Friday, March 29, 2013

Manusia Yang Lupa Daratan


<Kezaliman Insan Yang Lupa Daratan>

}} وَإِذَا مَسَّ ٱلإِنسَانَ ٱلضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِداً أَوْ قَآئِماً فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَآ إِلَىٰ ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ {{
Dan apabila manusia ditimpa bahaya, dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri. Tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia [kembali] melalui [jalannya yang sesat], seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk [menghilangkan] bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan. (Yunus : 12)

Shaikh As-Sa'di berkata dalam Taisir al-Karim ar-Rahman Fi Tafsir Kalam al-Mannan:


وهذا إخبار عن طبيعة الإنسان من حيث هو، وأنه إذا مسه ضر، من مرض أو مصيبة اجتهد في الدعاء، .
Ini merupakan satu pernyataan mengenai tabiat manusia tidak kira siapa pun mereka. Apabila kesusahan menimpanya seperti sakit dan musibah yang lain, dia pun bersungguh-sungguh berdoa kepada Allah.

وسأل الله في جميع أحواله، قائما وقاعدا ومضطجعا، وألح في الدعاء ليكشف الله عنه ضره
Dia memohon kepada Allah untuk semua urusannya. (Dia berdoa) dalam keadaan berdiri, duduk, berbaring. Dia bersungguh-sungguh berdoa supaya Allah menghapuskan kesusahan itu.

استمر في غفلته معرضا عن ربه، كأنه ما جاءه ضره، فكشفه الله عنه،
(Tetapi setelah kesusahan itu dihilangkan) dia berterusan dalam kelalaian yang memalingkannya daripada Tuhannya. Seolah-olah kesusahan itu tidak pernah menimpanya sedangkan Allah lah yang menghilangkan kesusahan itu.

فأي ظلم أعظم من هذا الظلم؟!! يطلب من الله قضاء غرضه، فإذا أناله إياه لم ينظر إلى حق ربه، وكأنه ليس عليه لله حق. .
Kezaliman apakah yang lebih besar daripada kezaliman ini! Dia memohon Allah agar memenuhi permintaannya. Tetapi apabila Allah telah mengurniakan apa yang dia minta, dia tidak melihat sedikit pun kepada hak Tuhannya, seolah-olah Allah tidak mempunyai sedikit pun hak ke atas dirinya.

وهذا تزيين من الشيطان، زين له ما كان مستهجنا مستقبحا في العقول والفطر
Inilah dia hiasan syaitan. Dia mencantikkan sesuatu yang pada hakikatnya adalah jijik dan buruk menurut akal dan fitrah manusia.

________________________
Mohd Masri Mohd Ramli
Operational Manager
Al Kahfi Services

No comments:

Post a Comment