Saturday, January 28, 2012

Ya Allah, aku tidak kisah......


Assalamualaikum w.b.t.
Ketika berjalan-jalan di internet hari ini. Aku terjumpa video Dr. Mohd Asri yang sangat menyentuh hati. Beliau membacakan doa yang dibaca oleh nabi s.a.w selepas orang Thaif menolak dakwah baginda s.a.w. Sungguh doa itu menunjukkan tawakkal dan redha yang sangat hebat. Meletakkan kebergantungan kepada Allah semata-mata.


عن عبد الله بن جعفر قال : لما توفي أبو طالب خرج النبي - صلى الله عليه وسلم - إلى الطائف ماشيا على قدميه ، يدعوهم إلى الإسلام ، فلم يجيبوه ، فانصرف فأتى ظل شجرة فصلى ركعتين ثم قال

‘Abdullah bin Ja’far berkata: Apabila meninggalnya Abu Talib, nabi s.a.w keluar menuju ke Thaif dengan berjalan kaki. Baginda s.a.w menyeru penduduk di sana untuk memeluk Islam, akan tetapi penduduk di sana tidak menerima dakwah nabi s.a.w. Lalu nabi s.a.w pun beredar sehinggalah tiba di sebatang pokok. Baginda s.a.w mendirikan solat dua rakaat kemudian berdoa:

" اللهم إني أشكو إليك ضعف قوتي ، وهواني على الناس ، أرحم الراحمين أنت ، أرحم الراحمين إلى من تكلني إلى عدو يتجهمني ؟ أم إلى قريب ملكته أمري ؟ إن لم تكن غضبان علي فلا أبالي ، غير أن عافيتك أوسع لي ، أعوذ بوجهك الذي أشرقت له الظلمات ، وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة ، أن ينزل بي غضبك أو يحل بي سخطك ، لك العتبى حتى ترضى ، ولا حول ولا قوة إلا بالله

Ya Allah, sesungguhnya aku mengadu kepadaMu, betapa lemahnya kekuatanku, betapa hinanya aku di mata manusia. Engkau Maha Pengasih dan Penyayang. Yang Maha Pengasih dan Penyayang,kepada siapapun Engkau serahkan diriku ini, sama ada kepada musuh yang akan mengancam diriku, atau kepada sahabat yang akan menjaga urusanku? Selagi mana Engkau tidak Marah kepada ku. Aku tak kisah. Akan tetapi, kesejahteraan yang Engkau kurniakan melegakan aku.

Aku berlindung dengan WajahMu, yang menyinari kegelapan, yang memperbaiki urusan dunia dan akhirat, daripada turunnya murkaMu ke atas diriku, atau kebencianMu menimpaku. Hanya milikMu keredhaan sehingga Engkau meredhai. Tiada usaha dan kekuatan kecuali denganMu.

[Majma’ az-Zawaid: 9851, Imam al-Haithami berkata: Diriwayatkan oleh at-Thabrani. Pada riwayat ini terdapat Ibn Ishak, beliau seorang mudallis yang thiqah. Perawi yang lain kesemuanya thiqah]


No comments:

Post a Comment