Thursday, February 21, 2013

Aku Mahu Lihat Dia...



<Aku mahu lihat Dia>

Aku menatap bulan, sungguh indah rupanya,
Aku melihat bunga, sungguh cantik persis namanya,
Aku melihat matahari, sungguh terang cahayanya,
Aku melihat malam, sungguh gelap melelapkan mata.


Aku mencari Tuhan, tidak nampak di mana Dia, 
Aku menunggu saat untuk menatap wajah Maha Pencinta, 
Aku tahu dia Tinggi di sana,
Belum masanya aku melihat Dia,
Kerana insan terbaik jua dihijab dek cahaya,
Apatah lagi aku yang hina.

Tetapi Dia berjanji,
Aku boleh melihat Dia,
Bila aku sudah di syurga,
Bila aku melihat Dia,
Akan lupa segala benda,
Seolah-olah yang ada hanya Dia sahaja.


Sahabat-sahabat, ayuh kita baca doa di bawah:

عَنْ قَيْسِ بْنِ عَبَّادٍ ، قَالَ : صَلَّى عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ بِالْقَوْمِ صَلاةً أَخَفَّهَا ، فَكَأَنَّهُمْ أَنْكَرُوهَا ،
Qais bin 'Ibad berkata: 'Ammar bin Yasir radiallahu 'anhu solat bersama kaum Muslimin, dan beliau meringankan solat itu. Kelihatan seolah-olah para jemaah tidak bersetuju dengan tindakan beliau.

قَالَ : أَلَمْ أُتِمَّ الرُّكُوعَ وَالسُّجُودَ ؟ قَالُوا : بَلَى ،
'Ammar bertanya kepada mereka: Bukankah aku telah menyempurnakan ruku' dan sujud? Mereka jawab: Ya, benar.

قَالَ : أَمَّا إِنِّي دَعَوْتُ فِيهَا بِدُعَاءٍ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدْعُو بِهِ :
'Ammar berkata: Sesungguhnya aku berdoa padanya satu doa yang Rasulullah sallallahu 'alaihi wassalam sering membacanya iaitu:

" اللَّهُمَّ بِعِلْمِكَ الْغَيْبَ وَقُدْرَتِكَ عَلَى الْخَلْقِ ،
Ya Allah, dengan Ilmu Mu berkaitan hal yang ghaib dan keKuasaan Mu ke atas ciptaan Mu.

أَحْيِنِي مَا عَلِمْتَ الْحَيَاةَ خَيْرًا لِي ،
Hidupkanlah aku seandainya Engkau Tahu kehidupan itu baik buat ku.

وَتَوَفَّنِي إِذَا عَلِمْتَ الْوَفَاةَ خَيْرًا لِي ،
Matikanlah aku seandainya Engkau Tahu kematian itu baik buat ku.

وَأَسْأَلُكَ خَشْيَتِكَ فِي الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ،
Aku memohon kepada mu perasaan takut kepada Mu tidak kira dalam keadaan tersembunyi ataupun terbuka,

وَكَلِمَةَ الإِخْلاصِ فِي الرِّضَا وَالْغَضَبِ ،
dan (agar aku berkata-kata dengan) kalimah yang benar di saat aku redha mahu pun marah.

وَأَسْأَلُكَ نَعِيمًا لا يَنْفَدُ ،
Aku memohon kepada Mu nikmat yang tidak habis,

وَقُرَّةَ عَيْنٍ لا تَنْقَطِعُ ،
dan penyejuk mata yang tidak terputus-putus.

وَأَسْأَلُكَ الرِّضَا بِالْقَضَاءِ ،
Aku memohon kepada Mu agar aku redha dengan takdir Mu.

وَبَرَدَ الْعَيْشِ بَعْدَ الْمَوْتِ ،
dan kehidupan yang bahagia selepas kematian,

وَلَذَّةَ النَّظَرِ إِلَى وَجْهِكَ ،
dan kelazatan melihat wajah Mu,

وَالشَّوْقَ إِلَى لِقَائِكَ ،
dan perasaan rindu untuk bertemu dengan Mu.

وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ ضَرَّاءٍ مُضِرَّةٍ ،
Aku berlindung dengan Mu daripada kesengsaraan yang memusnahkan,

وَفِتْنَةٍ مُضِلَّةٍ ،
daripada fitnah yang menyesatkan.

اللَّهُمَّ زَيِّنَّا بِزِينَةِ الإِيمَانِ " .
Ya Allah, hiasilah kami dengan perhiasan keimanan.

وَاجْعَلْنَا هُدَاةً مُهْتَدِينَ
Jadikan kami penunjuk jalan ke arah kebenaran yang mendapat petunjuk.

[Sunan an-Nasaie, Kitab al-Masajid, no: 1211]

عَنْ صُهَيْبٍ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ :
Suhaib radiallahu 'anhu meriwayatkan, Nabi sallallahu 'alaihi wassalam bersabda:

" إِذَا دَخَلَ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ ،
Apabila penghuni syurga telah memasuki syurga,

قَالَ : يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى : تُرِيدُونَ شَيْئًا أَزِيدُكُمْ ؟
Allah Tabaraka wa Ta'ala bertanya kepada mereka: Adakah kalian mahu Aku Tambahkan apa-apa lagi?

فَيَقُولُونَ : أَلَمْ تُبَيِّضْ وُجُوهَنَا ، أَلَمْ تُدْخِلْنَا الْجَنَّةَ ، وَتُنَجِّنَا مِنَ النَّارِ ؟
Penghuni syurga menjawab: Bukankah Engkau telah memutihkan wajah-wajah kami? Bukankah Engkau telah memasukkan kami ke dalam syurga? Bukankah Engkau telah selamatkan kami daripada neraka?

قَالَ : فَيَكْشِفُ الْحِجَابَ ، فَمَا أُعْطُوا شَيْئًا أَحَبَّ إِلَيْهِمْ مِنَ النَّظَرِ إِلَى رَبِّهِمْ عَزَّ وَجَلَّ " ،
Maka Allah pun menyingkapkan hijab. Tiada kurniaan yang lebih mereka cintai daripada melihat Allah Azza wa Jalla.

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ ، حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ بِهَذَا الإِسْنَادِ ، وَزَادَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الآيَةَ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ سورة يونس آية 26 .
Kemudian Rasulullah sallallahu 'alaihi wassalam membacakan ayat ini: Bagi orang-orang yang melakukan kebaikan, ada ganjaran yang baik (iaitu syurga) dan tambahannya (iaitu melihat Allah) ' [Yunus: 26]

صحيح مسلم» كِتَاب الإِيمَانِ»بَاب إِثْبَاتِ رُؤْيَةِ الْمُؤْمِنِينَ فِي الآخِرَةِ
[Sahih Muslim, Kitab Iman, Bab Orang Beriman Akan Melihat (Allah) di Akhirat, no: 271]



________________________
Mohd Masri Mohd Ramli
Operational Manager
Al Kahfi Services

T : 013-2506391

No comments:

Post a Comment