Sunday, October 27, 2013

Rapat Tumit Ketika Sujud

<Ini bukan pentarjihan mana lebih kuat, hanya berkongsi pendapat fekah yang saya pegang>

Dalam bab sujud, saya berpegang kepada pendapat ulama yang menyatakan sunnah dirapatkan tumit.


Hadis 1:


عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ فَقَدْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لَيْلَةً مِنَ الْفِرَاشِ فَالْتَمَسْتُهُ فَوَقَعَتْ يَدِي عَلَى بَطْنِ قَدَمَيْهِ وَهُوَ فِي الْمَسْجِدِ وَهُمَا مَنْصُوبَتَانِ وَهُوَ يَقُولُ ‏ "‏ اللَّهُمَّ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَبِمُعَافَاتِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لاَ أُحْصِي ثَنَاءً عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ ‏"‏ ‏.

'Aisyah radiallahu 'anha berkata: Pada satu malam, aku mendapati Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam tiada di tempat tidur. Aku mencarinya, lalu tangan ku tersentuh dua kakinya, ketika itu baginda sallallahu 'alaihi wasallam sedang sujud, kedua-dua kakinya ditegakkan....

[Sahih Muslim,Kitab as-Solat, Bab Apa yang dibaca ketika ruku' dan sujud (باب مَا يُقَالُ فِي الرُّكُوعِ وَالسُّجُودِ), hadis no : 486]

Hadis 2:
قَالَتْ عَائِشَةُ زَوْجِ النَّبِيِّ : فَقَدْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَ مَعِي عَلَى فِرَاشِي ، فَوَجَدْتُهُ سَاجِدًا رَاصًّا عَقِبَيْهِ ، مُسْتَقْبِلا بِأَطْرَافِ أَصَابِعِهِ الْقِبْلَةَ ، فَسَمِعْتُهُ ، يَقُولُ : " أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ ، وَبِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ ، وَبِكَ مِنْكَ ، أُثْنِيَ عَلَيْكَ لا أَبْلُغُ كُلَّ مَا فِيكَ " .

Aisyah radiallahu 'anha berkata: Aku kehilangan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam sedangkan baginda bersama aku di atas katil. Lalu aku mendapati baginda sedang sujud dengan keadaan tumitnya dirapatkan, dan jari jemarinya menghadap qiblat.....
[Sahih Ibn Khuzaimah, Kitab as-Solat, Bab Merapatkan Tumit Ketika Solat (ابُ ضَمِّ الْعَقِبَيْنِ فِي السُّجُودِ), hadis no: 637]

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hadis no : 2 dipertikaikan kesahihannya. Lafaz (رَاصًّا عَقِبَيْهِ) yang bermaksud 'kedua tumitnya dirapatkan' dipertikaikan sebagai lafaz yang 'syaz' kerana dalam riwayat Sahih Muslim tiada lafaz ini.
Ini antara hujah yang menolak merapatkan tumit kerana bagi mereka hadisnya tidak sahih.
Saya berpegang kepada pendapat rapat tumit adalah sunnah walau jika hadis ke 2 tidak sahih. Kenapa ? Kerana saya lebih yakin dengan huraian Shaikh Muhammad bin Saleh al-Uthaimin dalam hal ini. Kata beliau:

" الذي يظهر مِن السُّنَّة أن القدمين تكونان مرصوصتين ، يعني : يرصُّ القدمين بعضهما ببعض ، كما في "الصحيح" من حديث عائشة حين فَقَدَتِ النَّبيَّ صلّى الله عليه وسلّم ، فوقعت يدُها على بطن قدميه وهما منصوبتان ، وهو ساجد .
واليد الواحدة لا تقع على القدمين إلا في حال التَّراصِّ .
وقد جاء ذلك أيضاً في "صحيح ابن خزيمة" في حديث عائشة المتقدِّم : ( أنَّ الرسولَ صلّى الله عليه وسلّم كان رَاصًّا عقبيه ) .
وعلى هذا فالسُّنَّةُ في القدمين هو التَّراصُّ ، بخلاف الرُّكبتين واليدين " انتهى.
"الشرح الممتع" (3/169) .
Yang ditunjukkan oleh sunnah ialah kedua kaki hendaklah dirapatkan, yaitu dengan merapatkan antara satu kaki kepada yang lain. Sebagaimana dalam Sahih Muslim daripada hadis Aisyah radiallahu 'anha ketika beliau kehilangan nabi sallallahu 'alaihi wasallam, lalu tangannya menyentuh kedua kaki baginda, dan kedua kaki itu sedang ditegakkan ketika sujud.
Satu tangan tidak akan mampu menyentuh kedua kaki melainkan apabila keduanya dalam keadaan rapat. Diriwayatkan dalam Sahih Ibn Khuzaimah (sebagaimana dalam hadis ke 2).
Oleh sebab itu, sunnah untuk kedua kaki dirapatkan, berbeza dengan lutut dan tangan (yang perlu dijarakkan) [Al-Syarh Al-Mumti']

~~~~~~~~~~~~

Pendapat ulama:
1) Majoriti: Kaki/tumit hendaklah direnggangkan. Ini pendapat kebanyakan ulama termasuk ulama mazhab.
2) Minoriti: Dirapatkan. Ini pendapat Shaikh al-Albani dan Shaikh al-Uthaimin.

Boleh baca penjelasan baik di sini:

Huraian detil hadis ke 2


________________________
Mohd Masri Mohd Ramli
Operational Manager
Al Kahfi Services

No comments:

Post a Comment