Wednesday, September 26, 2012

Wujudkah Solat Qabliah Jumaat

Ketika mencari artikel berkaitan solat sunat qabliah Jumaat, teringat satu fatwa yang aku pernah terjemahkan selepas SPM dulu. (Ayat pusing-pusing, kalau aku rajin, aku 'edit' terjemahan ini)
إننا نشاهد أكثر المصلين يوم الجمعة وبعد الانتهاء من الآذان يقومون فيصلون ركعتين يسمونها سنة الجمعة القبلية فهل ثبت ذلك عن الرسول صلى الله عليه وسلم ؟

Sesungguhnya kami melihat ramai orang-orang yang solat Jumaat selepas azan dikumandangkan akan bangun bersolat dua rakaat yang dinamakan sunat Qabliah Jumaat. Adakah tsabit itu (solat tersebut) dari Rasulullah SAW?

اسم المفتي:د.حسام الدين بن موسى عفانة
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد، وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعد:
لم يثبت عن رسول الله عليه وسلم سنة قبلية للجمعة وإنما الثابت عنه السنة بعد الجمعة فقط .
وإليك تفصيل ذلك في فتوى الدكتور حسام الدين بن موسى عفانة - أستاذ الفقه وأصوله - جامعة القدس - فلسطين :ـ
إن قوام هذا الدين في أمرين :
1. ألا يعبد إلا الله
2. أن لا يعبد الله إلا بما شرع .

Tidak tsabit dari Rasulullah SAW akan sunat Qabliah Jumaat dan adalah tsabit dari Rasulullah SAW solat sunat selepas Jumaat sahaja. Ini diputuskan pada fatwa Doktor Hisamuddin bin Musa 'Afanah- Ustaz Fiqh dan Usulnya- Universiti al-Quds, Palestin.

Adalah didirikan agama (Islam) ini pada dua hal:

1) Adalah tiada yang diibadahai selain Allah SWT
2) Adalah tiada ibadah kepada Allah selain daripada yang disyariatkan.
ولقد قرر علماء الإسلام أن الأصل في العبادات التوقيف عن رسول الله صلى الله عليه وسلم فنحن في أمورنا مأمورون باتباعه والاقتداء به .قال تعالى : (لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ ) وقد بين لنا الرسول صلى الله عليه وسلم كيفية الصلاة وعدد ركعاتها وأوقاتها وكل ما يتعلق بها وعلم الصحابة كيف يصلون وصلى أمامهم وقال صلوا كما رأيتموني أصلي ) رواه البخاري

Sesungguhnya telah menetapkan ulama' Islam adalah asal pada sesuatu ibadat itu adalah tauqif (terhenti) pada rasulullah SAW. Dan kita pada apa yang telah diperintahkan dengan ittiba' dan mengikut caranya.: Firman Allah Taala: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasululah itu ikutan terbaik untuk sesiapa yang mahukan Allah dan hari qiamat. Sesungguhnya Rasulullah SAW menerangkan kepada kita cara-cara bersolat, bilangan rakaatnya dan dan waktunya dan setiap apa yang berkaitan dengannya dan mengetahui para sahabat RA akan bagaimanakah solatnye Rasululah SAW di hadapan mereka. Dan baginda bersabda: Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku bersolat. .

إني أقر جازماً أنه لم يثبت عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه سن لأمته ركعتين تسميان سنة الجمعة القبلية فلم يثبت ذلك عنه قولاً ولا فعلاً ولم يرد في سنة الجمعة القبلية حديث صحيح صريح وإنما وردت بعض الأحاديث التي لا يعول عليها ولا يحتج بها . ولا بد من الرجوع إلى هدي المصطفى صلى الله عليه وسلم في صلاة الجمعة وكيف كان يفعل حتى نرى هل سن لأمته سنة قبل الجمعة أم لا

Sesungguhnya aku telah menetapkan dengan putus bahawa tidaklah ada asal daripada Rasulullah SAW akan solat sunat dua rakaat sebelum solat Jumaat. Tidaklah ia berasal dari Rasulullah SAW sama ada melalui perbuatan mahupun perkataan dan tidak tidak juga dikhendaki pada hadith yang sohih. Sesungguhnya telah wurud beberapa hadith yang tidak menanggung dan tidak boleh berhujah dengannya. Dan tidak boleh tidak mestilah merujuk kepada petunjuk al-Mustapha SAW pada solat Jumaat dan bagaimana Baginda SAW melakukannya sehingga kita dapat melihat adakah di sunnahkan kepada umatnya solat sunat sebelum Jumaat atau pun tidak..

قال العلامة ابن القيم : [ وكان إذا فرغ بلال من الآذان أخذ النبي صلى الله عليه وسلم في
الخطبة ولم يقم أحد يركع ركعتين ولم يكن الآذان إلا واحداً وهذا يدل على أن الجمعة كالعيد لا سنة لها وهذا أصح قولي العلماء وعليه تدل السنة ، فإن النبي صلى الله عليه وسلم كان يخرج من بيته فإذا رقى المنبر أخذ بلال في آذان الجمعة فإذا أكمله أخذ النبي صلى الله عليه وسلم في الخطبة من غير فصل وهذا رأي عين فمتى كانوا يصلون السنة ؟ ومن ظن أنهم كانوا إذا فرغ بلال رضي الله عنه من الآذان قاموا كلهم فركعوا ركعتين فهو أجهل الناس بالسنة ] . زاد المعاد في هدي خير العباد 1/431 - 432 .

Berkata al-'Allamah Ibn-Qaiyim: Dan adalah apabila selesai bilal azan, Rasulullah SAW terus berkhutbah dan tidak Baginda SAW mendirikan solat dua rakaat dan tidak juga dilakukan azan melainkan sekali sahaja. Dan ini adalah dalil ke atas Jumaat seperti juga Eid dan tiada sunnah baginya (solat sunat qabliah) dan ini adalah pendapat yang asah dari ulama' dan ia berdalilkan dengan sunnah. Maka sesungguhnya Rasulullah SAW adalah rasulullah SAW keluar dari rumah dan apabila telah menaiki mimbar, maka Bilal melaungkan azan dan apabila telah sempurnanya azan terusalah Rasululah SAW berkhutbah tanpa bersolat. Dan ini melihat dengan mata bilakahh solat yang sunnah itu didirikan? Dan siapa yang menyangka bahawa apabila selesainya bilal azan dan bangun semuanya untuk solat dua rakaat maka adalah dia sejahil-jahil manusia tentang sunnah-Zadul Ma'ad Fi Huda Khoirul 'Ibad.

ومن المعلوم كما أشار ابن القيم أن الآذان يوم الجمعة كان واحداً على عهد الرسول صلى الله عليه وسلم وإنه كان عند جلوس النبي عليه الصلاة والسلام على المنبر وكذلك الأمر في خلافة أبي بكر وعمر رضي الله عنهما فلما كان عثمان رضي الله عنه زاد الآذان الثاني وعلى هذا يدل حديث السائب بن يزيد رضي الله عنه قال كان النداء يوم الجمعة أ وله إذا جلس الإمام على المنبر على عهد النبي صلى الله عليه وسلم وأبي بكر وعمر رضي الله عنهما فلما كان عثمان رضي الله عنه وكثر الناس زاد النداء الثالث على الزوراء ) رواه البخاري

Dan dari apa yang diketahui daripada apa yang diisyaratkan oleh Ibnu Qaiyim: Adalah azan pada hari Jumaat itu hanyalah sekali atas apa yang ditetapkan Rasulullah SAW apabila duduk Baginda SAW atas mimbar dan begitu juga pada khalifah Abu Bakr, Umar RA.Maka tatkala pada Uthman RA ditambah azan yang kedua dan ini adalah berdalil dengan hadith Saib bin Yazid RA: Adalah diseru hari Jumaat apabila telah duduk imam di atas mimbar sebagaimana ketetapan Baginda SAW, Abu Bakr dan Umar RA. Tatkala Uthman, ramainya manusia dan dia menambah azan yang ketiga di az-Zaura' (Abu Abdullah berkata: Az-Zaura adalah satu kawasan di dalam pasar di Madinah)-nota: catatan asal pada fatwa ini menyatakan bahawa ia azan kedua tetapi pada kitab Muhtasar Sahih Bukhari hadith 509 di dalam kitab al-Jumaah menyebutkan ia azan ketiga, Wallahu'alam)

فما دام أن الأذان كان واحداً وأن الأذان يكون عندما يجلس الإمام على المنبر ومن المتفق عليه عند العلماء أن الصلاة النافلة تنقطع بمجرد جلوس الإمام على المنبر إلا من كان في صلاة فيخففها أو من كان داخلاً إلى المسجد فيصلي ركعتين خفيفتين . فمتى كانوا يصلون السنة القبلية ؟

Maka adalah tetap bahawa azan itu hanya sekali dan ia dilakukan apabila duduknya Imam di atas mimbar dan dari apa yang disepakata ulama' adalah solat nafilah terputus apabila apabila imam duduk di atas mimbar kecuali siapa yang sedang solat, hendaklah diringankannya atau siapa yang baru sahaja amsuk maka bersolatlah dia dengan dua rakaat yang ringan.

قال الحافظ العراقي: [ لم ينقل عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه كان يصلي قبل الجمعة لأنه كان يخرج إليها فيؤذن بين يديه ثم يخطب ] نيل الأوطار 3/389 . وقال الحافظ بن حجر :[ وأما سنة الجمعة التي قبلها فلم يثبت فيها شيء ] فتح الباري 3/ 61

Berkata al-Hafiz al-'Iraqi: Tidaklah dinaqal daripada Rasulullah SAW adalah dia bersolat sebelum Jumaat kerana apabila keluarnya ke masjid, maka azan dilaungkan dan Baginda SAW terus berkhutbah. Berkata al-Hafiz Ibn Hajar: dan adapun sunnah qabliah Jumaat, maka tidak ia berasal dari Rasulullah SAW.

أحاديث لا تقوم بها الحجة وأما ما ورد في بعض الأحاديث من إشارة إلى سنة الجمعة القبلية فهي أحاديث باطلة أو ضعيفة لا تقوم بها الحجة فمنها : 1. عن عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي قبل الجمعة ركعتين في بيته ) فهذا حديث باطل مكذوب. 2. عن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي قبل الجمعة ركعتين وبعدها أربعاً ) وهذا حديث ضعيف بهذا السياق . 3. وفي الحديث: (كان صلى الله عليه وسلم يصلي قبل الجمعة أربعاً وبعدها أربعاً ) وهذا ضعيف جداً . وهنالك أحاديث أخرى ضعيفة تكلم عليها الحافظ ابن حجر في فتح الباري 3/73 .

Hadith-hadith yang tidak boleh didirikan dengannya hujah.

Adapun apa yang disebutkan dalam sesetengah hadith yang mengisyaratkan kepada sunat Qabliah Jumaat adalah ia hadith yang bathil atau dhaif dan tidak boleh berdiri dengannya dan tiada hujah daripadanya.

1) dari 'Aisyah RA: Adalah baginda SAW solat sebelum Jumaat dua rakaat di rumahnya. Hadith ini bathil makzub.
2) Dari Abi Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW solat dua rakaat sebelum Jumaat dan empat rakaat selepasnya. Dan hadith ini adalah dhaif.
3)Pada hadith: Adalah Rasulullah SAW solat empat rakaat sebelum Jumaat dan selepasnya empat rakaat. Dan ini adalah Dhaif Jiddan.

Dan di sini beberapa hadith yang lain yang dhaif yang berkata al-Hafiz Ibnu Hajar ke atasnya di dalam fathul Bari.

قال الشيخ ناصر الدين الألباني : بعد أن ذكر بعض الأحاديث الواهية في سنة الجمعة القبلية ما نصه :[ ولهذا كان جماهير الأمة متفقين على أنه ليس قبل الجمعة سنة مؤقتة بوقت مقدرة بعدد لأن ذلك يثبت بقول النبي صلى الله عليه وسلم ولم يسن في ذلك شيئاً لا بقوله ولا بفعله وهذا هو مذهب مالك والشافعي وأكثر الصحابة وهو مشهور في مذهب أحمد ] .

Berkata Sheikh Nasiruddin Al-Bani: Selepas diterangkan beberapa hadith lemah pada sunat Qabliah Jumaat: Dan untuk ini adalah jumhur umat bersepakat bahawa adalah tiada sunat Qabliah Jumaat

وقال الحافظ العراقي: [ ولم أر للأئمة الثلاثة ندب سنة قبلها ] الأجوبة النافعة ص 30-32 .

Berkata al-Hafiz al-'Iraqi: Tidak dilihat pada imam-imam menyunatkan sunat Qabliah.

وقال الحافظ المناوي في فيض القدير: [ ولذلك لم يرد لهذه السنة المزعومة ذكر في كتاب " الأم " للإمام الشافعي ولا في " المسائل " للإمام أحمد ولا عند غيرهما من الأئمة المتقدمين ] .

Berkata al-Hafiz al-Manawi fi Fidulqadir: Dan untuk itu tidak dikhendaki untuk han yang disangka sunnah ini di dalam kitab al-Umm' oleh Imam asy-Syaffie dan tiada juga pada 'al-Masail' oleh Imam Ahmad dan tiada juga di sisi yang lain dari imam-imam yang terawal.

يظهر لنا جلياً أنه لم يثبت عن رسول الله عليه وسلم سنة قبلية للجمعة وإنما الثابت عنه السنة بعد الجمعة فقط ، وينبغي ألا يعتز بكثرة الفاعلين لما يسمى بالسنة القبلية فإن هذه القضية من العبادات والأصل فيها كما ذكرت ما جاء عن الرسول صلى الله عليه وسلم من دليل صحيح يحتج به وأما كثرة الفاعلين لها فلا دليل معهم فلا عبرة بفعلهم . والله أعلم.

Telah jelas kepada kita tidak ada asal daripada Rasulullah SAW akan sunat Qabliah Jumaat dan yang berasal daripada Baginda SAW hanyalah sunat selepas Jumaat sahaja. Tampak nyata tidak benar dengan ramai manusia tatkala menamakannya dengan sunat Qabliah Jumaat kerana sesungguhnya tuntutan dari ibadat dan asalnya sebagaimana disebutkan pada apa yang datang dari Rasulullah SAW dari dalil yang sahih. Adapun ramai dari yang mengamalkannya tanpa dalil padanya dan tanpa contoh padanya.

sumber: http://islamport.com/w/ftw/Web/2270/34.htm

No comments:

Post a Comment