عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلاَءَ لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ " .
Ibn 'Umar radiallahu 'anhuma berkata: Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Sesiapa yang melabuhkan pakaiannya dengan sombong, Allah tidak akan Melihat kepadanya pada hari kiamat.
فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ فَكَيْفَ يَصْنَعْنَ النِّسَاءُ بِذُيُولِهِنَّ قَالَ " يُرْخِينَ شِبْرًا " . فَقَالَتْ إِذًا تَنْكَشِفَ أَقْدَامُهُنَّ . قَالَ " فَيُرْخِينَهُ ذِرَاعًا لاَ يَزِدْنَ عَلَيْهِ " . قَالَ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ .
Lalu Ummu Salamah radiallahu 'anhu berkata: Apa yang perlu dilakukan oleh kaum wanita dengan hujung kainnya. Baginda menjawab: Labuhkan sejengkal. Ummu Salamah berkata: Jika begitu, kedua kakinya akan terlihat. Baginda berkata: Lalu labuhkan sehasta, dan jangan ditambah melebihi itu.
[Sunan at-Tirmizi, Kitab al-Libas, hadis no: 1731, hasan sahih]
Dalam riwayat lain:
عَنْ أُمِّ وَلَدٍ، لإِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ أَنَّهَا سَأَلَتْ أُمَّ سَلَمَةَ زَوْجَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَتْ إِنِّي امْرَأَةٌ أُطِيلُ ذَيْلِي وَأَمْشِي فِي الْمَكَانِ الْقَذِرِ . فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " يُطَهِّرُهُ مَا بَعْدَهُ " .
Ummu Walad kepada Ibrahim bin Abdul Rahman bin 'Auf bertanya kepada Ummu Salamah isteri Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam, beliau berkata: Sesungguhnya aku adalah wanita yang labuh pakaiannya, dan aku berjalan melalui kawasan yang kotor. Lalu Ummu Salamah menjawab: Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam berkata: Apa (iaitu tanah) yang selepasnya akan menyucikannya.
[Sunan Abi Daud, Kitab at-Thaharah, hadis no: 383, Shaikh al-Albani mensahihkannya]
Dalam riwayat lain:
عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ رَخَّصَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لأُمَّهَاتِ الْمُؤْمِنِينَ فِي الذَّيْلِ شِبْرًا ثُمَّ اسْتَزَدْنَهُ فَزَادَهُنَّ شِبْرًا فَكُنَّ يُرْسِلْنَ إِلَيْنَا فَنَذْرَعُ لَهُنَّ ذِرَاعًا
Ibn 'Umar berkata: Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam memberikan keringanan kepada Ummahatul Mukminin untuk memanjangkan pakaian mereka sejengkal. Lalu mereka memohon ditambah lagi (ukuran panjang yang dibenarkan), lalu dibenarkan mereka memanjangkan sejengkal lagi. Kemudian mereka akan menghantar pakaian mereka kepada kami lalu kami mengukur dengan ukuran sehasta buat mereka.
[Sunan Abi Daud, Kitab al-Libas, hadis no: 4119, Shaikh al-Albani mensahihkannya]
Dari manakah bermulanya ukuran sejengkal kain wanita itu? Ia bermula daripada kadar pakaian lelaki. Dalam Tuhfatul Ahwazi disebutkan:
( شِبْرًا )
أَيْ مِنْ نِصْفِ السَّاقَيْنِ
Sejengkal: Iaitu bermula daripada separuh betis.
Manakala ada berpendapat ia bermula daripada paras buku lali. Dalam 'Aunul Ma'bud disebutkan, Al-Hafiz Ibn Hajar berkata:
إِنَّ لِلرِّجَالِ حَالَيْنِ حَال اِسْتِحْبَاب وَهُوَ أَنْ يَقْتَصِر بِالْإِزَارِ عَلَى نِصْف السَّاق وَحَال جَوَاز وَهُوَ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ،
Untuk kaum lelaki terdapat dua keadaan. (Pertama): Keadaan yang digalakkan iaitu menyingkatkan kain sehingga separuh betis, dan (Kedua): Keadaan yang dibenarkan/harus iaitu sehingga kedua buku lali.
وَكَذَلِكَ لِلنِّسَاءِ حَالَانِ حَال اِسْتِحْبَاب وَهُوَ مَا يَزِيد عَلَى مَا هُوَ جَائِز لِلرِّجَالِ بِقَدْرِ الشِّبْر ، وَحَال جَوَاز بِقَدْرِ ذِرَاع ،
Begitu juga untuk kaum wanita, ada dua keadaan. (Pertama): Keadaan yang digalakkan iaitu ditambah sejengkal daripada keadaan yang harus untuk lelaki (iaitu sejengkal daripada buku lali), (Kedua) keadaan yang harus/boleh iaitu sehasta (daripada buku lali).
وَيُؤَيِّد هَذَا التَّفْصِيل فِي حَقّ النِّسَاء مَا أَخْرَجَهُ الطَّبَرَانِيُّ فِي الْأَوْسَط مِنْ طَرِيق مُعْتَمِر عَنْ حُمَيْدٍ عَنْ أَنَس أَنَّ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَبَّرَ لِفَاطِمَة مِنْ عَقِبهَا شِبْرًا وَقَالَ هَذَا ذَيْل الْمَرْأَة .
Perincian untuk kaum wanita ini ditunjukkan oleh sebuah riwayat daripada Imam at-Thabrani dalam al-Mu'jam al-Awshat daripada Anas bin Malik bahawa Nabi sallallahu 'alaihi wasallam mengukur sejengkal daripada tumitnya dan berkata: Inilah paras hujung pakaian wanita (riwayat ini dhaif)
Daripada riwayat-riwayat di atas dapat dilihat bahawa antara pembeza pakaian Muslimah dan Muslimin ialah labuhnya.
Muslimin digalakkan memakai pakaian yang singkat sehingga ke separuh betis, dan dibenarkan sehingga ke buku lali.
Manakala Muslimah pula dibenarkan melabuhkan pakaian agar auratnya tertutup.
Amatlah menyedihkan yang kita lihat di zaman kini adalah sesuatu yang terbalik. Kaum Muslimin melabuhkan pakaian, manakala Muslimah menyingkatkan pakaian.
______________________
Mohd Masri Mohd Ramli
Operational Manager
Al Kahfi Services
Sebuah Tafsir al-Quran yang memaparkan bukan sekadar terjemahan, tetapi mempersembahkan tafsiran bagi setiap patah perkataan al-Quran. Ini kerana Tafsir tidak sama dengan Terjemahan. Terjemahan hanya memindahkan bahasa sesuatu perkataan. Berlainan dengan Tafsir yang menjelaskan kekaburan bagi sesuatu makna perkataan. Di sinilah letaknya kelebihan Tafsir Al-Qur'an Per kata ini berbanding terjemahan-terjemahan al-Quran yang lain. Tafsiran ditulis terus dibawah setiap lafaz arabnya. Terjemahan penuh disertakan di bahagian tepinya. Dilengkapi juga dengan asbab nuzul (sebab turun ayat) dan nota kaki bagi memperjelaskan lagi maksud sesuatu tafsiran. Klik sini untuk membeli secara online
No comments:
Post a Comment