Turunnya al-Quran bersifat Ibtida’i dan Sababi
Al-Quran turun dalam dua bentuk:
Pertama, Secara Ibtida’i: iaitu turunnya bukan kerana sebab-sebab tertentu. Bentuk
seperti inilah yang lebih dominan terjadi pada kebanyakan ayat-ayat al-Quran.
Antaranya
:
Firman-Nya (ertinya):
Ayat tersebut turun secara Ibtida’i untuk menjelaskan keadaan sebahagian
orang-orang Munafiq. Sedangkan riwayat yang masyhur di kalangan ramai orang bahawa
ia turun terhadap seorang shahabat, Tsa’labah bin Hathib dalam kisah yang amat
panjang dan banyak sekali para Ahli Tafsir yang menyebutnya serta sering disebutkan
oleh para penceramah; riwayat tersebut Dhaif (lemah), tidak sahih sama sekali.
Kedua, Secara sababi ; iaitu turunnya kerana sebab tertentu, di antara
sebab-sebab tersebut:
§ Boleh jadi berupa
pertanyaan yang dijawab oleh Allah, seperti ayat (ertinya):
“Mereka bertanya kepadamu tentang bulan sabit. Katakanlah, ‘Bulan sabit itu
adalah tanda-tanda waktu bagi manusia dan (bagi ibadat) haji’.” ( al-Baqarah: 189)
§ Atau Suatu peristiwa
yang terjadi dan memerlukan penjelasan dan peringatan, seperti firman-Nya:
“Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu),
tentu mereka akan menjawab, ’Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan
bermain-main saja’ .” (at-Tawbah: 65)
Dua ayat tersebut turun terhadap seorang Munafiq yang berkata pada waktu perang
(Ghazwah) Tabuk di dalam satu majlis: “Kita tidak pernah melihat orang seperti
para penghafal al-Quran kita tersebut, lebih besar perutnya, lebih dusta
lisannya dan lebih pengecut ketika bertemu musuh”. Yang mereka tujukan dengan
kata-kata tersebut adalah Rasulullah dan para sahabatnya. Lantas hal itu sampai
ke telinga Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam dan al-Quranpun sudah turun.
Lalu datanglah seorang lelaki ingin meminta ma’af kepada Nabi Sallallahu
'alaihi wa sallam, lalu baginda menjawabnya:
"Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu
berolok-olok?." (at-Taubah: 65)
§ Atau suatu perbuatan
yang terjadi dan ia memerlukan penjelasan tentang hukumnya, seperti firman
Allah:
“Sesungguhnya Allah telah mendengar aduan perempuan yang bersoal jawab denganmu
(wahai Muhammad) mengenai suaminya, sambil ia berdoa merayu kepada Allah sedang
Allah sedia mendengar perbincangan kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha
Mendengar, lagi Maha Melihat..” (al-Mujadilah: 1)
Teruskan membaca di:
No comments:
Post a Comment