Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.
Tiada hati manusia yang beriman akan redha melihat saudara
seIslam di Gaza diserang sebegitu rupa. Manusia yang beriman umpama bangunan,
umpama satu tubuh badan, satu sakit semua terasa. Jika kita tidak terasa, ada
masalah pada hati nurani kita sebagai seorang Muslim.
عَنِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ، قَالَ قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " الْمُسْلِمُونَ كَرَجُلٍ وَاحِدٍ إِنِ اشْتَكَى
عَيْنُهُ اشْتَكَى كُلُّهُ وَإِنِ اشْتَكَى رَأْسُهُ اشْتَكَى كُلُّهُ
Nu’man bin Bashir
radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Umat
Islam Islam umpama satu batang tubuh manusia, apabila sakit matanya, maka
sakitlah seluruh tubuhnya, apabila sakit kepalanya, maka sakitlah seluruh
tubuhnya.
[Sahih Muslim,
Kitab al-Birr wa as-Silah wa al-Adab, hadis no: 2586]
Antara perkara yang
perlu kita lakukan sebagai seorang Muslim, dan ini tiada kewajaran untuk wujud
perbezaan padanya, ialah dengan mendoakan saudara-saudara kita yang sedang
dizalimi.
أُمُّ الدَّرْدَاءِ ، قَالَتْ : حَدَّثَنِي سَيِّدِي
أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ"
مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ قَالَ : الْمَلَكُ الْمُوَكَّلُ بِهِ آمِينَ
وَلَكَ بِمِثْلٍ " :
Ummu Darda' radiallahu 'anha berkata: Suami ku memberitahu
ku bahawa dia mendengar Rasulullah Sallallahu 'alaihi wassalam bersabda: Sesiapa
yang berdoa untuk saudaranya tanpa diketahui saudaranya, malaikat yang bertugas
untuk hal itu akan mengaminkan doa tersebut dan berkata "Untuk kamu jua
(seperti yang kamu doakan kepada saudara kamu).
[Sahih Muslim, Kitab ad-Dzikr wa al-Dua’ wa at-Taubat wa
al-Istighfar, hadis no : 4920]
Selain daripada berdoa, kita juga diseru untuk membantu
dengan menderma dan sebagainya. Salah satu cara yang dikatakan untuk memberikan
tekanan kepada Zionis ialah dengan memboikot syarikat-syarikat yang memberikan
dana kepada pembentukan negara Israel.
Pertama: Apakah hukum boikot?
Ringkasnya, ia harus. Ada pihak menyatakan ia satu tindakan
tidak Islamik. Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam melakukan transaksi dengan
Yahudi dan sebagainya.
Jawapan saya: Kita perlu melihat isu boikot ini isu ibadah
mahdah atau ia isu muamalah/keduniaan. Sefaham saya ia isu keduniaan. Maka ia
tidak terikat sama ada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam buat atau tidak,
sebaliknya ia terika dengat prinsip ada atau tidak larangan untuk boikot?
Setahu saya tiada.
Di bawah merupakan petikan beberapa fatwa para ulama’:
Dr. Yusuf al-Qaradawi berkata: Umat
Arab dan Islam hendaklah memboikot semua syarikat yang menyokong Zionis dan
Israel, tidak kiralah syarikat itu berasal daripada negara mana, dan hendaklah
memboikot sesiapa sahaja yang menyokong Zionis dan membantu pembentukan negara
Israel.
Fatwa dibawah seliaan Shaikh Salih
al-Munajid menyebutkan:
Sesiapa yang memboikot produk
golongan kuffar yang memerangi Islam dengan niat untuk tidak menunjukkan
sokongan kepada mereka, atau untuk melemahkan ekonomi mereka, akan menerima
pahala daripada Allah, Insya-Allah untuk niat baik mereka.
Sesiapa yang meneruskan urusan jual
beli dengan golongan kuffar ini di atas bahawa dibenarkan melakukan transaksi
dengan bukan Muslim, terutama dalam perkara yang dia perlukan, maka dia tidak
berdosa, dan itu tidak mempengaruhi prinsip al-Wala (iaitu setia kepada sesama
Muslim) dan al-Bara’ (iaitu berlepas diri daripada bukan Muslim). [ http://islamqa.info/en/20732 ]
Kedua: Boikot hendaklah dengan ilmu. Terlalu banyak senarai
produk yang perlu diboikot yang disenaraikan. Persoalannya, adakah kita mahu
terus menyebarkan kempen memboikot syarikat-syarikat itu tanpa memeriksa
kesahihan berita tersebut. Tidakkah jika kita tersilap kempen, maka kita telah
memfitnah pihak-pihak yang tidak bersalah? Ada baiknya kita menghayati surah
al-Hujurat ini:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ
فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى
مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
Wahai orang beriman. Apabila datang
kepada kalian orang fasiq membawa berita. Periksalah agar kerana ditakuti
kalian akan menghukum sesuatu kalian dalam keadaan jahil, lalu kalian akan
menyesal di atas tindakan kalian. [Al-Hujurat : 6]
Ketiga: Kita hendaklah memahami bahawa boikot ini adalah
satu ijtihad politik dan ekonomi. Maka akan sentiasa ada pro dan cons. Maka sewajarnya
kita tidak memaksa orang lain menerima pandangan kita.
Apakah pendirian saya?
Saya pro-boikot. Ada produk-produk yang saya boikot selepas
meneliti kenapa ia perlu diboikot. Tetapi saya ada nasihat kepada rakan-rakan
yang pro-boikot.
Di sini saya kongsikan satu status nasihat saya di FB, dan
ia menimbulkan rasa kurang senang rakan-rakan yang memboikot. Boleh dibaca di
sini:
[Nasihat Buat Pemboikot McD dan
sebagainya]
Ini merupakan nasihat daripada
seorang saudara kalian yang turut memboikot semampu beliau produk-produk yang
menyokong pembinaan negara Zionis Israel.
1- Hendaklah kalian fahami bahawa
produk-produk itu adalah halal, tidak haram. Jangan sesekali mengeluarkan
perkataan produk itu haram, dan sebagainya.
2- Jauhilah mengeluarkan
perkataan-perkataan seperti 'Pekerja McD bekerja dengan pembunuh, tak ada
perkemanusiaan dan sebagainya..' Sesungguhnya perkataan sedemikian adalah
perkataan hawa nafsu. Mereka bekerja mencari rezeki yang halal, dan bukan hak
kita berkata sedemikian kepada mereka.
3- Jauhi sifat-sifat buruk seperti
pergi bawa makanan lain dan makan dalam McD, atau saja-saja masuk McD untuk
guna tandas mereka atas alasan untuk naikkan kos operasi mereka, atau berkumpul
di hadapan kedai mereka. Sesungguhnya mereka membayar sewa untuk premis
perniagaan itu, dan tindakan mengganggu kehadiran pelanggan mereka adalah
tindakan yang melanggar akhlak Islami dan melanggar hak orang yang sudah
membayar sewa untuk premis tersebut.
4- Fahamilah, boikot ini satu
ijtihad politik. Ia bukan satu perkara yang qathie/pasti wajibnya. Ia akan
sentiasa ada pro dan cons kerana ia satu ijtihad dalam bab keduniaan.
5- Ingatlah, saudara-saudara kita
bukan hanya di Gaza, bahkan yang sedang mencari rezeki bekerja itu.
6- Memboikot adalah hak seorang
pengguna. Kita sebagai pengguna berhak boikot, dan ajak orang boikot. Tetapi
kita tiada hak mengganggu perniagaan orang yang sah dengan berdiri di depan
kedai mereka, di pintu kedai mereka, apatah lagi masuk ke dalam premis mereka,
atau mensabotaj supaya kos operasi mereka meningkat.
7- Saya memilih boikot, kerana itu
hak saya sebagai seorang pengguna.
Inilah pendirian saya. TITIK.
Wallahua'lam.
-Mohd Masri bin Mohd Ramli-
Status di atas saya tulis selepas melihat perlakuan kurang
beradab di kalangan pro-boikot; antaranya menggelar pekerja McD dengan gelaran ‘orang
tiada kemanusiaan, tak sayang saudara di Gaza’. Menggelar pembeli McD dengan
sindiran sedang sumbang peluru bunuh saudara sendiri. Dan lebih melampau,
melakukan provokasi dengan membawa makanan luar ke dalam McD, dan ada pula yang
mencadangkan mensabotaj McD dengan ramai-ramai guna tandasnya agar kos
operasinya meningkat. Lebih lagi ada yang berkumpul di hadapan pintu McD
melakukan flashmob. Disebabkan semua ini saya munculkan status di atas sebagai
teguran.
Sebagaimana fatwa Shaikh Salih al-Munajid, niat baik kita
itu akan memberikan pahala, tetapi apabila ia dilakukan dengan jalan yang
salah, ibadah pun boleh menjadi maksiat, jihad boleh menjadi jahat.
Saya juga ada nasihat dan jawapan kepada saudara-saudara
saya yang memilih untuk tidak memboikot.
Persoalan 1: Boikot itu satu kezaliman kepada pekedai?
Jawapan: Sebagai seorang pengguna saya berhak memilih untuk
membeli atau tidak membeli. Tolaklah isu Gaza, berapa banyak kedai saya tolak
sebab saya tak suka produk dia, saya tak suka servis dia, atau saya tak suka
orang di sana, atau saya tak suka suasana kedai. Adalah normal saya akan
beritahu kawan saya “Jangan pergi kedai ini sebab ABCDEFG”. Adakah semata-mata
itu saya menzalimi pekedai dan pekerja di situ? Pasti jawapannya tidak. Itu merupakan
hak pengguna. Yang saya bantah di atas ialah sikap kempen boikot yang melampaui
batas, tetapi saya tidak menyatakan boikot itu satu kezaliman.
Persoalan 2: Boikot itu bid’ah! Tasyabbuh bil kuffar!
Jawapan: Sudah dijawab di atas, ia isu muamalah, bukan isu
ibadah mahdhah.
Persoalan 3: Kalau setakat engkau sahaja boikot, mana
berkesan..
Jawapan: Sebab tu lah kami buat kempen boikot.
Persoalan 4: Kalau kau nak boikot, konsisten lah, boikot
semua benda Yahudi, US dan sebagainya.
Jawapan: Engkau dan kawan-kawan pro-boikot bersatu atas satu
manhaj. Tak faham objektif boikot. Kempen boikot bukan sebab pemilik syarikat
itu Yahudi, Kristian atau Muslim. Boikot dilakukan kepada mana-mana syarikat
yang menyalurkan dana kepada negara Zionis Israel.
Kedua, adakah sebab tidak mampu buat semua maka terus tidak
buat langsung?
Persoalan 5: Kau nak kata semua pelanggan McD, pekerja McD
berdosa, haram?
Jawapan: Pernah saya kata haram? Pernah saya kata berdosa?
Jawapan ini juga untuk kalian yang anti-boikot dan pro-boikot yang sudah
melampaui batas sehingga keluar fatwa kata haram makan McD! Biar saya cakap
pendirian saya berdasarkan fatwa-fatwa yang saya baca dan saya yakini. Tak
berdosa. Tak haram. Sudah saya sebutkan ia ijtihad yang melibatkan isu politik
dan ekonomi. Akan sentiasa ada pro dan cons nya. Apabila situasinya begitu,
mana boleh sesuka hati kata berdosa dan haram.
Yang pro-boikot pasti berkata: Mestilah haram sebab bantu
bunuh umat Islam. Ini jawapan saya:
- Kita beri duit beli makan McD,
bukan untuk suruh mereka beli peluru. Pekerja dapat gaji sebab mereka kerja di
McD, bukan sebab mereka jadi tentera Zionis.
-Saya mahu tanya balik:
- Apa hukum beli baju-baju
berjenama? Kalau lihat iklan mereka sebahagian besar tidak syariah compliance.
Adakah kita bersubahat dengan iklan mereka yang papar perempuan pakai bikini
dan sebagainya?
- Apa hukum kerja dekat RTM, Media
Prima, Astro, bukankah dalam TV itu ada seribu satu maksiat, maka siapa kerja
situ hatta tukang sapu bersubahat dengan maksiat?
- Apa hukum beli topup daripada
syarikat telco yang mana syarikat-syarikat ni dalam iklan dia letak gambar
perempuan buka aurat. Tak subahat ke?
- Apa hukum pergi beli barang di 7
Eleven, dan pasaraya yang jual arak. Tak subahat ke, sebab bila kita beli,
mereka dapat untung, dan dengan untung mereka terus berniaga, dan salah satu
perniagaan mereka ialah arak. Tak subahat ke?
- Apa hukum beli majalah, surat
khabar, dalam tu kan banyak benda mengarut?
- Banyak syarikat taja program
maksiat, taja konsert, pekerja syarikat tu bersubahatlah kan anjur maksiat?
Ingat halal haram ini kat celah
jari ke? Ingat senang ke nak tuduh orang bersubahat. Semangat biar dengan ilmu.
Jangan sebab perangai kita orang menyampah dengan kempen boikot.
Nasihat akhir saya untuk yang anti-boikot: Anda berhak tidak
memboikot, tetapi tidak perlu melabel pemboikot sebagai bodoh sebagaimana
sebahagian ustaz-ustaz buat. Dan tidak sepatutnya anda melakukan provokasi
dengan makan di McD, kemudian upload gambar dengan niat provokasi mereka yang
boikot. Makan McD hukumnya paling hebat pun harus sahaja, sedangkan yang boikot
bak kata Shaikh Salih al-Munajid, bila niat betul, buat cara betul, dapat
pahala. Benda dapat pahala walau tak wajib, hukumnya apa? Sunat.
Begitulah sedikit perkongsian saya.
________________________
Mohd Masri Mohd Ramli
Operational Manager
Al Kahfi Services
Sebuah Tafsir al-Quran yang memaparkan bukan sekadar terjemahan, tetapi mempersembahkan tafsiran bagi setiap patah perkataan al-Quran. Ini kerana Tafsir tidak sama dengan Terjemahan. Terjemahan hanya memindahkan bahasa sesuatu perkataan. Berlainan dengan Tafsir yang menjelaskan kekaburan bagi sesuatu makna perkataan. Di sinilah letaknya kelebihan Tafsir Al-Qur'an Per kata ini berbanding terjemahan-terjemahan al-Quran yang lain. Tafsiran ditulis terus dibawah setiap lafaz arabnya. Terjemahan penuh disertakan di bahagian tepinya. Dilengkapi juga dengan asbab nuzul (sebab turun ayat) dan nota kaki bagi memperjelaskan lagi maksud sesuatu tafsiran. Klik sini untuk membeli secara online
No comments:
Post a Comment