Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.
“Potonglah janggut itu biar pendek, nampak tua sangat…”[1]
“Memanglah sunnah, tetapi kalau orang susah nak dekat dengan
kita buat apa ?...”
“Kau tak segankah pakai seluar singkat atas buku lali ini,
ramai ulama kata harus kalau tidak riak..”[2]
Ini semua dialog-dialog yang sering aku dengari. Ibu bapa
aku antara yang pernah menegur soal janggut ku.
Pernah disuruh pendekkan kerana
janggut ku tebal. Kadang-kala mereka memberikan contoh ustaz-ustaz dalam
televisyen yang berjanggut nipis.
Mereka menyebutkan pula nama seorang ilmuan tempatan yang
sangat aku hormati, janggutnya jua tipis.
Tatkala ia diucapkan, aku hanya
senyum dan ketawa sahaja.
Sehinggalah satu saat emak berkata: “Potonglah janggut tu,
tengok Dr XXX nipis sahaja, handsome…”
Lalu aku sambil berseloroh menjawab: “Janggut nabi lagi
lebat emak…”[3]
Emak berkata: “Itu nabi…”
Aku menjawab sambil ketawa: “Sebab itu kita kena ikut nabi…”
Emak diam.
Aku tahu. Pasti akan ada berkata, mentaati ibu bapa itu
wajib, bela janggut itu sunat (bagi yang berpegang ia sunat, saya berpegang ia
wajib).
Emak pernah menegur seluar aku yang dipotong atas buku lali.
Aku lebih banyak mendiamkan diri, dan kadang-kala baru aku menjawab: Makruh
seluar labuh, nabi sallallahu ‘alaihi wasallam larang…”
~~~~~~~~~~~~
Sifir sunat vs wajib itu sangat mudah didendang. Tetapi jika
ia semudah itu, Shaikh Muhammad bin Saleh al-Uthaimin tidak akan bersusah payah
menerangkan tentang hukum I’tikaf di masjid jika ibu bapa tidak benarkan.
Kesimpulan beliau, jika I’tikaf itu menyebabkan ada tanggungjawab kepada ibu
bapa terabai, maka tinggalkan, jika ibu bapa saja-saja larang tanpa sebarang
alasan, tidak wajib ditaati. (baca di sini http://lobaitampin.blogspot.com/2011/08/wajibkah-taati-jika-ibu-bapa-larang.html)
Ia lebih kepada persoalan cinta, taat dan sensitiviti beragama
kita.
Sesuatu yang kecil umpama makan dan minum dengan tangan
kanan, tetapi ia adalah sesuatu yang besar bagi insan yang mencari redha
Tuhannya.
Sensitiviti ini bukan sekadar hadir dengan ilmu, tetapi ia
hadir dengan rasa kehambaan dan kecintaan. Berapa ramaikah daripada kita yang
mengetahui sekian banyak ayat al-Quran dan sekian banyak sunnah Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wasallam, tetapi praktis kehidupan kita jauh bezanya.
Kita boleh jadi seorang pelajar aliran agama, tetapi minum
dengan tangan kiri.[4]
Kita boleh jadi seorang hafiz/hafizah 30 juzuk al-Quran,
tetapi pandangan tidak ditundukkan ketika melihat bukan mahram, dan dibela
dengan 1001 alasan untuk memudahkan komunikasi.[5]
Tanpa dinafikan, segala yang saya sebut di atas,
sebahagiannya adalah isu yang ulama feqah perbahaskan.
Tetapi, kenapa perlu mempertahankannya
untuk diri sendiri, hatta tatkala ibu bapa menyuruh sebaliknya, kerana boleh
jadi seseorang itu rasa ‘berdosa’ menukar ganti redha Allah dengan redha ibu
bapa. Ia adalah manifestasi kepada cinta kelas pertama, ia merupakan bukti
pengorbanan seorang hamba, ia merupakan lambang ketundukan kepada yang Esa.
Bukanlah isu besar janggut, seluar singkat, makan dan minum tangan kanan.
Tetapi sebab dan kenapa sesuatu itu dilakukan itulah yang menjadikan sesuatu
yang kecil di mata manusia tetapi besar di sisi Tuhan.
Hingga akhirnya kita wajar bertanya: Redha siapakah yang
kita cari ?
'Aisyah radiallahu ‘anha menulis
kepada Mu'awiah radiallahu ‘anhu:
مَنِ الْتَمَسَ رِضَاءَ اللَّهِ
بِسَخَطِ النَّاسِ كَفَاهُ اللَّهُ مُؤْنَةَ النَّاسِ ، وَمَنِ الْتَمَسَ رِضَاءِ
النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ
Sesiapa yang mencari keredhaan Allah hinggakan manusia marah
kepadanya, cukuplah Allah yang melindunginya daripada manusia tersebut. Sesiapa
mencari keredhaan manusia sehingga mendapat kemurkaan Allah , maka Allah akan
menyerahkannya kepada manusia tersebut.
[Sunan at-Tirmizi : 2352]
[1]
Hukum-hakam janggut bagi lelaki boleh dibaca di sini:
Perintah Nabi Agar Memelihara Jenggot
Hukum Memangkas Jenggot
Ulama Syafi’iyah Mengharamkan Memangkas Jenggot
Hukum Merapikan Jenggot
Menjawab Sedikit Kerancuan Seputar Jenggot
[2]
Isbal merupakan istilah kepada pakaian yang labuh melebihi buku lali. Boleh baca
perbahasannya di sini
[3] عَنْ أَبِي مَعْمَرٍ ، قَالَ : قُلْنَا
لِخَبَّابٍ : " أَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَقْرَأُ فِي الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ ؟ قَالَ : نَعَمْ ، قُلْنَا : بِمَ كُنْتُمْ
تَعْرِفُونَ ذَاكَ ؟ قَالَ : بِاضْطِرَابِ لِحْيَتِهِ
Daripada Abi Ma’mar, kami bertanya kepada Khabbab: Apakah
Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam membaca di dalam solat Zuhur dan Asar.
Jawabnya: Ya. Kami bertanya lagi: Bagaimana kalian tahu hal tersebut? Khabbab
menjawab: (dengan melihat) pergerakan janggutnya. [Sahih al-Bukhari: 708]
[4]
عَنْ جَدِّهِ ابْنِ عُمَرَ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ بِيَمِينِهِ ، وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ "
عَنْ جَدِّهِ ابْنِ عُمَرَ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ بِيَمِينِهِ ، وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ "
‘Abdullah Ibn ‘Umar r.a meriwayatkan bahawa
Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila seseorang daripada kalian makan, makanlah
dengan tangan kanannya, apabila dia minum, minumlah dengan tangan kanannya.
Sesungguhnya syaitan makan dan minum dengan tangan kirinya. [Sahih Muslim :
3771]
[5] قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ
وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا
يَصْنَعُونَ (30) وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ……
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki
yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara
kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya
Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan". (30)
Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan
pandangannya
Alhamdulillah satu semangat yg kuat
ReplyDeleteSmoga mnjdi inspirasi buat saya utk ttp
Brpegang dijln sunnah