatamu dan harta bendamu, lalu mereka menyerbu kamu dengan sekaligus. Dan tidak ada dosa atasmu meletakkan senjata-senjatamu jika kamu menghadapi kesusahan kerana hujan atau kerana kerana kamu memang sakit; dan bersiap-sedialah kamu. Sesungguhnya Allah telah menyediakan azab yang hina bagi orang-orang kafir itu. [An-Nisa’:102].
Dalam ayat ini terdapat dalil yang tegas mengenai kewajipan solat berjemaah. Ia tidak boleh ditinggalkan, kecuali ada uzur, seperti: ketakutan atau sakit.
وَأَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَءَاتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ
Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat, dan ruku’lah bersama orang-orang yang ruku’. [Al-Baqarah:43).
فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَاْلأَصَالِ رِجَالُُ لاَّتُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَبَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللهِ وَإِقَامِ الصَّلاَةِ وَإِيتَآءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَاْلأَبْصَارُ
Bertasbih kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan dan disebut namaNya di dalamnya, pada waktu pagi dan waktu petang, lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak (pula) oleh jual beli daripada mengingati Allah, mendirikan solat, dan membayarkan zakat. Mereka takut kepada suatu hari yang (di hari itu) hati dan penglihatan menjadi goncang. [An-Nur:36-37].
قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَابَدَأَكُمْ تَعُودُونَ
Katakanlah,”Tuhanku menyuruh menegakkan keadilan.” Dan (katakanlah),”Luruskan wajah (diri)mu dalam setiap solat dan sembahlah Allah dengan ikhlas kepadaNya. Sebagaimana Dia telah menciptakan kamu pada permulaan, (demikian pulalah) kamu akan kembali kepadaNya.” [Al-A’raf:29].
Dalil-Dalil Hadis
وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ بِحَطَبٍ فَيُحْطَبَ ثُمَّ آمُرَ بِالصَّلَاةِ فَيُؤَذَّنَ لَهَا ثُمَّ آمُرَ رَجُلًا فَيَؤُمَّ النَّاسَ ثُمَّ أُخَالِفَ إِلَى رِجَالٍ فَأُحَرِّقَ عَلَيْهِمْ بُيُوتَهُمْ
Demi zat yang jiwaku ada di tanganNya, sungguh aku bertekad meminta dikumpulkan kayu api, lalu dikeringkan (agar mudah dijadikan kayu api). Kemudian aku perintahkan solat, lalu ada yang melaungkan azan. Kemudian aku perintahkan seseorang untuk mengimami solat dan aku tidak berjemaah untuk menemui orang-orang (lelaki yang tidak berjemaah). Lalu aku bakar rumah-rumah mereka.[ Sahih al-Bukhari: 608 dan Sahih Muslim: 1041]
أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ أَعْمَى فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهُ لَيْسَ لِي قَائِدٌ يَقُودُنِي إِلَى الْمَسْجِدِ فَسَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُرَخِّصَ لَهُ فَيُصَلِّيَ فِي بَيْتِهِ فَرَخَّصَ لَهُ فَلَمَّا وَلَّى دَعَاهُ فَقَالَ هَلْ تَسْمَعُ النِّدَاءَ بِالصَّلَاةِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَأَجِبْ
Seorang buta datang kepada Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam dan berkata,“Wahai Rasulullah, aku tidak mempunyai seorang yang memimpinku ke masjid,” lalu dia meminta keringanan kepada Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam sehingga dibolehkan solat di rumah. Lalu Baginda Sallallahu ‘alaihi wa sallam memberikan keringanan kepadanya. Ketika dia meninggalkan Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam, lantas Rasulullah bertanya,“Apakah engkau mendengar panggilan azan solat?” Dia menjawab,“Ya.” Lalu Baginda berkata,“Penuhilah!” [Sahih Muslim: 1044]
مَا مِنْ ثَلَاثَةٍ فِي قَرْيَةٍ وَلَا بَدْوٍ لَا تُقَامُ فِيهِمْ الصَّلَاةُ إِلَّا قَدْ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمْ الشَّيْطَانُ فَعَلَيْكُمْ بِالْجَمَاعَةِ فَإِنَّمَا يَأْكُلُ الذِّئْبُ الْقَاصِيَةَ
Tidaklah tiga orang di dalam satu kampung atau kawasan pedalaman, dan mereka tidak pula mendirikan solat melainkan Syaitan akan menguasainya. Berjemaahlah kalian. Ini kerana serigala hanya memakan kambing yang sendirian. [Sunan Abu Daud: 460, Sunan an-Nasaie: 738 dan Musnad Ahmad: 26242]
sumber: soaljawab.wordpress.com
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment