Sunday, July 8, 2012

Riadussolihin: Bab 217- Kewajipan Berpuasa Dan Penerangan Tentang Kelebihan Puasa Dan Apa Yang Berkaitan Dengannya

Terjemahan oleh Mohd Masri Bin Mohd Ramli
217- باب وجوب صوم رمضان 
وبَيان فضل الصّيام وما يتعلق به
  .
Bab 217- Kewajipan Berpuasa Dan Penerangan Tentang Kelebihan Puasa Dan Apa Yang Berkaitan Dengannya

Allah berfirman [al-Baqarah]:

قال اللَّه تعالى:  { يا أيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم }  إلى قوله تعالى:  { شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدىً للناس وبينات من الهدى والفرقان، فمن شهد منكم الشهر فليصمه، ومن كان مريضاً أو على سفر فعدة من أيام أخر }

183. Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,


184. (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka Barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi Makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, Maka Itulah yang lebih baik baginya. dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

185. (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). karena itu, Barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, Maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan Barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.


1215- وَعنْ أَبي هُريرة رضِي اللَّه عنْهُ ، قال : قال رسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم : « قال اللَّه عَزَّ وجلَّ : كُلُّ عملِ ابْنِ آدم لهُ إِلاَّ الصِّيام ، فَإِنَّهُ لي وأَنَا أَجْزِي بِهِ . والصِّيام جُنَّةٌ فَإِذا كَانَ يوْمُ صوْمِ أَحدِكُمْ فلا يرْفُثْ ولا يَصْخَبْ ، فَإِنْ سابَّهُ أَحدٌ أَوْ قاتَلَهُ ، فَلْيقُلْ : إِنِّي صَائمٌ . والَّذِي نَفْس محَمَّدٍ بِيدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائمِ أَطْيبُ عِنْد اللَّهِ مِنْ رِيحِ المِسْكِ .
للصَّائمِ فَرْحَتَانِ يفْرحُهُما : إِذا أَفْطرَ فَرِحَ بفِطْرِهِ ، وإذَا لَقي ربَّهُ فرِح بِصوْمِهِ » متفقٌ عليه.

Abu Hurairah menyatakan nabi saw bersabda: Allah berfirman: Setiap amalan anak adam adalah untuk diri mereka kecuali puasa. Sesungguhnya ia untukku dan aku yang akan membalasnya. Puasa itu perisai. Seandainya seseorang berpuasa pada suatu hari, janganlah dia berkata perkataan yang kotor dan meninggikan suara. Seandainya seseorang mencelanya, atau mengajaknya bergaduh, katakanlah: Sesungguhnya aku berpuasa. Demi Tuhan yang Nyawa Muhammad di TanganNya, sesungguhnya bau mulut orang berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada wangian kasturi. Orang yang berpuasa mempunyai dua kegembiraan: Iaitu apabila berbuka, dia gembira dengan berbuka puasanya, dan ketika bertemu tuhannya, dia gembira dengan puasanya. [al-Bukhari dan Muslim]

وهذا لفظ روايةِ الْبُخَارِي . وفي رواية له : « يتْرُكُ طَعامَهُ ، وَشَرابَهُ ، وشَهْوتَهُ ، مِنْ أَجْلي ، الصِّيامُ لي وأَنا أَجْزِي بِهِ ، والحسنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا » .

di dalam riwayat al-Bukhari: Nabi saw bersabda: (orang yang berpuasa) meninggalkan makanannya, minumannya dan syahwatnya kerana Ku. Puasa adalah milikKu dan aku yang akan memberi ganjarannya. Setiap kebaikan akan digandakan dengan sepuluh kali ganda kebaikan.

وفي رواية لمسلم : « كُلُّ عَملِ ابنِ آدَمَ يُضَاعفُ  الحسَنَةُ بِعشْر أَمْثَالِهَا إِلى سَبْعِمِائة ضِعْفٍ . قال اللَّه تعالى : « إِلاَّ الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِي وأَنا أَجْزي بِهِ : يدعُ شَهْوتَهُ وَطَعامَهُ مِنْ أَجْلي . لِلصَّائم فَرْحتَانِ :فرحة عند فطره ، فَرْحةٌ عِنْدَ لقَاء رَبِّهِ . ولَخُلُوفُ فيهِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ ريحِ المِسْكِ» .


di dalam riwayat Muslim: Setiap amalan anak adak digandakan kebaikannya daripada sepuluh kali ganda hingga tujuh ratus kali ganda. Allah swt berkata: Melainkan (pahala) berpuasa. Puasa adalah milikku, dan aku yang akan memberi ganjarannya. Orang yang berpuasa telah meninggalkan syahwat dan makanan keranaKu. Orang yang berpuasa mempunyai dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka puasa dan ketika bertemu Tuhannya. Sesungguhnya bau mulutnya lebih wangi di sisi Allah daripada bau kasturi.

1216- وعنهُ أَنَّ رسولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قالَ : « مَنْ أَنْفَقَ زَوْجَين في سَبِيلِ اللَّهِ نُودِيَ مِنْ أَبْواب الجَنَّةِ : يَا عَبْدَ اللَّهِ هذا خَيْرٌ ، فَمَنْ كَان مِنْ أَهْلِ الصَلاةِ دُعِي منْ باب الصَّلاةِ ، ومَنْ كانَ مِنْ أَهْلِ الجِهَادِ دُعِي مِنْ باب الجِهَادِ ، ومَنْ كَانَ مِنْ أَهْل الصِّيامِ دُعِيَ مِنْ باب الرَّيَّانِ ومنْ كَانَ مِنْ أَهْل الصَّدقَة دُعِي مِنْ باب الصَّدقَةِ » قال أبو بكرٍ رَضِيَ اللَّه عَنْهُ : بأَبي أَنت وأُمِّي يا رسولَ اللَّه ما عَلى مَنْ دُعِي مِنْ تِلكَ الأَبْوابِ مِنْ ضَرُورةٍ ، فهلْ يُدْعى أَحدٌ مِنْ تلك الأَبْوابِ كلِّها ؟ قال : « نَعَم وَأَرْجُو أَنْ تكُونَ مِنهم » متفقٌ عليه .

Abu Hurairah :ra bahawa Rasulullah :saw bersabda: Sesiapa yang membelanjankan harta di jalan Allah, dia akan dipanggil dari pintu syurga: Wahai hamba Allah. Ini (pintu syurga tersebut) adalah baik untukmu. Sesiapa yang sentiasa mendirikan solat, dipanggil dari pintu solat. Sesiapa yang berjihad, dipanggil dari pintu jihad. Sesiapa yang berpuasa, dipanggil dari pintu ar-Rayyan. Sesiapa yang bersedekah, dipanggip dari pintu sedekah. Abu Bakar :ra berkata: Demi ibu dan ayah ku wahai Rasulullah. Mereka yang dipangggil dengan dari pintu-pintu tersebut tidak lagi memerlukan kepada apa-apa. Apakah akan ada seseorang yang dipanggil dari semua pintu? Jawab baginda :saw: Ada, aku mengharapkan engkau termasuk di kalangan mereka [al-Bukhari dan Muslim]

1217- وعن سهلِ بنِ سعدٍ رضي اللَّه عنهُ عن النَّبِيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال : « إِنَّ فِي الجَنَّة باباً يُقَالُ لَهُ : الرَّيَّانُ ، يدْخُلُ مِنْهُ الصَّائمونَ يومَ القِيامةِ ، لا يدخلُ مِنْه أَحدٌ غَيرهُم ، يقالُ: أَينَ الصَّائمُونَ ؟ فَيقومونَ لا يدخلُ مِنهُ أَحَدٌ غيرهم ، فإِذا دَخَلوا أُغلِقَ فَلَم يدخلْ مِنْهُ أَحَدٌ» متفقٌ عليه .

Sahl bin Saad :ra meriwayatkan daripada nabi :saw, baginda :saw bersabda: Sesungguhnya di syurga terdapat sebuah pintu yang dipanggil ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melaluinya pada hari kiamat. Tidak ada seorangpun dapat memasukinya melainkan orang yang puasa. Akan dipanggil: Di mana orang-orang yang berpuasa. Maka mereka (yang berpuasa) akan bangun, tidak ada yang melalui pintu itu selain mereka. Apabila mereka sudah masuk, maka pintu ditutup. Dan tiada seorang pun dapat memasukinya lagi. [al-Bukhari dan Muslim]

1218- وعَنْ أَبي سَعيدٍ الخُدْريِّ رَضيَ اللَّه عنهُ قال : قالَ رسولُ اللَّهِ : « مَا مِنْ عبْدٍ يصُومُ يَوماً في سبِيلِ اللَّه إِلاَّ باعَدَ اللَّه بِذلك اليَومِ وجهَهُ عَن النَّارِ سبعينَ خرِيفاً » متفقٌ عليه .

Abu Sa'id al-Khudri :ra berkata: Rasulullah :saw bersabda: Tidaklah seorang hamba berpuasa sehari di Allah melainkan Allah, dengan hari itu, memalingkan wajahnya daripada neraka sejauh tujuh puluh tahun [al-Bukhari dan Muslim]

1219- وعنْ أَبي هُرَيرةَ رضيَ اللَّه عنهُ ، عن النَّبِيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قالَ : « مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَاناً واحْتِساباً ، غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذنْبِهِ » متفقٌ عليه .

Abu Hurairah :ra bahawa nabi :saw bersada: Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharap, diampuni dosa-dosanya yang telah lalu [al-Bukhari dan Muslim]

1220- وعنهُ رضيَ اللَّهُ عنهُ ، أَنَّ رسولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قالَ : « إِذا جَاءَ رَمَضَانُ ، فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الجنَّةِ ، وغُلِّقَت أَبْوَابُ النَّارِ ، وصُفِّدتِ الشياطِينُ » متفقٌ عليه .

Daripadanya lagi: Nabi :saw bersabda: Apabila tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka, diikat syaitan-syaitan [al-Bukhari dan Muslim]

1221-­ وعنهُ أَنَّ رسولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قالَ : « صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ ، وَأَفْطِرُوا لِرُؤيَتِهِ ، فإِن غمي عَليكم ، فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبانَ ثَلاثينَ » متفقٌ عليه . وهذا لفظ البخاري .
      وفي روايةِ مسلم : « فَإِن غُمَّ عَليكم فَصُوموا ثَلاثِينَ يَوْماً » .
Daripadanya, nabi :saw bersabda: Berpuasanya dengan terlihatnya anak bulan, dan berbuka (hari raya) dengan terlihatnya anak bulan. Seandainya kabus menyeliputi kalian, maka sempurnakan Sya'ban menjadi tiga puluh hati [al-Bukhari dan Muslim], dan ini lafaz teks al-Bukhari.

Dalam riwayat Muslim: Jika kabus menyeliputi pandangan kamu, maka puasalah tiga puluh hari.


2 comments:

  1. salam bestnya bila tahu bahasa Arab, leh terjemah terjemah.syukran atas terjemahan ini sumber rujukan ana.

    ReplyDelete