Puasa
itu bukan sekadar menahan lapar dan dahaga sahaja.
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ : ” رُبَّ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ ،
وَرُبَّ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ .
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu
‘alaihi wasallam bersabda: Boleh jadi ada orang yang berpuasa, dia tidak
mendapat apa-apa daripada puasanya melainkan kelaparan. Boleh jadi ada orang
yang bangun melakukan qiamullail, tetapi dia tidak mendapat apa-apa daripada
qiamullailnya melainkan mengantuk. [Sunan Ibn Majah, Kitab as-Siyam (Puasa), hadis no: 1680. Shaikh
al-Albani menyatakan ia hasan sahih dalam Sahih Ibn Majah]
Bagaimana
Allah yang maha adil boleh menghukum insan sebegitu rupa. Seseorang yang
berpuasa daripada makan dan minum, mustahil Allah tidak memberi apa-apa. Lalu
kenapa insan ini hanya memperolehi lapar dan dahaga tanpa sebarang pahala?
Imam
Abu ‘Abdillah Muhammad Bin Yazid al-Qazwini (أبو عبد الله محمد بن يزيد القزويني) atau lebih
dikenali dengan nama Ibnu Majah meletakkan hadis di atas dalam Kitab al-Siyam
(Puasa) di bawah bab: (بَاب مَا جَاءَ فِي الْغِيبَةِ وَالرَّفَثِ لِلصَّائِمِ) Mengumpat dan Berkata Yang Buruk Oleh
Seseorang Yang Berpuasa.
Tajuk
bab sahaja sudah menunjukkan apakah puncanya puasa seseorang menjadi rugi tanpa
pahala.
Hadis-hadis
lain dalam bab ini menghuraikan lagi apakah punca puasa tidak mendapat pahala.
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ : ” مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْجَهْلَ وَالْعَمَلَ بِهِ ،
فَلَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ ” .
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu
‘alaihi wasallam bersabda: Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan yang keji
dan bodoh, dan beramal pula dengannya. Allah tiada hajat langung kepada
puasanya dia daripada makan dan minum. [Sunan Ibn Majah, Kitab as-Siyam (Puasa), hadis no: 1679]
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ : ” إِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلَا يَرْفُثْ ، وَلَا
يَجْهَلْ ، وَإِنْ جَهِلَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ، فَلْيَقُلْ : إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu
‘alaihi wasallam bersabda: Pada hari seseorang daripada kalian berpuasa,
janganlah dia berkata perkataan yang keji, bukan jua perkataan yang bodoh. Jika
seseorang memperbodohkannya, hendaklah dia menjawab: Sesungguhnya aku
berpuasa. [Sunan
Ibn Majah, Kitab as-Siyam (Puasa), hadis no: 1681]
Apakah
maksud ‘Allah tiada hajat langung kepada puasanya’. Imam as-Sindi dalam
Hasyiahnya menerangkan:
كِنَايَة
عَنْ عَدَم الْقَبُول
Ia
merupakan kiasan kepada tidak diterimanya (puasa tersebut).
أَيْ
لَيْسَ لِصَوْمِهِ قَبُول عِنْد اللَّه فَلَا ثَوَاب لَهُ
Puasanya
tidak diterima Allah, dan pelakunya tidak memperolehi pahala.
Al-Imam
Ibn Rajab al-Hanbali menukilkan:
قال
بعض السلف : أهون الصيام ترك الشراب و الطعام و قال جابر : إذا صمت فليصم سمعك و
بصرك و لسانك عن الكذب و المحارم و دع أذى الجار و ليكن عليك وقار و سكينة يوم
صومك و لا تجعل يوم صومك و يوم فطرك سواء
Sebahagian
ulama salaf (ulama kurun tiga terawal Islam) berkata: Seringan-ringan puasa
ialah meninggalkan minuman dan makanan. Jabir berkata: Jika engkau berpuasa,
maka hendaklah pandangan dan kata-kata mu turut berpuasa daripada berdusta dan
perkara yang haram. Tinggalkanlah perbuatan buruk ke atas jiran. Jadilah engkau
seorang yang tenang pada hari engkau berpuasa. Jangan engkau jadikan hari puasa
mu sama seperti hari engkau tidak berpuasa. [Lathoif al-Maarif]
Hakikatnya,
makan, minum, menggauli pasangan yang sah adalah perkara yang halal bahkan
boleh menjadi ibadah apabila dilakukan. Tetapi dalam Ramadhan, kita diseru
meninggalkan perkara-perkara yang halal ini. Seandainya yang halal ini mampu
kita tinggalkan, apa lagi alasan yang ada untuk kita untuk tidak meninggalkan
perbuatan yang haram.
Imam
Ibn Rajab menukilkan lagi:
أن
التقرب إلى الله تعالى بترك المباحات لا يكمل إلا بعد التقرب إليه بترك المحرمات
فمن ارتكب المحرمات ثم تقرب إلى الله تعالى بترك المباحات كان بمثابة من يترك
الفرائض و يتقرب بالنوافل
Mendekatkan
diri kepada Allah dengan meninggalkan perkara yang harus/halal tidak akan
sempurna melainkan selepas mendekatkan diri kepada Nya dengan meninggalkan
perkara yang haram. Sesiapa yang melakukan perkara yang haram, kemudian
beribadah dengan meninggalkan perkara yang halal, keadaannya sama seperti orang
yang meninggalkan perkara yang wajib dan melakukan pula perkara yang sunat.
[Lathoif al-Maarif]
Jika
diteliti ayat-ayat al-Quran berkaitan puasa daripada ayat 185 hingga 187 surah
al-Baqarah. Allah dengan Kebijaksanaan Nya berkata pula pada ayat 188:
وَلَا
تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى
الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ
وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Dan
janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu
dengan jalan yang bathil dan [janganlah] kamu membawa [urusan] harta itu kepada
hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu
dengan [jalan berbuat] dosa, padahal kamu mengetahui.
Imam
Ibn Rajab menyebutkan keindahan ayat ini:
و
الله أعلم ورد في القرآن بعد ذكر تحريم الطعام و الشراب على الصائم بالنهار ذكر
تحريم أكل أموال الناس بالباطل فإن تحريم هذا عام في كل زمان و مكان بخلاف الطعام
و الشراب فكان إشارة إلى أن من امتثل أمر الله في اجتناب الطعام و الشراب في نهار
صومه فليمتثل أمره في اجتناب أكل الأموال بالباطل فإنه محرم بكل حال لا يباح في
وقت من الأوقات
Wallahua’lam.
Selepas disebutkan dalam Al-Quran berkaitan penghraman makan dan minum untuk orang
yang berpuasa di siang hari, Allah menyebutkan pula pengharaman memakan harta
manusia lain dengan jalan yang salah. Sesungguhnya pengharaman ini umum di
setiap zaman, tempat. Tidak seperti makan dan minum (yang hanya haram di siang
Ramadhan). Ini menunjukkan, sesiapa yang mentaati Allah dengan meninggalkan
makan dan minum di siang hari berpuasa, hendaklah dia mentaati perintah Nya
dengan meninggalkan memakan harta orang lain dengan cara yang salah.
Sesungguhnya ia perbuatan yang haram pada setiap keadaan, tidak pernah ia
menjadi harus pada mana-mana waktu.
Semoga
kita mendapat puasa yang sempurna tahun ini. Amin!
Rujukan:
Ensiklopedia Hadis, http://library.islamweb.net/hadith/index.php
Maktabah
Syamilah
Mohd Masri Mohd Ramli
Operational Manager
Al Kahfi Services
No comments:
Post a Comment