Thursday, December 3, 2015

JAMPI, BERUBAT DAN TAWAKKAL

Terdapat tiga buah hadis yang perlu kita kaji untuk memahami hukum jampi-jampian dalam Islam:

Hadis Pertama:
عَنْ زَيْنَبَ ، امْرَأَةِ عَبْدِ اللهِ عَنْ عَبْدِ اللهِ ، قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ : إِنَّ الرُّقَى ، وَالتَّمَائِمَ ، وَالتِّوَلَةَ شِرْكٌ قَالَتْ : قُلْتُ : لِمَ تَقُولُ هَذَا ؟ وَاللَّهِ لَقَدْ كَانَتْ عَيْنِي تَقْذِفُ وَكُنْتُ أَخْتَلِفُ إِلَى فُلاَنٍ الْيَهُودِيِّ يَرْقِينِي فَإِذَا رَقَانِي سَكَنَتْ ، فَقَالَ عَبْدُ اللهِ : إِنَّمَا ذَاكَ عَمَلُ الشَّيْطَانِ كَانَ يَنْخُسُهَا بِيَدِهِ فَإِذَا رَقَاهَا كَفَّ عَنْهَا ، إِنَّمَا كَانَ يَكْفِيكِ أَنْ تَقُولِي كَمَا كَانَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ : أَذْهِبِ الْبَأْسَ رَبَّ النَّاسِ ، اشْفِ أَنْتَ الشَّافِي ، لاَ شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاؤُكَ شِفَاءً لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا.
Zainab radiallahu ‘anha, isteri kepada ‘Abdullah bin Mas’ud radiallahu ‘anhu meriwayatkan daripada suaminya, beliau berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sesungguhnya jampi, tamaim, dan tiwalah adalah syirik. Zainab berkata: Kenapa engkau berkata begitu? Sesungguhnya mata aku sering berair, lalu aku pergi menemui seorang yahudi dan dia menjampi aku. Apabila dia menjampi aku, maka mata aku, mata aku akan kembali tenang. Lalu ‘Abdullah pun berkata: Sesungguhnya itu adalah kerja syaitan yang mana dia mengusik dengan tangannya, apabila bomoh itu menjampinya, maka syaitan itu berhenti. Sesungguhnya cukup untuk engkau membaca apa yang Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam sering baca: Hapuskanlah kesusahan wahai Tuhan kepada manusia, sembuhkanlah sesungguhnya engkau Maha Penyembuh. Tiada penyembuh melainkan sembuhan Mu yang tidak akan meninggalkan sebarang penyakit [Sunan Abi Daud, Kitab at-Tibb, hadis no: 3883. Shaikh al-Albani mensahihkannya]

Hadis Kedua:
عَنْ عَوْفِ بْنِ مَالِكٍ الْأَشْجَعِيِّ ، قال : كُنَّا نَرْقِي فِي الْجَاهِلِيَّةِ ، فَقُلْنَا : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، كَيْفَ تَرَى فِي ذَلِكَ ؟ ، فَقَالَ :  اعْرِضُوا عَلَيَّ رُقَاكُمْ لَا بَأْسَ بِالرُّقَى مَا لَمْ يَكُنْ فِيهِ شِرْكٌ
Auf bin Malik al-Asyja‘iy radhiallahu 'anhu berkata: Kami di zaman Jahiliyyah mempraktikkan jampi-jampian. Maka kami bertanya: Ya Rasulullah, apakah pendapat anda tentang hal ini? Rasulullah menjawab: Tunjukkan kepada aku jampi-jampian kamu. Tidak mengapa dengan jampi-jampian yang di dalamnya tidak mengandungi syirik. [Sahih Muslim, Kitab as-Salam, hadis no: 4086]

Hadis ketiga:
قَالَ أَبُو الزُّبَيْر : وَسَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ ، يَقُولُ : لَدَغَتْ رَجُلًا مِنَّا عَقْرَبٌ وَنَحْنُ جُلُوسٌ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ رَجُلٌ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَرْقِي ، قَالَ :  مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يَنْفَعَ أَخَاهُ فَلْيَفْعَلْ
Abu Zubair berkata: Aku mendengar Jabir radiallahu ‘anhu berkata: Kala jengking telah menyengat seorang lelaki daripada kami ketika kami sedang duduk-duduk bersama Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam, lalu seorang lelaki berkata: Ya Rasulullah, aku boleh menjampi. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: Sesiapa di kalangan kalian yang mampu memberi manfaat kepada saudaranya, maka lakukanlah. [Sahih Muslim, Kitab as-Salam, hadis no: 4083]

Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani rahimahullah berkata: dalam Fathul Bari:

وقد أجمع العلماء على جواز الرقي عند اجتماع ثلاثة شروط أن يكون بكلام الله تعالى أو بأسمائه وصفاته وباللسان العربي أو بما يعرف معناه من غيره وأن يعتقد أن الرقية لا تؤثر بذاتها بل بذات الله تعالى
Dan sesungguhnya telah sepakat para ulama’ atas kebolehan jampi-jampian, kesepakatan ini adalah berdasarkan 3 syarat: (1) Bahawasanya ia adalah dengan Kalam Allah Ta‘ala atau Nama-nama-Nya dan sifat-sifat-Nya, (2) Dan (ia adalah) dengan bahasa Arab atau dengan apa yang dikenali maknanya, jika ia daripada selain (bahasa Arab), (3) Dan bahawasanya dia berkeyakinan bahawa jampi-jampian tersebut, bukanlah ia yang berpengaruh, tetapi yang berpengaruh adalah Allah Ta‘ala.[Fathul Bari, Bab ar-Ruqo, juzuk 10, m/s 195]

Akan tetapi terdapat satu hadis yang menunjukkan kelebihan tidak meminta dijampi:

أَخْبَرَنَا حُصَيْنُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، قَالَ :  كُنْتُ عِنْدَ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ ، فَقَالَ : أَيُّكُمْ رَأَى الْكَوْكَبَ الَّذِي انْقَضَّ الْبَارِحَةَ ؟ قُلْتُ : أَنَا ،
Husain bin Abdurrahman berkata: Suatu ketika aku berada di sisi Sa'id bin Jubair, lalu dia bertanya: Siapa di antara kalian melihat bintang semalam? Kemudian aku menjawab: Aku.

ثُمَّ قُلْتُ : أَمَا إِنِّي لَمْ أَكُنْ فِي صَلَاةٍ ، وَلَكِنِّي لُدِغْتُ ، قَالَ : فَمَاذَا صَنَعْتَ ؟ قُلْتُ : اسْتَرْقَيْتُ ، قَالَ : فَمَا حَمَلَكَ عَلَى ذَلِكَ ؟ قُلْتُ : حَدِيثٌ حَدَّثَنَاهُ الشَّعْبِيُّ ، فَقَالَ : وَمَا حَدَّثَكُمْ الشَّعْبِيُّ ؟ قُلْتُ : حَدَّثَنَا عَنْ بُرَيْدَةَ بْنِ حُصَيْبٍ الأَسْلَمِيِّ ، أَنَّهُ قَالَ : لَا رُقْيَةَ إِلَّا مِنْ عَيْنٍ أَوْ حُمَةٍ ،
Kemudian kataku: Ketahuilah, sesungguhnya aku ketika itu tidak dalam keadaan solat kerana aku disengat kalajengking. Lalu dia bertanya kepadaku: Lalu apa yang kau lakukan? Aku menjawab: Aku minta dijampi. Dia bertanya lagi: Apa yang mendorong kamu melakukan hal itu? Aku menjawab: Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Asy Sya’by kepada kami, dia bertanya lagi: Apakah hadits yang disampaikan kepadamu itu? Aku menjawab: Dia menyampaikan hadis kepada kami daripada Buraidah bin Hushaib: Tidak boleh jampi kecuali kerana ain (sihir mata) atau terkena sengatan.

فَقَالَ : قَدْ أَحْسَنَ مَنِ انْتَهَى إِلَى مَا سَمِعَ ، وَلَكِنْ حَدَّثَنَا ابْنُ عَبَّاسٍ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ :  عُرِضَتْ عَلَيَّ الأُمَمُ ، فَرَأَيْتُ النَّبِيَّ وَمَعَهُ الرُّهَيْطُ ، وَالنَّبِيَّ وَمَعَهُ الرَّجُلُ وَالرَّجُلَانِ ، وَالنَّبِيَّ لَيْسَ مَعَهُ أَحَدٌ ، إِذْ رُفِعَ لِي سَوَادٌ عَظِيمٌ
Sa'id pun berkata: Sungguh telah berbuat baik orang yang telah mengamalkan apa yang telah didengarnya, tetapi Ibnu Abbas menyampaikan hadis kepada kami daripada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam, baginda bersabda:Telah diperlihatkan kepadaku beberapa umat, lalu aku melihat seorang Nabi bersamanya sekelompok manusia, dan seorang Nabi bersamanya satu dan dua orang sahaja, dan Nabi yang lain lagi tidak ada seorangpun yang menyertainya, tiba-tiba diperlihatkan kepadaku sekelompok manusia yang besar jumlahnya.

، فَظَنَنْتُ أَنَّهُمْ أُمَّتِي ، فَقِيلَ لِي : هَذَا مُوسَى عَلَيْهِ السَّلامُ وَقَوْمُهُ ، وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الأُفُقِ ، فَنَظَرْتُ ، فَإِذَا سَوَادٌ عَظِيمٌ ، فَقِيلَ لِي : انْظُرْ إِلَى الأُفُقِ الآخَرِ ، فَإِذَا سَوَادٌ عَظِيمٌ ، فَقِيلَ لِي : هَذِهِ أُمَّتُكَ ، وَمَعَهُمْ سَبْعُونَ أَلْفًا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ ، وَلَا عَذَابٍ ،
Aku menyangka bahawa mereka itu umatku, tetapi dikatakan kepadaku: Mereka itu adalah Musa dan kaumnya, akan tetapi lihatlah ke arah sana. Lalu aku melihat sekelompok orang yang lain yang jumlahnya sangat besar, maka dikatakan kepadaku: Lihatlah ke arah yang lain pula. Maka di sana terdapat kelompok yang sangat besar. Dikatakan kepada ku: Inilah umat mu. Bersama mereka 70 ribu orang yang masuk syurga tanpa hisab dan tanpa azab.

ثُمَّ نَهَضَ فَدَخَلَ مَنْزِلَهُ فَخَاضَ النَّاسُ فِي أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ ، وَلَا عَذَابٍ ، فَقَالَ بَعْضُهُمْ : فَلَعَلَّهُمُ الَّذِينَ صَحِبُوا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَقَالَ بَعْضُهُمْ : فَلَعَلَّهُمُ الَّذِينَ وُلِدُوا فِي الإِسْلَامِ وَلَمْ يُشْرِكُوا بِاللَّهِ ، وَذَكَرُوا أَشْيَاءَ ،
Kemudian baginda sallallahu ‘alaihi wasallam segera masuk ke dalam rumahnya. Lalu orang ramai pun memperbincangkan tentang siapakah mereka yang masuk syurga tanpa hisab dan azab itu? Ada di antara mereka yang berkata: Mereka itu adalah sahabat-sahabat nabi. Yang lain pula berkata: Mereka itu orang-orang yang dilahirkan dalam Islam hingga tidak pernah menyekutukan Allah dengan sesuatupun, dan yang lainnya menyebutkan yang lain pula.

فَخَرَجَ عَلَيْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : مَا الَّذِي تَخُوضُونَ فِيهِ ؟ ، فَأَخْبَرُوهُ ، فَقَالَ : هُمُ الَّذِينَ لَا يَرْقُونَ ، وَلَا يَسْتَرْقُونَ ، وَلَا يَتَطَيَّرُونَ ، وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ، فَقَامَ عُكَّاشَةُ بْنُ مِحْصَنٍ ،
Kemudian Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam keluar dan mereka pun memberitahukan hal tersebut kepada baginda sallallahu ‘alaihi wasallam. Maka baginda sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Mereka itu adalah orang-orang yang tidak menjampi, tidak pernah minta dijampikan, tidak melakukan tathayyur (sial) dan mereka pun bertawakkal kepada tuhan mereka.

فَقَالَ : ادْعُ اللَّهَ أَنْ يَجْعَلَنِي مِنْهُمْ ، فَقَالَ : أَنْتَ مِنْهُمْ ؟ ، ثُمَّ قَامَ رَجُلٌ آخَرُ ، فَقَالَ : ادْعُ اللَّهَ أَنْ يَجْعَلَنِي مِنْهُمْ ، فَقَالَ : سَبَقَكَ بِهَا عُكَّاشَةُ ،
Kemudian Ukasyah bin Muhshan berdiri dan berkata: Mohonkanlah kepada Allah  agar aku termasuk golongan mereka, kemudian Rasul bersabda: Ya, engkau termasuk golongan mereka, kemudian seseorang yang lain berdiri juga dan berkata: mohonkanlah kepada Allah  agar aku juga termasuk golongan mereka, Rasul menjawab: Kamu sudah didahului oleh Ukasyah. [Sahih Muslim, Kitab al-Iman, hadis no: 328]

Dalam Sahih al-Bukhari terdapat perkataan:
هُمُ الَّذِينَ لاَ يَتَطَيَّرُونَ، وَلاَ يَسْتَرْقُونَ، وَلاَ يَكْتَوُونَ، وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
Mereka adalah orang yang tidak percaya kepada sial, tidak meminta dijampi, tidak menggunakan besi panas. Dan mereka bertawakkal kepada Allah. [Sahih al-Bukhari, Kitab at-Tibb, hadis no: 5752]

Apakah hadis di atas menunjukkan bahawa tidak boleh menjampi seseorang?

Tidak. Bahkan menjampi seseorang selagi mana tidak syirik, maka ia sesuatu yang digalakkan.

قَالَ أَبُو الزُّبَيْر : وَسَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ ، يَقُولُ : لَدَغَتْ رَجُلًا مِنَّا عَقْرَبٌ وَنَحْنُ جُلُوسٌ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ رَجُلٌ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَرْقِي ، قَالَ : " مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يَنْفَعَ أَخَاهُ فَلْيَفْعَلْ
Abu Zubair berkata: Aku mendengar Jabir radiallahu ‘anhu berkata: Kala jengking telah menyengat seorang lelaki daripada kami ketika kami sedang duduk-duduk bersama Rasulullah s.a.w, lalu seorang lelaki berkata: Ya Rasulullah, aku boleh menjampi. Rasulullah s.a.w menjawab: Sesiapa di kalangan kalian yang mampu memberi manfaat kepada saudaranya, maka lakukanlah. [Sahih Muslim, Kitab al-Salam, hadis no : 4083]

Apa pula maksud tathoyyur?

Tathoyyur bermaksud percaya kepada sial. Shaikh al-Uthaimin menerangkan dalam Al-Qaul Al-Mufid:
وكانت العرب معروفة بالتطير، حتى لو أراد الإنسان منهم خيراً ثم رأى الطير سنحت يميناً أو شمالاً حسب ما كان معروفاً عندهم، تجده يتأخر عن هذا الذي أراده، ومنهم من إذا سمع صوتاً أو رأى شخصاً تشاءم، ومنهم من يتشاءم من شهر شوال بالنسبة للنكاح،
Masyarakat arab terkenal dengan kepercayaan kepada sial. Hinggakan jika seseorang itu mahu melakukan sesuatu kemudian, kemudian mereka terlihat burung terbang di kiri atau kanan mereka, mereka akan membuat penafsiran yang bukan-bukan menurut apa yang mereka percayai selama ini. Kalian akan mendapati mereka menangguhkan daripada melakukan apa yang mereka ketahui itu. Sebahagian mereka jua apabila mendengar sesuatu bunyi, atau melihat sesuatu mereka akan percaya ia membawa sial, begitu juga sebahagian mereka percaya kepada sial jika bernikah pada bulan Syawal (Al-Qaul Al-Mufid).

Apa pula hukumnya menempel bahagian yang luka dengan besi seperti dalam hadis di atas.

Ia sama jua seperti jampi, ia dibenarkan. Terdapat dalil-dalil yang membenarkan ia.
عَنْ جَابِرٍ ، قال : " بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ طَبِيبًا فَقَطَعَ مِنْهُ عِرْقًا ثُمَّ كَوَاهُ عَلَيْهِ .
Jabir radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam menghantar seorang doktor kepada Ubay bin Ka’ab, doktor itu memotong uratnya dan meletakkan besi panas padanya untuk merawatnya [Sahih Muslim, Kitab al-Salam, hadis no : 4095]

Imam Ibn al-Qayyim berkata:
قال ابن القيم رحمه الله : قد تضمنت أحاديث الكى أربعة أنواع (أحدها) فعله . (والثانى) عدم محبته . (والثالث) الثناء على من تركه . (والرابع) النهي عنه . ولا تعارض بينها بحمد الله ، فإن فعله يدل على جوازه ، وعدم محبته له لا يدل على المنع منه ، وأما الثناء على تاركه فيدل على أن تركه أولى وأفضل ، وأما النهي عنه فعلى سبيل الاختيار والكراهة .
Hadis-hadis berkaitan merawat dengan menggunakan besi panas mempunyai empat jenis: Pertama: Hadis yang menunjukkan ia boleh dilakukan. Kedua: Yang menunjukkan disukai untuk tidak dilakukannya. Ketiga: Pujian kepada orang yang meninggalkan rawatan ini. Keempat: Larangan daripada melakukannya. Tiada pertentangan antara semua hadis ini Alhamdulillah. Hadis yang menunjukkan pengamalannya membuktikan ia dibolehkan, hadis yang menunjukkan tidak disukai dilakukan rawatan itu tidaklah membuktikan ia terlarang. Hadis yang memuji orang yang meninggalkan rawatan itu menunjukkan tidak melakukannya lebih utama. Adapun hadis yang melarang menunjukkan ia bahawa itulah yang lebih wajar dipilih (iaitu tidak menggunakan besi panas untuk rawatan) dan ia menunjukkan hukumnya makruh. (Fathul Majid)

Ibn al-Qayyim menerangkan:
والفرق بين الراقي والمسترقي : أن المسترقى سائل مستعط ملتفت إلى غير الله بقلب ، والراقى محسن .
Beza antara orang yang menjampi dan orang yang meminta dijampi ialah: Orang yang meminta dijampi itu pengemis yang mengemis kepada selain Allah dalam hatinya, sedangkan orang yang menjampi adalah orang yang bagus (Fathul Majid)

Shaikh al-Uthaimin menerangkan:
وإذا طلب منك إنسان أن يرقيك؛ فهل يفوتك كمال إذا لم تمنعه؟
الجواب: لا يفوتك؛ لأن النبي لم يمنع عائشة أن ترقيه، وهو أكمل الخلق توكلاً على الله وثقةً به، ولأن هذا الحديث: "لا يسترقون..." إلخ إنما كان في طلب هذه الأشياء، ولا يخفى الفرق بين أن تحصل هذه الأشياء بطلب وبين أن تحصل بغير طلب.
Jika seseorang meminta mahu menjampi kalian, adakah kesempurnaan tawakkal (agar masuk syurga tanpa hisab) akan hilang daripada kalian jika kalian tidak menghalangnya daripada menjampi kalian:
Jawapan: Fadhilat itu tidak akan hilang. Ini kerana nabi s.a.w tidak menghalang Aisyah r.a daripada menjampi baginda s.a.w, sedangkan baginda s.a.w adalah insan yang paling sempurna tawakkal dan percaya kepada Allah. Ini jua kerana hadis tersebut berbunyi: “Jangan meminta dijampi…” iaitu apabila kita menuntut hal ini dilakukan. Adalah jelas perbezaan kalian memperolehi sesuatu dengan meminta hal tersebut, atau kalian memperolehi sesuatu tanpa meminta.

Apakah maksud tawakkal.

Dr. Yusuf al-Qaradawi menyebutkan dalam bukunya at-Tawakkal banyak definisi para ilmuan Islam mengenai tawakkal, tetapi sebahagian definisi itu ditolak oleh beliau kerana bercanggah dengan sunnah-sunnah nabi sallallahu ‘alaihi wasallam yang menyuruh mencari sebab yang Allah turunkan.
Sudut bahasa:
التوكل: مشتق من " الوكالة ". يقال: وكَّل أمره إلى فلان، أي فوَّضه إليه، واعتمد عليه فيه. ويسمى الموكول إليه " وكيلاً ". ويسمى المفوِّض إليه متكلاً عليه، ومتوكِّلاً عليه، مهما اطمأنت إليه نفسه، ووثق به، ولم يتهمه فيه بتقصير، ولم يعتقد فيه عجزاً وقصوراً، فالتوكل: عبارة عن اعتماد القلب على الوكيل وحده ".
At-Tawakkal: Diambil daripada perkataan Al-Wakalah. Disebutkan: Seseorang mewakilkan urusannya kepada si fulan, iaitu dia menyerahkan urusannya kepada si fulan dan bergantung kepadanya…..hatinya berasa tenang kepadanya, mempercayainya, dan tidak merasakan adanya kekurangan pada yang diserahkan urusan kepadanya itu. Tawakkal itu ibarat bergantungnya hati kepada hanya yang diserahkan urusan kepadanya itu.

Antara definisi yang bagus ialah:
قال الإمام أحمد: التوكل عمل القلب. ومعنى ذلك : أنه عمل قلبي. ليس بقول اللِّسان، ولا عمل الجوارح، ولا هو من باب العلوم والإدراكات.
Imam Ahmad berkata: Tawakkal itu ialah amalan hati. Ia bermaksud: Ia adalah amalan hati ku. Bukannya dengan perkataan, tidak juga dengan perbuatan anggota badan, dan bukan jua ia satu ilmu pengetahuan.

ومنهم : من يفسِّره بالرضا، فيقول : هو الرضا بالمقدور .قال بشر الحافي: يقول أحدهم: توكلت على الله. يكذب على الله، لو توكل على الله، رضي بما يفعل الله.
Sebahagian pula berkata: Ia bermaksud redha dengan apa yang telah ditakdir. Basyar al-Hafi berkata: Salah seorang daripada mereka berkata: Aku telah bertawakkal kepada Allah. Dia telah berdusta kepada Allah. Jika dia bertawakkal kepada Allah, dia akan redha dengan apa yang Allah lakukan.

وقال أبو تراب النخشبي: هو طرح البدن في العبودية، وتعلق القلب بالربوبية، والطمأنينة إلى الكفاية. فإن أُعطِيَ شكر، وان مُنِعَ صبر.
Abu Turab an-Nakhsyabi: Anggota badan bergerak untuk beribadah, dan hati terikat dengan rububiyyah, dan tenang dengan rasa cukup. Jika diberi dia syukur, jika terhalang dia sabar.

Hukum berubat:
Hadis di atas seolah-olah menyatakan bahawa lebih utama untuk tidak berusaha mendapatkan rawatan apabila sakit.

Tetapi ia perlu dibaca sekali dengan hadis-hadis lain menyuruh berubat.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ "‏ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ دَاءً إِلاَّ أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu meriwayatkan Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Tidaklah Allah menurunkan penyakit melainkan Dia turunkan jua untuknya penawar. [Sahih al-Bukhari, Kitab at-Tibb, hadis no: 5678]

عَنْ أُسَامَةَ بْنِ شَرِيكٍ، قَالَ أَتَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم وَأَصْحَابُهُ كَأَنَّمَا عَلَى رُءُوسِهِمُ الطَّيْرُ فَسَلَّمْتُ ثُمَّ قَعَدْتُ فَجَاءَ الأَعْرَابُ مِنْ هَا هُنَا وَهَا هُنَا فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنَتَدَاوَى فَقَالَ ‏ "‏ تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً غَيْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ الْهَرَمُ
Usamah bin Syarik radiallahu ‘anhu berkata: Aku datang menemui Nabi sallallahu, ketika itu para sahabat sedang duduk seolah-olah atas kepala mereka terdapat burung. Aku memberi salam kemudian duduk. Datang seorang lelaki Badwi bergerak ke sana ke sini. Lalu mereka berkata: Ya Rasulullah, adakah kami perlu berubat? Baginda menjawab: Berubatlah. Sesungguhnya Allah tidak menjadikan penyakit melainkan menjadikan untuknya penawar melainkan satu penyakit. Iaitu penyakit tua. [Sunan Abi Daud, Kitab at-Tibb, hadis no: 3855]

سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَسْعُودٍ ، يَبْلُغُ بِهِ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " مَا أَنْزَلَ اللَّهُ دَاءً ، إِلَّا قَدْ أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً ، عَلِمَهُ مَنْ عَلِمَهُ ، وَجَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ
‘Abdullah bin Mas’ud menyampaikan bahawa Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Tidaklah Allah menurunkan penyakit melainkan diturunkan jua untuknya ubat. Akan tahu sesiapa yang tahu, akan tidak tahu sesiapa yang tidak tahu. [Musnad Ahmad, Musnad Abdullah bin Mas’ud, hadis no: 3447, Shaikh al-Arnaouth: Sahih lighoirhi isnadnya hasan]

عَنْ أَبِي خُزَامَةَ ، عَنْ أَبِيهِ ، قَالَ : سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَرَأَيْتَ رُقًى نَسْتَرْقِيهَا وَدَوَاءً نَتَدَاوَى بِهِ وَتُقَاةً نَتَّقِيهَا : هَلْ تَرُدُّ مِنْ قَدَرِ اللَّهِ شَيْئًا ؟ قَالَ : " هِيَ مِنْ قَدَرِ اللَّهِ ! " ، قَالَ أَبُو عِيسَى : هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
Abu Khuzamah Ya’mar al-Sa’di r.a berkata: Aku bertanya kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam: Ya Rasulullah. Apa pendapat engkau tentang ruqyah yang kami meminta diruqyah dengannya, dan ubat yang kami berubat dengannya, dan apa-apa yang kami gunakan untuk berlindung dengannya. Adakah ia bermaksud menolak takdir Allah? Nabi s.a.w menjawab: Ia sebahagian daripada takdir Allah. [Sunan at-Tirmizi, Kitab at-Tibb, hadis no: 1991]

Pendapat ulama tentang yang masuk syurga tanpa hisab:
- Ia merujuk kepada jampi-jampi syirik
Syarah Ibn Batthal:
قال أبو الحسن بن القابسى : معنى لا يسترقون . يريد الاسترقاء الذى كانوا يسترقونه فى الجاهلية عند كهانهم وهو استرقاء لما ليس فى كتاب الله ولا بأسمائه وصفاته ، وإنما هو ضرب من السحر ، فأما الاسترقاء بكتاب الله والتعوذ بأسمائه وكلماته فقد فعله الرسول وأمر به ولا يخرج ذلك من التوكل على الله ، ولايرجى فى التشفى به إلا رضا الله .

Maksud La Yastarqun: Iaitu meminta untuk dijampi. Mereka meminta untuk dijampi sebagaimana di zaman jahiliyyah daripada bomoh-bomoh mereka. Ia jampi-jampi yang bukan daripada kitab Allah, tidak juga dengan nama dan sifat-sifatNya. Bahkan ia merupakan salah satu bentuk sihir. Adapun jampi-jampi dengan kitab Allah, memohon perlindungan dengan nama dan kalimah-kalimah Allah, maka ini dilakukan oleh rasulullah saw dan baginda menyuruh melakukannya. Ini tidak keluar daripada maksud tawakkal kepada Allah. tidaklah diharapkan pengubatan dengannya melainkan redha Allah.

No comments:

Post a Comment