Assalamualaikum w.b.t
Kebelakangan ini, saya menerima komen-komen yang saya
sifatkan sebagai komen-komen yang melampau. Sebelum ini juga saya sering
menerima emel-emel yang berbentuk pujian, dan kandungan pujiannya jua
melampau-lampau.
Hinggakan kadangkala saya terfikir, apakah mereka
benar-benar mahu memuji, atau sebenarnya memerli, atau sebenarnya pujian
sebegitu rupa datang daripada mereka yang mempunyai kecelaruan minda (mental
disorder), atau saya terfikir aku kah yang sebenarnya terlalu paranoid.
Saya tidak pernah mahu memarahi orang yang ikhlas memuji
saya. Tetapi jika ikhlas sekalipun, pujian itu hendaklah sederhana, jika tidak
memuji pun tidak mengapa, cukup dengan ucapan terima kasih.
Pujian yang berlebihan itu merosakkan jiwa. Komen-komen yang
melampau itu telah saya padam daripada ruangan komen blog saya. Masalahnya,
sebelum saya memadamnya, saya terpaksa membacanya. Pujian-pujian itu
benar-benar mengganggu ketenangan jiwa saya. Saya yakin jika dibenarkan ia
wujud dalam ruangan komen saya, fitnah yang besar boleh berlaku. Paling penting,
pujian itu boleh merosakkan jiwa saya.
Saya kenal diri saya, saya tahu tahap mana iman saya, saya
tahu bagaimana rapuhnya jiwa saya.
Kini saya faham kenapa Rasulullah s.a.w memberikan amaran
yang sangat keras dalam bab pujian.
Abu Bakrah r.a menceritakan:
أَنَّ رَجُلًا ذُكِرَ عِنْدَ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَأَثْنَى عَلَيْهِ رَجُلٌ
خَيْرًا ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
: " وَيْحَكَ قَطَعْتَ عُنُقَ
صَاحِبِكَ " يَقُولُهُ مِرَارًا " إِنْ كَانَ أَحَدُكُمْ مَادِحًا لَا
مَحَالَةَ فَلْيَقُلْ : أَحْسِبُ كَذَا وَكَذَا ، إِنْ كَانَ يُرَى أَنَّهُ
كَذَلِكَ وَحَسِيبُهُ اللَّهُ وَلَا يُزَكِّي عَلَى اللَّهِ أَحَدًا
"
Perihal seorang lelaki telah
disebutkan dan ketika itu Rasulullah s.a.w turut berada disitu. Lalu seorang
sahabat pun memuji lelaki tersebut. Nabi s.a.w lalu bersabda:
Celaka engkau! Engkau telah
memenggal tengkuk sahabatmu (Nabi s.a.w menyebut perkataan tersebut berulang
kali). Seandainya seseorang perlu untuk memuji seseorang yang lain, maka
sebutlah: Saya berpendapat si fulan ini begini dan begitu, seandainya dia
memang melihat keadaan saudaranya begitu. Allah lah yang lebih tahu keadaannya.
Jadi janganlah menyucikan seorang pun di hadapan Allah.
[Sahih al-Bukhari, Kitab Adab,
Bab perkara yang dibenci ketika memuji: 5630]
عَنْ أَبِي مَعْمَرٍ
، قَالَ : قَامَ رَجُلٌ يُثْنِي عَلَى أَمِيرٍ مِنَ الْأُمَرَاءِ ، فَجَعَلَ الْمِقْدَادُ
يَحْثِي عَلَيْهِ التُّرَابَ ، وَقَالَ : " أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نَحْثِيَ فِي وُجُوهِ الْمَدَّاحِينَ التُّرَابَ "
Abi Ma’mar berkata: Seorang lelaki memuji-muji salah seorang
pemimpin. Al-Miqdad terus menabur pasir kepada lelaki tersebut sambil berkata:
Rasulullah s.a.w mengarahkan kami untuk menabur pasir ke wajah mereka yang
melampau-lampau dalam memuji.
[Sahih Muslim, Kitab Zuhud Dan Ar-Raqaiq, Bab larangan
melampau-lampau dalam memuji, hadis no: 5327]
Bukanlah saya mahu melarang sebarang pujian. Adakalanya pujian
itu memotivasikan saya untuk membuat sesuatu. Tetapi adakalanya pujian itu
sangat merimaskan.
Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani memetik perkataan al-Imam Ibn
Batthal:
حاصل النهي أن من أفرط في مدح آخر بما ليس فيه لم يأمن
على الممدوح العجب لظنه أنه بتلك المنزلة ، فربما ضيع العمل والازدياد من الخير اتكالا
على ما وصف به ، ولذلك تأول العلماء في الحديث الآخر احثوا في وجوه المداحين التراب
أن المراد من يمدح الناس في وجوههم بالباطل ، وقال عمر : المدح هو الذبح . قال : وأما
من مدح بما فيه فلا يدخل في النهي ، فقد مدح - صلى الله عليه وسلم - في الشعر والخطب
والمخاطبة ولم يحث في وجه مادحه ترابا
Larangan ini terjadi kepada sesiapa yang melampau memuji
orang lain, sedangkan apa yang dipuji itu tidak wujud pada orang yang dipuji,
begitu juga apabila pujian itu menyebabkan orang yang dipuji tidak selamat
daripada perasaan ‘ujub walaupun boleh jadi keadaan orang itu memang seperti
apa yang dipuji. Boleh jadi pujian ini hanya akan mensia-siakan amalan yang
telah dilakukan dan ia akan membebani orang yang dipuji dengan apa yang dipuji
kepadanya.
Oleh kerana itu, ilmuan Islam mentakwilkan hadis lain yang
menyuruh menabur pasir ke wajah orang yang memuji dengan menyatakan maksud
hadis tersebut adalah untuk orang-orang yang memuji dengan kebathilan (memuji
untuk sesuatu yang tidak layak).
'Umar r.a berkata, "Pujian adalah sembelihan".
Adapun jika memuji orang yang benar-benar layak, maka pujian seperti itu tidak dilarang.
Rasulullah s.a.w sendiri pernah dipuji dalam sya'ir, khutbah, mahupun
perbualan. Namun baginda s.a.w tidak
menyiram pasir kepada orang yang memujinya."
[Fathul Bari, Penjelasan kepada Sahih al-Bukhari, http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=52&ID=3392&idfrom=11078&idto=11081&bookid=52&startno=1]
Saya tidak mampu memaksa, tetapi
hanya mengingatkan agar berhati-hatilah ketika menulis komen di blog saya. Saya
tidak tahu apa niat si fulan yang menulis komen-komen tersebut.
Jika benar ia pujian, semoga saya
dapat membaca doa yang dibaca oleh sahabat nabi r.a ketika dipuji:
عَنْ
عَدِيِّ بْنِ أَرْطَأَةَ ، قَالَ : " كَانَ الرَّجُلُ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا زُكِّيَ ، قَالَ :
اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ ، وَاغْفِرْ لِي مَا لا يَعْلَمُونَ
’Adi bin
Arthah berkata: Seorang daripada sahabat nabi s.a.w apabila dipuji, beliau akan
membaca: Ya Allah, janganlah engkau hukumi aku untuk apa yang mereka
perkatakan. Ampunilah aku untuk apa yang mereka tidak ketahui. [Imam al-Bukhari
meriwayatkan dalam al-Adab al-Mufrad : 759. Sheikh al-Albani
menyatakan isnadnya
sahih. Lihat Sahih al-Adab al-Mufrad : 585]
Pujian itu satu ubat yang sangat menyejukkan jiwa selepas keletihan, tetapi ia jua umpama racun yang membunuh secara perlahan-lahan apabila diberikan secara berlebihan.
No comments:
Post a Comment