<Apabila Nafsu Dipertuhankan?>
Kata Allah:
أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا
Apakah pandangan engkau tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya. Apakah engkau dapat menjadi pemelihara atasnya? (43)
Apakah pandangan engkau tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya. Apakah engkau dapat menjadi pemelihara atasnya? (43)
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا
Adakah engkau menyangka kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti haiwan ternakan, bahkan mereka lebih sesat jalannya (daripada haiwan ternakan itu) (44) [al-Furqan : 43-44]
Adakah engkau menyangka kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti haiwan ternakan, bahkan mereka lebih sesat jalannya (daripada haiwan ternakan itu) (44) [al-Furqan : 43-44]
Shaikh Abu Bakar al-Jazair menyebutkan:
(Allah seolah-olah berkata):
أخبرني عمن جعل معبوده هواه فلا يعبد غيره
Ceritakan kepada aku tentang seseorang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai sesuatu yang disembah, dan dia tidak menyembah selain daripada hawa nafsunya.
Ceritakan kepada aku tentang seseorang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai sesuatu yang disembah, dan dia tidak menyembah selain daripada hawa nafsunya.
فكلما اشتهى شيئاُ فعله بلا عقل ولا روية ولا فكر
Apabila dia mahukan sesuatu, maka dia akan melakukannya tanpa berfikir dan meneliti.
Apabila dia mahukan sesuatu, maka dia akan melakukannya tanpa berfikir dan meneliti.
فقد يكون لأحدهم حجر يعبده فإذا رأى حجراً احسن منه عبده وترك الأول فهذا لم يعبد إلا هواه وشهوته
Salah seorang daripada mereka telah menjadikan batu sebagai sesuatu yang disembah. Apabila dia melihat batu yang lebih baik daripada apa yang dia sedang sembah, maka dia meninggalkan batu yang pertama. Orang ini tidaklah menyembah sesuatu melainkan nafsu syahwatnya.
Salah seorang daripada mereka telah menjadikan batu sebagai sesuatu yang disembah. Apabila dia melihat batu yang lebih baik daripada apa yang dia sedang sembah, maka dia meninggalkan batu yang pertama. Orang ini tidaklah menyembah sesuatu melainkan nafsu syahwatnya.
فهل مثل هذا الإنسان الهابط على مستوى دون البهائم تقدر على هدايته يا رسولنا؟
Jadi, adakah insan seperti ini, yang kebiasaannya lebih teruk daripada haiwan, berhak untuk menerima hidayah Nya, wahai rasul Kami?
Jadi, adakah insan seperti ini, yang kebiasaannya lebih teruk daripada haiwan, berhak untuk menerima hidayah Nya, wahai rasul Kami?
وقوله { أم تحسب } أيها الرسول أن أكثر هؤلاء المشركين يسمعون ما يقال لهم ويعقلون ما يطلب منهم
Firmannya (dalam ayat 44): Adakah kalian wahai para rasul menyangka bahawa kebanyakan kaum musyrikin ini akan mendengar apa yang dikatakan kepada mereka, dan akan berfikir pula tentang apa yang dituntut ke atas mereka?
Firmannya (dalam ayat 44): Adakah kalian wahai para rasul menyangka bahawa kebanyakan kaum musyrikin ini akan mendengar apa yang dikatakan kepada mereka, dan akan berfikir pula tentang apa yang dituntut ke atas mereka?
إن هم إلا كالأنعام فقط بل هم أضل سبيلاً من الأنعام
Mereka itu hanyalah seperti haiwan, bahkan mereka lebih sesat jalannya daripada haiwan.
Mereka itu hanyalah seperti haiwan, bahkan mereka lebih sesat jalannya daripada haiwan.
إذ الأنعام تعرف طريق مرعاها وتستجيب لنداء راعيها
Haiwan pun tahu jalan ke padang ragutnya, dan memahami arahan pengembalanya.
Haiwan pun tahu jalan ke padang ragutnya, dan memahami arahan pengembalanya.
وهم على خلاف ذلك فجهلوا ربهم الحق ولم يتسجيبوا لنداء رسوله إليهم
Orang musyrikin berbeza pula (dibandingkan dengan haiwan-haiwan tadi). Mereka bodoh tentang Tuhan sebenar mereka, dan mereka tidak menyahut seruan rasulNya kepada mereka.
Orang musyrikin berbeza pula (dibandingkan dengan haiwan-haiwan tadi). Mereka bodoh tentang Tuhan sebenar mereka, dan mereka tidak menyahut seruan rasulNya kepada mereka.
[Aisar at-Tafasir]
No comments:
Post a Comment