Sunnah-Sunnah Di Bulan Zulhijjah
a) Berpuasa di hari Arafah/9 Zulhijjah:
عَن بَعْضِ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ،
قَالَتْ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " يَصُومُ تِسْعَ ذِي الْحِجَّةِ وَيَوْمَ عَاشُورَاءَ
وَثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ أَوَّلَ اثْنَيْنِ مِنَ الشَّهْرِ
وَالْخَمِيسَ
"
Beberapa isteri nabi s.a.w berkata: Nabi s.a.w sering
berpuasa pada sembilan Zulhijjah, hari Asyura, dan tiga hari setiap bulan,
Isnin awal setiap bulan dan hari Khamis [Sunan Abi Daud: 2085, Shaikh al-Albani
mensahihkannya]
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ ….،
صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ
الَّتِي قَبْلَهُ ، وَالسَّنَةَ الَّتِي بَعْدَهُ …..
Rasulullah s.a.w bersabda: Puasa Arafah, aku berharap agar
Allah menghapuskan dosa setahun sebelumnya dan setahun selepasnya [Sahih
Muslim:1983]
b) Menyembelih korban
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ ،
أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ ، فَلَا يَقْرَبَنَّ
مُصَلَّانَا
"
Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
Sesiapa yang mempunyai keluasan (harta) tetapi tidak menyembelih korban, maka
janganlah dia mendekati tempat solat kami. [Sunan ibn Majah:3122, Shaikh
al-Albani menyatakan ia hasan]
c) Membanyakkan amal ibadah pada sepuluh hari pertama
Zulhijjah
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ ،
قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهِنَّ أَحَبُّ إِلَى
اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ الْعَشْرِ " فَقَالُوا : يَا رَسُولَ
اللَّهِ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا
رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ "
Ibn ‘Abbas r.a berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: Tiada
hari yang mana amal soleh pada hari itu lebih dicintai Allah daripada sepuluh
hari (awal Zulhijjah). Para sahabat bertanya: Ya Rasulullah, tidak juga jihad
di jalan Allah? Baginda s.a.w menjawab: Tidak juga jihad di jalan Allah
melainkan jika seorang lelaki itu keluar dengan nyawa dan hartanya, dan dia
tidak pulah (terbunuh). [Sunan at-Tirmizi: 687, Imam at-Tirmizi berkata: Hadis
ini Hasan Sahih Gharib]
d) Melakukan solat hari raya di Musolla/tanah lapang
عَنْ أَبِي
سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ ،
قَالَ : " خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي
أَضْحَى أَوْ فِطْرٍ إِلَى الْمُصَلَّى
Daripada Abu Sa;id al-Khudri r.a, Rasulullah s.a.w keluar ke
musolla/tanah lapang pada hari raya Aidiladha dan Aidilfitri [Sahih al-Bukhari:
296]
e) Membanyakkan takbir bermula pada satu Zulhijjah sehingga
Asar 13 Zulhijjah.
وَقَالَ ابْنُ
عَبَّاسٍ وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِى أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ أَيَّامُ الْعَشْرِ ،
وَالأَيَّامُ الْمَعْدُودَاتُ أَيَّامُ التَّشْرِيقِ . وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ
وَأَبُو هُرَيْرَةَ يَخْرُجَانِ إِلَى السُّوقِ فِى أَيَّامِ الْعَشْرِ
يُكَبِّرَانِ ، وَيُكَبِّرُ النَّاسُ بِتَكْبِيرِهِمَا . وَكَبَّرَ مُحَمَّدُ بْنُ
عَلِىٍّ خَلْفَ النَّافِلَةِ
.
Ibnu ‘Abbas berkata, “Berzikirlah kalian kepada Allah pada
hari-hari yang ditentukan iaitu 10 hari pertama Zulhijah dan juga pada
hari-hari tasyriq.” Ibnu ‘Umar dan Abu Hurairah pernah keluar ke pasar pada
sepuluh hari pertama Zulhijah, lalu mereka bertakbir, lantas manusia pun ikut
bertakbir. Muhammad bin ‘Ali pun bertakbir setelah shalat sunnah. [Dikeluarkan
oleh Bukhari tanpa sanad (mu’allaq), pada Bab “Keutamaan beramal di hari
tasyriq”]
Takbir terbahagi kepada dua. Takbir Mutlaq-bermula pada awal
Zulhijjah sehingga Asar 13 Zulhijjah. Ia boleh dilakukan pada bila-bila masa.
Dalilnya di atas
Takbir Muqayyad- takbir yang dilaungkan selepas solat
fardhu. Ia dilakukan bermula pada Subuh 9 Zulhijjah, dan berakhir pada selepas
Asar 13 Zulhijjah. Dalilnya ialah: Daripada Ali bin Abi Thalib radiallahu
‘anhu, bahawa beliau bertakbir setelah solat Subuh pada 9 Zulhijjah sampai Asar
13 Zulhijjah. Beliau juga bertakbir setelah Asar. [Musannaf Ibn Abi Syaibah
& Al-Baihaqi. Shaikh al-Albani mensahihkannya]
f) Tidak Makan Sebelum Solat Raya
عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ أَبِيهِ ،
أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " كَانَ لَا يَخْرُجُ يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ ، وَكَانَ لَا
يَأْكُلُ يَوْمَ النَّحْرِ حَتَّى يَرْجِعَ "
Daripada Ibn Buraidah r.a, bahawa Rasulullah s.a.w
kebiasaannya tidak akan keluar daripada rumah (untuk pergi mendirikan solat
raya) kecuali sehingga telah makan, dan baginda s.a.w tidak makan pada hari
raya haji melainkan selepas pulang (daripada solat raya). [Sunan Ibn Majah:
1746, Shaikh al-Albani menyatakan ia hadis sahih]
No comments:
Post a Comment