Alhamdulillah, baru selesai menyiapkan tugasan subjek Fiqh
102 berkaitan Fiqh Zakat. Ketika menyiapkan tugasan, saya menemui hadis di
bawah yang sangat menarik.
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لَمَّا بَعَثَ مُعَاذًا ـ رضى الله عنه ـ
عَلَى الْيَمَنِ قَالَ " إِنَّكَ تَقْدَمُ عَلَى قَوْمٍ أَهْلِ كِتَابٍ، فَلْيَكُنْ
أَوَّلَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ عِبَادَةُ اللَّهِ،
'Abdullah bin 'Abbas r.a meriwayatkan bahawa tatkala
Rasulullah s.a.w menghantar Muaz r.a ke Yaman, baginda s.a.w bersabda:
Sesungguhnya engkau akan menemui penganut Ahli Kitab. Jadikanlah perkara
pertama dalam dakwah mu itu ialah menyeru mereka menyembah Allah.
فَإِذَا عَرَفُوا اللَّهَ فَأَخْبِرْهُمْ
أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَضَ عَلَيْهِمْ خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِي يَوْمِهِمْ وَلَيْلَتِهِمْ،
Apabila mereka telah memahami, terangkan kepada mereka
bahawa Allah s.w.t telah mewajibkan ke atas mereka mendirikan solat lima waktu
pada siang dan malam.
فَإِذَا فَعَلُوا، فَأَخْبِرْهُمْ
أَنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَيْهُمْ زَكَاةً {تُؤْخَذُ} مِنْ أَمْوَالِهِمْ وَتُرَدُّ
عَلَى فُقَرَائِهِمْ، فَإِذَا أَطَاعُوا بِهَا فَخُذْ مِنْهُمْ، وَتَوَقَّ كَرَائِمَ
أَمْوَالِ النَّاسِ ".
Apabila mereka telah melakukan hal itu, terangkan kepada
mereka bahawa Allah telah mewajibkan zakat diambil daripada harta mereka dan
diagihkan kepada orang-orang miskin dalam kalangan mereka. Apabila mereka taat,
maka ambillah zakat daripada mereka, dan jauhilah mengambil harta yang paling
mulia di sisi mereka [Sahih al-Bukhari : 1458]
Ketika mencari huraian kepada hadis di atas daripada sudut
kaca mata dakwah, saya terjumpa huraiannya dari sudut dakwah. Sungguh panjang
huraian Shaikh Muhammad at-Tuwaijiri dalam kitabnya Mukhtasar Fiqh al-Islamiy
Fi Dhaui al-Quran wa as-Sunnah [مختصر
الفقه الإسلامي في ضوء القرآن والسنة] dalam Bab فصل:
أحوال الناس بعد الدعوة Keadaan Manusia Selepas Datangnya Dakwah .
Saya tertarik dengan pembahagian kategori pendakwah yang
beliau senaraikan:
.أصناف
القائمين بالدعوة:
Kategori-Kategori Manusia Yang Berdakwah
القائمون بالدعوة الآن أصناف:
Pendakwah Di Zaman Kini Terbahagi Kepada Beberapa Golongan
1- منهم
من تأثر بأخلاق الدعاة إلى الله عز وجل فهو يقوم بالدعوة، وإذا حصل له مشكلة مع أحد
الدعاة ترك الدعوة وعادى الدعاة. فهذا صرفه الله؛ لنقص مقصده.
Pertama: Sebahagian daripada mereka adalah orang-orang yang
terkesan dengan akhlak mulia yang ditunjukkan oleh pendakwah yang menyeru
manusia kepada Allah. Disebabkan hal itu, maka orang ini pun melakukan
kerja-kerja dakwah. Apabila timbul masalah atau konflik dengan mana-mana
pendakwah yang ada, orang ini akan meninggalkan kerja-kerja dakwah, bahkan dia
menyerang dan melakukan provokasi ke atas pendakwah-pendakwah yang ada. Allah
s.w.t telah memalingkan orang ini kerana ketidaksempurnaan objektifnya ketika
melakukan kerja dakwah.
2- ومنهم
من يقوم بالدعوة لأنه وجد فيها حل مشاكله، وتحقيق رغباته، ولما حسنت أحواله، وزادت
دنياه انشغل بها عن الدعوة. فهذا صرفه الله؛ لأنه دخل في الدعوة
بمقصد ناقص.
Kedua: Sebahagian daripada mereka memasuki bidang dakwah
kerana mereka mempunyai masalah dan kerana mahu memenuhi kehendak hawa
nafsunya. Apabila keadaannya semakin pulih daripada masalah yang dihadapi, dan
kehendak dunianya semakin bertambah, maka dia sudah disibukkan dengan hal lain
daripada melakukan dakwah. Allah s.w.t telah memalingkan orang ini kerana dia
memasuki dunia dakwah dengan tujuan yang sangat jijik.
3- ومنهم
من يقوم بالدعوة لأن فيها حسنات وأجوراً، فهو يريد تحصيل الأجور، فمقصده لنفسه لا يبالي
بغيره. فهذا إذا وجد الحسنات في غير الدعوة
أكثر وأسهل ترك الدعوة.
Sebahagian daripada mereka memasuki bidang dakwah kerana
padanya terdapat ganjaran keduniaan, lalu dia mengkehendaki ganjaran tersebut.
Tujuannya hanyalah untuk dirinya sendiri dan dia tidak mempedulikan orang yang
lain. Insan sebegini, tatkala dia menemui ganjaran keduniaan yang lebih banyak
dan mudah pada jalan selain dakwah, maka dia akan meninggalkan dunia dakwah.
4- ومنهم
من يقوم بالدعوة لأنها أَمْر الله عز وجل، فهو يقوم بالعبادة لأنها أَمْر الله، ويقوم
بالدعوة لأنها أَمْر الله. فهذا مقصده كامل، وبسبب ذلك ثَبَّته
الله، وأعانه، وفرَّغه لتنفيذ أوامر الله، والدعوة إلى الله، فهذا بأشرف المنازل.
Sebahagian mereka memasuki dunia dakwah kerana itulah arahan
Allah. Dia melakukan hal tersebut sebagai ibadah kerana itulah itulah suruhan
Allah. Apabila dia melakukan dakwah kerana itulah suruhan Allah, maka inilah
objektif yang sangat sempurna. Disebabkan hal ini, Allah s.w.t akan menetapkan
jiwanya supaya istiqamah, akan membantunya, memudahkannya untuk melaksanakan
suruhan Allah dan berdakwah mengajak manusia kepada Allah. Inilah kategori
pendakwah yang paling mulia.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sudah baca bukan? Di mana diri kita? Kategori yang mana?
Adakah kita insan yang melakukan kerja dakwah kerana sebab tertentu, atau kita
melakukan dakwah semata-mata kerana kita sedar itu kewajipan kita?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Berbalik kepada topik, apakah pengajaran daripada hadis di
atas?
الداعي إلى الله يَعْرض الإسلام على
الكفار، فإذا امتنع الكافر الأصلي من الدخول في الإسلام إلا بشرط ترك الصلاة أو الزكاة
أو نحوهما، فهذا نقبل منه إسلامه؛
Pendakwah yang menyeru kepada Allah akan menyampaikan Islam
kepada golongan kuffar. Apabila orang kafir yang asli enggan memasuki Islam
kecuali dengan syarat dia tidak perlu solat, tidak perlu membayar zakat dan
kewajipan-kewajipan yang lain. Kita hendaklah menerima pengIslamannya.
لأن مصلحة أن يُسلم مع النقص الذي
يرجى تكميله، أولى من بقائه على الكفر المحض.
Ini kerana manfaat daripada pengIslamannya yang tidak
sempurna itu yang diharapkan akan sempurna jua lebih utama daripada kekalnya
dalam keadaan kafir.
وكان صلى الله عليه وسلم يقبل مِنْ
كل مَنْ جاء يريد الدخول في الإسلام الشهادتين فقط، ويعصم دمه بذلك،
Rasulullah s.a.w akan menerima setiap orang yang datang
menemuinya yang mahu memeluk Islam cukup dengan melafazkan kalimah syahadah
sahaja. Dengan pengIslamannya itu, nyawanya akan dilindungi.
فإذا ذاق حلاوة الدين، طابت نفسه بفعل
كل ما أمر الله ورسوله به.
Apabila dia sudah merasai kemanisan beragama, itu akan
menarik hatinya untuk melakukan semua yang disuruh oleh Allah dan rasul Nya.
فنؤلف قلب الكافر الأصلي على الإسلام،
ونقنع بما رضي به؛ لأنه لم يفهم الإسلام حقيقة، ولهذا يثقل عليه بعضه.
Kita hendaklah melembutkan hati orang kafir kepada Islam,
dan memujuknya. Ini kerana dia tidak faham akan hakikat Islam, disebabkan hal
itu, sebahagian kewajipan itu pasti terasa berat untuk dilaksanakan.
فإذا دخل في الإسلام، وخالط المسلمين،
وتعلم الدين، قوي إيمانه، وذاق حلاوة الدين، وصار أشد حماساً وتمسكاً به من بعض المسلمين
كما هو مشاهد.
Apabila dia telah menjadi Islam, telah bercampur gaul dengan
kaum Muslimin, telah mempelajari ilmu agama, telah kuat imannya dan telah
terasa kemanisan hidup beragama. Seseorang itu akan bertukar menjadi seorang
yang bersemangat dan berpegang teguh dengan agama melebihi sebahagian kaum
Muslimin sebagaimana yang dapat dilihat.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Inilah sebahagian yang dapat saya petik daripada penjelasan
Shaikh Muhammad at-Tuwaijiri.
________________________
Mohd Masri Mohd Ramli
Operational Manager
Al Kahfi Services
T : 013-2506391
No comments:
Post a Comment