Kelebihan Sepuluh Hari Awal Bulan Zulhijjah
Pahala lebih besar daripada jihad
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ
فِيهِنَّ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ الْعَشْرِ " فَقَالُوا
: يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ
إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ "
‘Abdullah bin ‘Abbas r.a meriwayatkan Nabi s.a.w bersabda:
Tiada hari yang mana amal soleh di dalamnya lebih dicintai berbanding pada
hari-hari sepuluh (awal Zulhijjah). Para sahabat r.a bertanya: Tidak juga jihad
di jalan Allah? Jawab Nabi s.a.w: Tidak juga jihad di jalan Allah, kecuali
seseorang yang keluar berjihad dengan nyawa dan hartanya, dan tiada satu pun
yang pulang (iaitu dia mati syahid).
[Sahih al-Bukhari : 922, Sunan at-Tirmizi : 687. Ini
merupakan teks dalam Sunan at-Tirmizi]
Dalam Sunan ad-Darimi disebutkan apakah yang dimaksudkan
dengan ‘lebih dicintai’ oleh Allah.
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ ، عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " مَا مِنْ عَمَلٍ أَزْكَى عِنْدَ
اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ، وَلَا أَعْظَمَ أَجْرًا ، مِنْ خَيْرٍ يَعْمَلُهُ فِي عَشْرِ
الْأَضْحَى " . قِيلَ : وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ؟ قَالَ :
" وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ، إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ
بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ " . قَالَ : وَكَانَ
سَعِيدُ بْنُ جُبَيْرٍ إِذَا دَخَلَ أَيَّامُ الْعَشْرِ ، اجْتَهَدَ اجْتِهَادًا شَدِيدًا
حَتَّى مَا يَكَادُ يَقْدِرُ عَلَيْهِ .
‘Abdullah bin ‘Abbas r.a meriwayatkan, Nabi s.a.w bersabda:
Tiada amalan yang lebih mulia dan lebih besar ganjarannya di sisi Allah
berbanding amalan-amalan kebaikan yang dilakukan pada sepuluh hari Zulhijjah.
Baginda s.a.w ditanya: Tidak juga jihad di jalan Allah? Jawab baginda s.a.w:
Tidak juga jihad di jalan Allah melainkan seseorang yang keluar dengan dirinya
dan hartanya, dan dia tidak pulang (kerana syahid).
Sa’id bin Jubair r.h.m apabila masuknya sepuluh hari awal
Zulhijjah, dia berusaha bersungguh-sungguh sehingga ke tahap maksima yang dia
mampu. [Sunan ad-Darimi : 1727, Shaikh al-Albani menyatakan ia hadis hasan.
Rujuk Sahih at-Targhib : 1148]
Ini menunjukkan bahawa pahala amalan soleh pada sepuluh hari
awal Zulhijjah akan berganda-ganda melebihi hari-hari biasa.
Kenapakah sepuluh hari awal Zulhijjah mendapat kemuliaan
sebegitu rupa?
Imam Ibnu Hajar al-Asqalani r.h.m menghuraikan dalam Fathul
Bari:
والذي يظهر أن السبب في امتياز عشر ذي الحجة
لمكان اجتماع أمهات العبادة فيه ، وهي الصلاة والصيام والصدقة والحج ، ولا يتأتى ذلك
في غيره
Sebab yang menjadikan sepuluh hari awal Zulhijjah itu mulia
kerana ia merupakan tempat berkumpulnya semua pokok-pokok ibadah iaitu solat,
puasa, sedekah dan haji. Ini tidak akan berlaku pada hari-hari yang lain.
[Fathul Bari m/s 534, http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=52&ID=606&idfrom=1765&idto=1838&bookid=52&startno=20]
وسئل عن عشر ذي الحجة والعشر الأواخر من
رمضان . أيهما أفضل ؟
Imam Ibnu Taimiyyah
r.h.m ditanya antara sepuluh hari awal Zulhijjah dan sepuluh hari akhir
Ramadhan, yang manakah lebih afdhal?
Jawab beliau:
أيام عشر ذي الحجة أفضل من أيام العشر من
رمضان والليالي العشر الأواخر من رمضان أفضل من ليالي عشر ذي الحجة
Sepuluh hari awal
Zulhijjah lebih afdhal daripada sepuluh hari akhir Ramadhan, dan malam sepuluh
akhir Ramadhan, lebih afdhal daripada malam sepuluh awal Zulhijjah. [Majmu’
al-Fatawa, jilid 25, m/s 287, http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=22&ID=3338]
Amalan-amalan dalam bulan Zulhijjah
1) Membanyakkan amalan soleh
Membanyakkan amalan soleh pada 10 awal Zulhijjah merupakan
satu sunnah berdasarkan hadis kelebihan Zulhijjah di atas. Ia merangkumi semua
amal soleh seperti puasa, membaca al-Quran, Qiamullail dan sebagainya.
2) Berpuasa
عَنْ بَعْضِ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
كَانَ " يَصُومُ تِسْعًا مِنْ ذِي الْحِجَّةِ ، وَيَوْمَ عَاشُورَاءَ ، وَثَلاثَةَ
أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ أَوَّلَ اثْنَيْنِ مِنَ الشَّهْرِ وَخَمِيسَيْنِ "
Sebahagian isteri-isteri Nabi s.a.w berkata: Rasulullah
s.a.w berpuasa pada sembilan hari awal Zulhijjah, hari Asyura, dan tiga hari
setiap bulan iaitu pada hari Isnin pertama dan dua hari Khamis. [Imam an-Nasaie
dalam as-Sunan al-Kubra : 2701]
Imam Ibnu Rajab al-Hanbali r.h.m menyebutkan:
و ممن كان يصوم العشر عبد الله بن عمر رضي
الله عنهما و قد تقدم عن الحسن و ابن سيرين و قتادة ذكر فضل صيامه و هو قول أكثر العلماء
أو كثير منهم
Antara mereka yang
berpuasa pada sepuluh awal Zulhijjah (yang dimaksudkan di sini ialah satu
hingga sembilan Zulhijjah kerana sepuluh Zulhijjah haram berpuasa) adalah
‘Abdullah bin ‘Umar r.a. Imam Hasan al-Basri, Ibnu Sirin, dan Qatadah juga
menyebutkan tentang kelebihan berpuasa pada hari-hari tersebut. Ini merupakan
pendapat majoriti ulama’.
و كان ابن سيرين يكره أن يقال : صام العشر
لأنه يوهم دخول يوم النحر فيه و إنما يقال : صام التسع و لكن الصيام إذا أضيف إلى العشر
فالمراد صيام ما يجوز صومه منه
Imam Ibnu Sirin
tidak suka untuk disebut: Puasa sepuluh hari kerana ditakuti iakan memasukkan
sekali hari an-Nahr (10 Zulhijjah), dan lebih elok disebut: Puasa sembilan
hari. Akan tetapi apabila disebutkan puasa sepuluh hari, yang dimaksudkan ialah
puasa pada hari-hari yang dibenarkan puasa padanya.
[Lathoif al-Maarif
m/s 226]
Lebih-lebih
ditekankan untuk berpuasa pada hari 9 Zulhijjah, iaitu pada hari Arafah.
Abu Qatadah r.a
meriwayatkan Rasulullah s.a.w bersabda:
صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى
اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ ، وَالسَّنَةَ الَّتِي بَعْدَهُ
Puasa pada hari
Arafah, aku berharap agar Allah menjadikannya penghapus dosa setahun sebelumnya
dan dosa setahun selepasnya. [Sahih Muslim : 1983]
3) Membanyakkan
takbir bermula pada Subuh 1 Zulhijjah sehingga Asar 13 Zulhijjah.
وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ وَاذْكُرُوا اللَّهَ
فِى أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ أَيَّامُ الْعَشْرِ ، وَالأَيَّامُ الْمَعْدُودَاتُ أَيَّامُ
التَّشْرِيقِ . وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ وَأَبُو هُرَيْرَةَ يَخْرُجَانِ إِلَى السُّوقِ
فِى أَيَّامِ الْعَشْرِ يُكَبِّرَانِ ، وَيُكَبِّرُ النَّاسُ بِتَكْبِيرِهِمَا . وَكَبَّرَ
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِىٍّ خَلْفَ النَّافِلَةِ .
Ibnu ‘Abbas
berkata, “Berzikirlah kalian kepada Allah pada hari-hari yang ditentukan iaitu
10 hari pertama Zulhijah dan juga pada hari-hari tasyriq.” Ibnu ‘Umar dan Abu
Hurairah pernah keluar ke pasar pada sepuluh hari pertama Zulhijah, lalu mereka
bertakbir, lantas manusia pun ikut bertakbir. Muhammad bin ‘Ali pun bertakbir
setelah solat sunat [Sahih al-Bukhari secara ta’liq, bab Kelebihan Beramal Pada
Hari Tasyriq]
، وَكَانَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ يُكَبِّرُ فِي قُبَّتِهِ بِمِنًى فَيَسْمَعُهُ أَهْلُ الْمَسْجِدِ فَيُكَبِّرُونَ
وَيُكَبِّرُ أَهْلُ الْأَسْوَاقِ حَتَّى تَرْتَجَّ مِنًى تَكْبِيرًا وَكَانَ ابْنُ
عُمَرَ يُكَبِّرُ بِمِنًى تِلْكَ الْأَيَّامَ وَخَلْفَ الصَّلَوَاتِ وَعَلَى فِرَاشِهِ
وَفِي فُسْطَاطِهِ وَمَجْلِسِهِ وَمَمْشَاهُ تِلْكَ الْأَيَّامَ جَمِيعًا وَكَانَتْ
مَيْمُونَةُ تُكَبِّرُ يَوْمَ النَّحْرِ وَكُنَّ النِّسَاءُ يُكَبِّرْنَ خَلْفَ أَبَانَ
بْنِ عُثْمَانَ ، وَعُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ لَيَالِيَ التَّشْرِيقِ مَعَ الرِّجَالِ
فِي الْمَسْجِدِ
Umar r.a bertakbir
di qubahnya di Mina, jemaah masjid mendengar takbir tersebut, lalu mereka pun
bertakbir. Orang-orang di pasar turut bertakbir sehinggakan Mina bergegar
dengan takbir.
Ibn Umar r.a bertakbir di Mina pada hari-hari
tersebut selepas selesai solat, di atas katilnya, di dalam khemahnya, di dalam
majlis yang dia hadiri, di jalan-jalan yang dia lalui.
Maimunah r.a
bertakbir pada hari an-Nahr (10 Zulhijjah), wanita-wanita pula bertakbir di
belakang Aban bin Uthman dan Umar bin Abdul Aziz bersama-sama lelaki di masjid
pada malam-malam tasyriq [Sahih al-Bukhari secara ta’liq, bab takbir di hari
Mina dan ketika bertolak ke Arafah]
4) Menyembelih
korban
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ : " مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ ، فَلَا يَقْرَبَنَّ
مُصَلَّانَا
"
Daripada Abu
Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang mempunyai keluasan
(harta) tetapi tidak menyembelih korban, maka janganlah dia mendekati tempat
solat kami. [Sunan ibn Majah:3122]
Ulama’ berbeza
pendapat sama ada melakukan korban ini sunat atau wajib bagi mereka yang
berkemampuan.
5) Tidak makan
sebelum solat raya
عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ أَبِيهِ ،
أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " كَانَ لَا يَخْرُجُ
يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ ، وَكَانَ لَا يَأْكُلُ يَوْمَ النَّحْرِ حَتَّى
يَرْجِعَ
Daripada Ibn
Buraidah r.a, bahawa Rasulullah s.a.w kebiasaannya tidak akan keluar daripada
rumah (untuk pergi mendirikan solat raya) kecuali sehingga telah makan, dan
baginda s.a.w tidak makan pada hari raya haji melainkan selepas pulang
(daripada solat raya). [Sunan Ibn Majah: 1746]
6) Menunaikan solat
raya
عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ ، قَالَتْ :
" كُنَّا نُؤْمَرُ أَنْ نَخْرُجَ يَوْمَ الْعِيدِ حَتَّى نُخْرِجَ الْبِكْرَ مِنْ
خِدْرِهَا حَتَّى نُخْرِجَ الْحُيَّضَ فَيَكُنَّ خَلْفَ النَّاسِ ، فَيُكَبِّرْنَ بِتَكْبِيرِهِمْ
وَيَدْعُونَ بِدُعَائِهِمْ يَرْجُونَ بَرَكَةَ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَطُهْرَتَهُ "
Ummu Atiyah r.a
berkata: Kami disuruh untuk keluar pada hari raya, sehinggalah kami
mengeluarkan anak dara kami daripada rumah mereka, kami mengeluarkan
wanita-wanita yang haidh supaya mereka pun dapat duduk di belakang orang (yang
mendirikan solat raya), lalu mereka bertakbir bersama-sama dengan takbir
mereka, berdoa dengan doa mereka, dan mengharapkan keberkatan dan kesucian hari
tersebut [Sahih al-Bukhari : 924]
Ulama berbeza
pendapat sama ada solat raya hukumnya sunat atau pun wajib.
Rujukan:
Ensiklopedia hadis www.islamweb.net/hadith/hadithsearch.php
Lathoif al-Maarif www.saaid.net
Hukum-Hakam Korban
No comments:
Post a Comment