Monday, February 11, 2013

Bab 2- Kitab at-Tauhid


باب فضل التوحيد وما يكفر من الذنوب وقول الله تعالى: (الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ) (13) الآية.
Bab 2- Kelebihan Tauhid Dan Dosa-Dosa Yang Diampuni Kerananya. Firman Allah Taala: Iaitu orang-orang yang beriman dan tidak mencampurkan keimanan mereka dengan kezaliman [Al-An’am : 86]
Huraian:
1) Apakah yang dimaksudkan dengan kezaliman dalam ayat di atas?
قوله: بظلمٍ، الظلم هنا ما يقابل الإيمان، وهو الشرك، ولما نزلت هذه الآية شق ذلك على الصحابة، وقالوا: أينا لم يظلم نفسه؟ فقال النبي: "ليس الأمر كما تظنون، إنما المراد به الشرك، ألم تسمعوا إلى قول الرجل الصالح – يعني لقمان - : إن الشرك لظلمٌ عظيم.
Kezaliman yang dimaksudkan di sini ialah lawan kepada iman iaitu syirik. Apabila ayat di atas diturunkan, sebahagian sahabat mula berasa ragu-ragu. Mereka bertanya kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam: Siapakah orang yang tidak pernah menzalimi dirinya sendiri? Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam menjawab: Hal ini bukanlah seperti yang kalian sangkakan. Yang dimaksudkan dengan (kezaliman) di sini ialah syirik. Adakah kalian tidak pernah mendengar orang soleh, iaitu Luqman, berkata: Sesungguhnya syirik adalah kezaliman yang besar. [Sahih al-Bukhari] (Al-Qaul Al-Mufid)

2) Apakah yang ingin disampaikan dalam ayat di atas?
Imam Ibn Kathir menerangkan:
أى هؤلاء الذين أخلصوا العبادة لله وحده ولم يشركوا به شيئاً هم الآمنون يوم القيامة ، المهتدون فى الدنيا والاخرة .
Mereka yang mengikhlaskan ibadah kepada Allah sahaja dan tidak menjadikan baginya sekutu apa pun, mereka inilah orang-orang yang terselamat pada hari kiamat dan orang-orang yang mendapat petunjuk di dunia dan akhirat. (Fathul Majid)
3) Apakah jenis-jenis kezaliman yang wujud?
1-      أظلم الظلم، وهو الشرك في حق الله.
a- Kezaliman terbesar iaitu menjadikan sekutu kepada Allah
2-      ظلم الإنسان نفسه؛ فلا يعطيها حقها، مثل أن يصوم فلا يفطر، ويقوم فلا ينام.
b- Kezaliman ke atas dirinya sendiri dengan tidak memberikan hak ke atas dirinya. Contohnya berpuasa dengan tidak berbuka, mendirikan solat malam sehingga tidak tidur.
3-      ظلم الإنسان غيره، مثل أن يتعدى على شخص بالضرب، أو القتل، أو أخذ مال، أو ما أشبه ذلك.
c- Kezaliman ke atas orang lain, seperti menzalimi orang lain dengan memukul, membunuh, merampas harta atau sebagainya. (Al-Qaul Al-Mufid)
4) Apakah kedudukan orang yang melakukan kezaliman tetapi tidak syirik kepada Allah.
مرتكب الكبيرة، أمنٌ من الخلود في النار، وغير آمن من العذاب، بل هو تحت المشيئة، قال الله تعالى: إن الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء ]النساء: 116[
Pelaku dosa besar (yang tidak syirik) terselamat daripada kekal di dalam neraka, akan tetapi ia tidak terselamat daripada azab neraka (yang sementara). Ini semua bergantung kepada kehendak Allah. Allah berfirman: Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa menyekutukannya dan mengampuni dosa-dosa lain untuk sesiapa yang dikehendaki. [al-Nisa : 116] (Al-Qaul Al-Mufid)
Yang dimaksudkan di sini ialah orang yang melakukan syirik dan mati dalam keadaan belum bertaubat.
عن عبادة بن الصامت رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (من شهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأن محمداً عبده ورسوله، وأن عيسى عبد الله ورسوله وكلمته ألقاها إلى مريم وروح منه، والجنة حق، والنار حق أدخله الله الجنة على ما كان من العمل). أخرجاه. ولهما في حديث عتبان: (فإن الله حرم على النار من قال: لا إله إلا الله يبتغي بذلك وجه الله).
Daripada Ubadah bin Shamit radiallahu ‘anhu, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: Barangsiapa yang bersaksi bahawa tidak ada sesembahan yang benar selain Allah saja, tiada sekutu bagi-Nya, dan Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, dan bahawa Isa adalah hamba dan Rasul-Nya, dan kalimat-Nya yang disampaikan kepada Maryam, serta Ruh dari pada-Nya, dan syurga itu benar kewujudannya, neraka juga benar kewujudannya, maka Allah pasti memasukkanya kedalam syurga, tidak kira amal apa yang telah dilakukannya.” (HR. al-Bukhari & Muslim)
Daripada Itban “Sesungguhnya Allah  mengharamkan neraka bagi orang orang yang mengucapkan La Ilaha IllaLlah dengan ikhlas dan hanya mengharapkan (ganjaran melihat) wajah  Allah”. [al-Bukhari dan Muslim]
Huraian:
1) Apakah maksud bersaksi tiada tuhan berhak disembah melainkan Allah yang Esa dan tiada sekutu baginya?
قوله (من شهد أن لا إله إلا الله) أى من تكلم بها عارفاً لمعناها ، عاملاً بمقتضاها ، باطناً وظاهراً ، فلابد فى الشهادتين من العلم واليقين والعمل بمدلولها ، كما قال الله تعالى : '7 4 : 19'"فاعلم أنه لا إله إلا الله" وقوله '43 : 86' "إلا من شهد بالحق وهم يعلمون.
Iaitu sesiapa yang bercakap dengan memahami maksudnya, beramal dengan tuntutan-tuntutannya, secara batin (di dalam hati) dan zahir. Tidak boleh tidak, dua kalimah syahadah memerlukan kepada ilmu, yakin dan beramal dengannya. Sebagaimana firman Allah: Ketahuilah bahawa Tiada yang berhak disembah selain Allah [Muhammad : 19] dan firmanNya: Kecuali orang-orang yang memberikan penyaksian dengan benar dan mereka mengetahui [az-Zukhruf : 86].
" أما النطق بها من غير معرفة لمعناها ولا يقين ولا عمل بما تقتضيه : من البراءة من الشرك ، وإخلاص القول والعمل : قول القلب واللسان وعمل القلب والجوارح - فغير نافع بالإجماع
Adapun menyebutkan kalimah syahadah tanpa memahami maksudnya, tidak yakin dan tidak beramal dengan tuntutannya iaitu: Berlepas diri daripada syirik, ikhlas dalam perkataan dan amalan, sama ada perkataan di lisan mahupun di hati, amalan hati mahupun amalan zahir, maka kalimah syahadah itu tidak bermanfaat untuknya menurut kesepakatan ulama. (Fathul Majid)
2) Apakah maksud Muhammad itu hamba dan utusan Nya?
. وقوله : عبده ورسوله أتى بهاتين الصفتين وجمعهما دفعاً للإفراط والتفريط ، فإن كثيراً ممن يدعى أنه من أمته أفرط بالغلو قولاً وعملاً ، وفرط بترك متابعته ، واعتمد على الآراء المخالفة لما جاء به ، وتعسف فى تأويل أخباره وأحكامه ، بصرفها عن مدلولها والصدوف عن الانقياد لها مع إطراحها فإن شهادة أن محمداً رسول الله تقتضى الإيمان به وتصديقه فيما أخبر ، وطاعته فيما أمر ، والانتهاء عما عنه نهى وزجر ، وأن يعظم أمره ونهيه ، ولا يقدم عليه قول أحد كائناً من كان
Hamba dan rasulnya: Dua sifat ini bergabung untuk menghalang daripada sifat melampau dan lalai. Ramai manusia yang mendakwa dia adalah umat Muhammad sallallahu ‘alaihi wassalam telah melampaui batas dalam perkataan dan perbuatan mereka, dan yang lalai pula dengan meninggalkan mengikuti Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam. Dia berpegang dengan pendapat-pendapat yang bertentangan dengan apa yang diajar oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam, dan melampau-lampau dalam mentakwil-takwil khabar-khabar dan hukum-hakam yang diajar oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam. Sesungguhnya penyaksian bahawa Muhammad adalah Rasulullah menuntut kepada beriman dengannya, membenarkan apa yang dia bawa, mentaati apa yang dia perintahkan, dan menjauhi apa yang dia larang, menghormati arahan dan larangannya, dan tidak mendahulukan perkataan orang lain di atas perkataan baginda. (Fathul Majid)
3) Apakah contoh melampau dalam mengagungkan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam?
Meletakkan sifat-sifat ketuhanan kepada Rasulullah sallalalhu ‘alaihi wassalam. Ia merupakan perbuatan syirik. Ia seperti yang ada dalam selawat Syifa’, yang memberikan sifat ketuhanan kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam. Allahumma Solli ‘Ala Muhammad, Thibbil Qulubi wa Dawaiha, Wa Afiyatil Abdani Wa Syifaiha.
وأما الربوبية والإلهية فهما حق الله تعالى ، لا يشركه فى شئ منهما ملك مقرب ولا نبى مرسل .
Adapun sifat-sifat Rububiyyah mahupun Ilahiyyah. Kedua-duanya adalah hak Allah Taala. Tidak boleh menyekutukannya dengan sesuatu hatta dengan para malaikat yang rapat denganNya atau dengan para nabi yang diutus. (Fathul Majid)
قل لا أملك لنفسي نفعاً ولا ضراً إلا ما شاء الله ]الإعراف: 188]،
Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak mampu memberi manfaat kepada diri ku mahupun mudharat melainkan apa yang diKehendaki Allah [al-A’raf : 188]
وقال تعالى: قل إني لا أملك لكم ضراً ولا رشداً. قل إني لن يجيرني من الله أحد]   الجن: 21،22[
Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku tidak mampu meemudharatkan kalian dan tidak jua mampu memberi petunjuk. Sesungguhnya aku, tiada siapa pun yang dapat menyelamatkan aku daripada Allah. [al-Jin : 21-22]
فهو بشر مثلنا؛ إلا أنه يوحى إليه، قال تعال: قل إنما أنا بشر مثلكم يوحى إليّ أنما إلهكم إله واحد]فصلت: 6[
Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku ini manusia seperti kalian, diberikan wahyu kepada aku. Sesungguhnya yang layak disembah hanyalah Tuhan yang Satu [Fussilat : 6]
4) Sebutkan contoh amalan masyarakat yang terhasil daripada khufarat dan sifat melampau kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam.
Antara amalan khurafat itu ialah amalan berdiri ketika memuji Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam dalam qasidah@berzanji. Kebiasaannya mereka akan berdiri pada bahagian lirik yang berbunyi seperti Marhaban Ya Nural Ain, Marhaban Jaddal Husain (Selamat datang cahaya mata, selamat datang datuk al-Husain). Kenapa? Kerana asal usul amalan ini adalah daripada kepercayaan khurafat bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam hadir dalam majlis tersebut.
ولهذا كان أولئك الغلاة ليلة المولد إذا تلى التالي "المخرّف" كلمة المصطفى قاموا جميعاً قيام رجل واحد، يقولون: لأن الرسول  حضر مجلسنا بنفسه، فقمنا إجلالاً له، والصحابة رضي الله عنهم أشدّ إجلالاً منهم ومنا، ومع ذلك إذا دخل عليهم الرسول وهو حيٌ يكلمهم لا يقومون له، وهؤلاء يقومون إذا تخيلوا أو جاءهم شبح إن كانوا يشاهدون شيئاً، فانظر كيف بلغت بهم عقولهم إلى هذا الحد! فهؤلاء ما شهدوا أن محمداً عبدالله ورسوله، وهؤلاء المخرفون مساكين، إن نظرنا غليهم بعين القدر؛ فنرق لهم، ونسأل الله لهم السلامة والعافية، وإن نظرنا إليهم بعين الشرع؛ فإننا يجب أن ننابذهم بالحجة حتى يعودوا إلى الصراط المستقيم،
Oleh kerana itu, puak-puak yang melampaui batas ini apabila tibanya malam maulidurrasul, apabila mereka membaca qasidah tersebut dan sampai kepada nama Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam, mereka akan berdiri beramai-ramai. Mereka berkata: Ini kerana Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam hadir dalam majlis kami. Kami berdiri untuk memuliakan baginda sallallahu ‘alaihi wassalam. Sesungguhnya generasi sahabat adalah lebih hebat penghormatan mereka kepada Rasulullah sallallahu alaihi wassalam berbanding mereka dan kita. Itu pun ketika mereka menemui Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam ketika baginda masih hidup, mereka hanya bercakap-cakap dengan baginda sallallahu ‘alaihi wassalam dan tidak bangun untuk baginda. Sedangkan mereka (orang-orang yang melampau) akan bangun apabila mereka sedang berkhayal seolah-olah mereka melihat sesuatu (seperti yang kita boleh lihat dalam majlis-majlis ‘zikir’ sufi). Lihatlah bagaimana aqal mereka boleh sampai kepada had ini!  Mereka ini yang bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul Allah, dan mereka yang telah terpesong, seandainya kita melihat mereka dengan pandangan mata semata-mata, kita akan berlembut dengan mereka lalu kita pun memohon Allah memberikan mereka keselamatan dna kesihatan. Akan tetapi jika kita melihat mereka pada sudut mata syara’, wajib ke atas kita untuk melawan mereka dengan hujah sehingga mereka kembali ke jalan yang lurus…. (Al-Qaul Al-Mufid)
5) Apakah maksud Isa hamba Allah dan rasul Nya?
Ia merupakan jawapan kepada golongan Kristian yang mempertuhankan Nabi Isa Alaihissalam dan penolakan kepada golongan Yahudi yang menolak kerasulan Nabi Isa Alaihissalam.
وقد تطرّف في عيسى طائفتان:
الأولى: اليهود كذبوه، فقالوا: بأنه ولد زنى، وأنّ أمه من البغايا، وأنه ليس بنبي، وقتلوه شرعاً؛ أي: محكوم عليهم عند الله أنهم قتلوه في حكم الله الشرعي؛ لقوله تعالى عنهم: إنا قتلنا المسيح عيسى ابن مريم ]النساء: 157]، وأما بالنسبة لحكم الله القدري؛ فقد كذبوا، وما قتلوه يقيناً، بل رفعه الله إليه، ولكن شبه لهم، فقتلوا المشبّه لهم وصلبوه.
Sesungguhnya dalam hal nabi Isa ‘alaihissalam: Dua kelompok manusia telah melampaui batas. Pertama: Yahudi. Mereka tidak mempercayai kenabiannya. Mereka berkata: Sesungguhnya dia anak zina, ibunya penzina, dia bukan nabi, membunuhnya adalah disyariatkan iaitu disyariatkan untuk membunuhnya dalam hukum Allah. Ini boleh dilihat pada firman Allah berkaitan orang Yahudi: (Orang Yahudi berkata) Sesungguhnya kami telah membunuh Isa anak Maryam [an-Nisa’ : 157]. Akan tetapi hakikatnya, mereka berdusta, mereka tidak dapat membunuhnya. Allah telah mengangkat nabi Isa kepada Nya, dan Allah telah mencipta manusia yang wajahnya serupa dengan Nabi Isa, lalu orang Yahudi membunuh orang itu dan mensalibnya.
الثانية: النصارى قالوا: إنه ابن الله، وإنه ثالث ثلاثة، وجعلوه إلهاً مع الله، وكذبوا فيما قالوا.
Kedua: Orang Kristian/Nasrani. Mereka berkata: Dia anak Allah, Tuhan ada tiga (Trinity), mereka menjadikannya sesembahan bersama-sama Allah, sungguh mereka berbohong dengan apa yang mereka katakana.
أما عقيدتنا نحن فيه: فنشهد أنه عبد الله ورسوله، وأن أمه صديقة؛ كما أخبر الله تعالى بذلك، وأنها أحصنت فرجها، وأنّها عذراء، ولكن مثله عند الله كمثل آدم، خلقه من تراب ثم قال له: كن؛ فيكون.
Adapun aqidah kita yang kita berpegang kepadanya: Kita bersaksi bahawa nabi Isa adalah hamba dan utusan Allah, ibunya wanita yang baik sebagaimana yang telah Allah beritahu kan hal tersebut, ibunya seorang yang menjaga kemaluannya daripada berzina, bahkan ibunya seorang yang masih dara. Tetapi perbandingan nabi Isa ialah seperti Nabi Adam. Allah menciptakannya daripada tanah kemudian berkata: Kun (Jadilah), maka dia pun jadi.
وفي قوله: "عبدالله"، رد على النصارى .وفي قوله: "ورسوله"، رد على اليهود.
Perkataan: Hamba Allah merupakan penolakan kepada orang Kristian, dan Rasulnya penolakan kepada orang Yahudi (Al-Qaul Al-Mufid)
6) Apakah maksud “dan kalimat-Nya yang disampaikan kepada Maryam, serta Ruh dari pada-Nya”…
Dan kalimat-Nya yang disampaikan kepada Maryam bermaksud:
قوله : (وكلمته) إنما سمى عيسى عليه السلام كلمة لوجوده بقوله تعالى : كن كما قاله السلف من المفسرين . قال الإمام أحمد فى الرد على الجهمية بالكلمة التى ألقاها إلى مريم حين قال له كن فكان عيسى بكن وليس عيسى هو كن ولكن بكن كان . فكن من الله تعالى قول ، وليس كن مخلوقاً ، وكذب النصارى والجهمية على الله فى أمر عيسى انتهى .
KalimahNya: Nabi Isa dinamakan ‘kalimahNya’ kerana kewujudannya adalah daripada perkataan Allah: Kun (Jadilah). Sebagaimana yang diterangkan oleh ulama’-ulama’ tafsir terdahulu. Imam Ahmad menerangkan maksud ‘kalimah’ ketika menjawab golongan Jahmiyah: Apabila disebutkan kepadanya Kun (Jadilah), maka lahirlah Nabi Isa. Maka nabi Isa itu bukanlah perkataan ‘kun’ tersebut, sebaliknya daripada perkataan ‘kun’ itu lah maka wujudnya Nabi Isa. Sedangkan perkataan ‘kun (jadilah)’ itu merupakan perkataan Allah, ia bukan makhluk. Sungguh golongan Kristian dan Jahmiyah telah berdusta dalam perihal nabi Isa ‘alaihissalam.
قوله : (ألقاها إلى مريم) قال ابن كثير : خلقه بالكلمة التى أرسل بها جبريل إلى مريم فنفخ فيها من روحه بأمر ربه عز وجل : فكان عيسى بإذن الله عز وجل ، فهو ناشىء عن الكلمة التي قال له كن فكان والروح التى أرسل بها : هو جبريل عليه السلام .
Yang disampaikan kepada Maryam: Imam Ibn Kathir menerangkan: Allah menciptakan Nabi Isa alaihissalam dengan kalimah yang disampaikan oleh Jibril kepada Maryam. Kemudian ditiupkan ruhnya berdasarkan perintah daripada Allah. Maka Isa dengan keizinan Allah berasal daripada kalimah ‘Kun (jadilah)’, dan ruh yang dihantar pula ialah malaikat Jibril. (Fathul Majid)
Dalam al-Qaul al-Mufid pula, Shaikh al-Uthaimin mempunyai pandangan bahawa ruh itu bukanlah malaikat Jibril, sebaliknya ia memang ruh.
قوله: "وروح منه"، أي: فنفخت فيه هذه الروح التي هي من الله؛ أي: خلق من مخلوقاته أضيفت إليه تعالى للتشريف والتكريم. وعيسى عليه السلام ليس روحاً، بل جسد ذو روح، قال الله تعالى: ما المسيح ابن مريم إلا رسول قد خلت من قبله الرسل وأمه صديقة كانا يأكلان الطعام]المائدة: 75[
Ruh daripadanya: Ditiupkan ke dalamnya ruh yang datang daripada Allah. Iaitu ruh ini merupakan makhluk ciptaan Allah. Ia dinisbahkan kepada Allah untuk memuliakan (sebagaimana Ka’bah dipanggil Baitullah). Nabi Isa alaihissalam itu sendiri bukanlah ruh, tetapi jasadnya mengandungi ruh (sebagaimana insan-insan yang lain). Allah berfirman: Tidaklah al-Masih ibn Al-Maryam itu kecuali merupakan seorang rasul sebagaimana telah datang sebelum-sebelumnya rasul-rasul. Sesungguhnya ibunya seorang yang benar, mereka berdua memakan makanan [al-Maidah : 75] (Al-Qaul Al-Mufid)
7) Apakah maksud “maka Allah pasti memasukkanya ke dalam syurga, tidak kira amal apa yang telah dilakukannya.”
قوله: "أدخله الله الجنة" إدخال الجنة ينقسم إلى قسمين: الأول: إدخال كامل لم يسبق بعذاب لمن أتمّ العمل. الثاني: إدخال ناقص مسبوق بعذاب لمن نقص العمل. فالمؤمن إذا غلبت سيئاته حسناته إن شاء الله عذّبه بقدر عمله، وإن شاء لم يعذّبه، قال الله تعالى: إن الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء]النساء: 116[
Dimasukkan ke dalam syurga boleh dibahagikan kepada dua, pertama: Dimasukkan ke dalam syurga tanpa didahului azab. Ini adalah untuk mereka yang sempurna amalnya. Kedua: Di masukkan ke dalam syurga dengan didahului azab. Ini untuk orang yang kurang amalnya. Seorang yang beriman, jika amal dosanya lebih dominan daripada amal baiknya, Insya-Allah, dia akan diazab dengan qadar amal jahatnya, dan jika Allah mahu, Allah tidak akan mengazabnya langsung. Allah berfirman: Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa menyekutukannya, dan dia mengampuni dosa yang lain untuk sesiapa yang Dia kehendaki [al-Nisa’ : 116]
8) Apakah pengajaran lain daripada hadis di atas?
وفي الحديث ردٌّ على المرجئة الذين يقولون: يكفي قول: لا إله إلا الله، دون ابتغاء وجه الله.
Hadis di atas merupakan penolakan kepada pendapat golongan Murjiah yang berkata: Cukup dengan menyebut La Ilaha IllaLlah, tanpa perlu mengharap wajah Allah. (Murjiah ada banyak pecahan, sebahagian berkata iman itu cukup di lisan tidak perlu kepada keyakinan hati atau amalan. Kesannya ialah orang munafiq juga dianggap beriman kerana mereka melafazkan kalimah syahadah. Sebahagian Murjiah pula berkata iman itu dihati, tiada kaitan dengan lisan dan amalan. Kerana itu tidak salah sujud di berhala atau melafazkan perkataan syirik, dengan syarat hati masih beriman, Nauzubillahi Min Dzalik, sebahagian Murjiah pula berkata cukup dengan tahu walau tidak pernah sebut, yakin dan amal. Kesannya Abu Jahal, Firaun semuanya beriman kerana mereka tahu dakwah yang dibawa para nabi)
وفيه ردٌّ على الخوارج والمعتزلة؛ لأن ظاهر الحديث أن من فعل هذه المحرمات لا يخلد في النار، لكنه مستحق للعقوبة، وهم يقولون: إن فاعل الكبيرة مخلد في النار.
Ia juga penolakan ke atas golongan Khawarij dan Muktazilah ini kerana hadis ini menunjukkan pelaku dosa besar tidak kekal di neraka, akan tetapi mereka berhak dihukumi. Sedangkan golongan Khawarij dan Muktazilah berkata: Pelaku dosa besar kekal dalam neraka. (al-Qaul al-Mufid)
وعن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (قال موسى: يا رب، علمني شيئاً أذكرك وأدعوك به. قال: يا موسى: قل لا إله إلا الله. قال: يا رب كل عبادك يقولون هذا. قال: يا موسى، لو أن السموات السبع وعامرهن غيري، والأرضين السبع في كفة، ولا إله الله في كفة، مالت بهن لا إله الله) [رواه ابن حبان، والحاكم وصححه
Abu Said al-Khudri meriwayatkan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:“Musa berkata: “Ya Rabb, ajarkanlah kepadaku sesuatu untuk mengingati Mu dan berdoa kepada Mu”, Allah berfirman:” Ucapkan hai Musa لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ Musa berkata: “Ya Rabb, semua hamba Mu mengucapkan itu”, Allah menjawab:” Hai Musa, seandainya ketujuh langit serta seluruh penghuninya –selain Aku- dan ketujuh bumi diletakkan dalam satu sisi timbangan dan kalimat            لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ  diletakkan pada sisi lain timbangan, nescaya kalimat لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ  lebih berat timbangannya.” (HR. Ibnu Hibban, dan Hakim, beliau mensahihkannya)
Huraian:
1) Kenapakah Nabi Musa meminta sesuatu yang istimewa yang tidak diberikan kepada orang lain?
ولكنه أراد شيئاً يختص به؛ لأن تخصيص الإنسان بالأمر يدل على منقبة له ورفعة؛ فبين الله لموسى أنه مهما أعطي فلن يعطى أفضل من هذه الكلمة،
Musa mahukan sesuatu yang istimewa khas untuk dirinya. Ini kerana pengkhususan seseorang dengan sesuatu perkara menunjukkan ketinggian darjatnya. Lalu Allah pun menerangkan kepada Musa kepentingan kalimah itu, dan Dia tidak mengurniakan sesuatu yang lebih agung daripada kalimah tersebut.
وللترمذي وحسنه عن أنس رضي الله عنه: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: (قال الله تعالى: يا ابن آدم؛ لو أتيتني بقراب الأرض خطايا، ثم لقيتني لا تشرك بي شيئاً لأتيتك بقرابها مغفرة).
Tirmidzi meriwayatkan hadits (yang menurut penilaiannya hadits itu hasan) dari Anas bin Malik radiallahu ‘anhu dia berkata:  "aku mendengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Allah  berfirman: “Hai anak Adam, jika engkau datang kepada-Ku dengan membawa dosa seluas bumi, dan engkau ketika mati dalam keadaan tidak menyekutukan-Ku dengan sesuatupun, pasti Aku akan datang kepadamu dengan membawa ampunan seluas bumi pula”.
Huraian:
1) Adakah ini hadis qudsi?
هذا من الأحاديث القدسية، والحديث القدسي: ما رواه النبي  عن ربه، وقد أدخله المحدثون في الأحاديث النبوية؛ لأنه منسوب إلى النبي  تبليغاً، وليس من القرآن بالإجماع
Ini adalah hadis qudsi. Hadis qudsi ialah apa yang Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam riwayatkan daripada Tuhan nya. Ulama’-ulama’ hadis memasukkannya ke dalam hadis-hadis nabawi kerana ia dinisbahkan dan disampaikan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam, dan telah sepakat ulama’ ia bukan al-Quran. (al-Qaul al-Mufid)
2) Sebutkan perbezaan ulama dalam hal hadis Qudsi.
القول الأول: أن الحديث القدسي من عند الله لفظه ومعناه؛ لأن النبي  أضافه إلى الله تعالى، ومن المعلوم أن الأصل في القول المضاف أن يكون بلفظ قائله لا ناقله.
Pendapat pertama: Hadis qudsi ini daripada Allah teks/lafaz dan maknanya. Ini kerana Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam menisbahkannya kepada Allah. Adalah maklum bahawa sesuatu perkataan itu akan dinisbahkan kepada yang berkata, dan bukan yang menakal kata-kata tersebut.
القول الثاني: أن الحديث القدسي معناه من عند الله ولفظه لفظ النبي
Pendapat kedua: Hadis qudsi maknanya daripada Allah dan lafaz/teksnya daripada nabi sallallahu ‘alaihi wassalam. (Inilah pendapat yang dipilih Shaikh Muhammad bin Saleh al-Uthaimin) (Al-Qaul al-Mufid)
3) Apakah perbezaan hadis qudsi dan al-Quran?
منها: أن الحديث القدسي لا يتعبد بتلاوته، بمعنى أن الإنسان لا يتعبد لله تعالى بمجرد قراءته؛ فلا يثاب على كل حرف منه عشر حسنات، والقرآن يتعبد بتلاوته بكل حرف منه عشر حسنات.
Pertama: Manusia tidak beribadah dengan membacanya. Tidaklah diberi pahala atas setiap hurufnya dengan sepuluh pahala, sedangkan al-Quran membacanya adalah cara beribadah dan setiap huruf yang dibaca akan mendapat sepuluh pahala.
ومنها: أن الله تعالى تحدى أن يأتي الناس بمثل القرآن أو آية منه، ولم يرد مثل ذلك في الأحاديث القدسية.
Kedua: Allah mencabar manusia untuk mendatangkan sesuatu yang seperti al-Quran atau sepotong ayat seperti ayat al-Quran, akan tetapi Allah tidak melakukan cabaran sebegitu untuk hadis qudsi.
ومنها: أن القرآن محفوظ من عند الله تعالى؛ كما قال سبحانه: إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون [الحجر: 9]، والأحاديث القدسية بخلاف ذلك؛ ففيها الصحيح والحسن، بل أضيف إليها ما كان ضعيفاً أو موضوعاً،
Ketiga: Al-Quran terpelihara di sisi Allah sebagaimana firmanNya: Sesungguhnya kami yang menurunkan al-Quran, dan kamilah yang memeliharanya [al-Hijr : 9]. Sedangkan hadis qudsi bukan seperti itu. Terdapat hadis qudsi yang sahih, hasan, bahkan ada hadis dhaif dan palsu yang dinisbahkan kononnya sebagai hadis qudsi.
ومنها: أن القرآن لا تجوز قراءته بالمعنى بإجماع المسلمين، وأما الأحاديث القدسية، فعلى الخلاف في جواز نقل الحديث النبوي بالمعنى والأكثرون على جوازه.
Keempat: Tidak dibenarkan membaca al-Quran dengan makna (membaca dengan ayat sendiri yang membawa maksud yang sama) dan ini disepakati semua ilmuan Islam. Adapun hadis qudsi, terdapat khilaf adakah boleh menukilkannya secara makna, dan majoriti ulama’ membenarkannya.
ومنها: أن القرآن تشرع قراءته في الصلاة ومنه ما لا تصح الصلاة بدون قراءته، بخلاف الأحاديث القدسية.
Kelima: Al-Quran disyariatkan untuk dibaca dalam solat, bahkan tidak sah solat tanpa membacanya, sedangkan hadis qudsi tidak.
ومنها: أن القرآن لا يمسه إلا طاهر على الأصح، بخلاف الأحاديث القدسية.
Keenam: Al-Quran tidak boleh disentuh kecuali oleh orang-orang yang suci menurut pendapat yang terkuat, sedangkan hadis qudsi tidak begitu.
ومنها: أن القرآن لا يقرؤه الجنب حتى يغتسل على القول الراجح، بخلاف الأحاديث القدسية.
Ketujuh: Orang junub tidak boleh membaca al-Quran menurut pendapat yang paling kuat, tetapi hadis qudsi tidak begitu.
ومنها: أن القرآن ثبت بالتواتر القطعي المفيد للعلم اليقيني، فلو أنكر منه حرفاً أجمع القراء عليه؛ لكان كافراً، بخلاف الأحاديث القدسية؛ فإنه لو أنكر شيئاً منها مدعياً أنه لم يثبت؛ لم يكفر، أما لو أنكره مع علمه أن النبي  قاله؛ لكان كافراً لتكذيبه النبي.
Kelapan: Al-Quran itu telah tsabit secara pasti melalui khabar mutawatir yang qathie yang mana ia membuahkan ilmu yang meyakini. Sesiapa yang inkar walau satu huruf al-Quran, maka dia kafir. Tidak seperti hadis qudsi, seandainya seseorang inkar kepadanya kerana mendakwah ia tidak sahih. Akan tetapi jika dia inkar dalam keadaan mengetahui itu adalah kata-kata nabi sallallahu ‘alaihi wassalan, maka dia kafir kerana tidak mempercayai nabi sallallahu ‘alaihi wassalam.

فيه مسائل:
Faedah-faedah bab ini:
الأولى: سعة فضل الله.
Pertama: Luasnya kurniaan Allah
الثانية: كثرة ثواب التوحيد عند الله.
Kedua: Banyaknya pahala mentauhidkan Allah
الثالثة: تكفيره مع ذلك للذنوب.
Ketiga: Ia menghapuskan dosa-dosa
الرابعة: تفسير الآية (82) التي في سورة الأنعام.
Keempat: Penjelasan tentang ayat yang ada dalam surat Al  An’am. (iaitu maksud perkataan zalim)
الخامسة: تأمل الخمس اللواتي في حديث عبادة.
Kelima: Perhatikan kelima masalah yang ada dalam hadits Ubadah. (iaitu 1) Tiada Yang berhak disembah selain Allah 2) Muhammad adalah hamba dan rasul Nya 3) Isa adalah hamba dan rasul Nya 4) Syurga itu benar kewujudannya 5) Neraka itu benar kewujudannya)
السادسة: أنك إذا جمعت بينه وبين حديث عتبان وما بعده تبين لك معنى قول: (لا إله إلا الله) وتبين لك خطأ المغرورين.
 Keenam: Jika anda menggabungkan antara hadis Ubadah, hadits Itban dan hadis sesudahnya, maka akan jelas bagi anda pengertian kalimat لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ juga kesalahan orang-orang yang tersesat kerana hawa nafsunya.
لأنّه لا بد أن يبتغي بها وجه الله، وإذا كان كذلك؛ فلابد أن تحمل المرء على العمل الصالح.
Kerana tidak boleh tidak, seseorang itu (apabila menyebut La Ilaha Illallah) dia tetap perlu mengharapkan wajah/pahala Allah. Dia juga perlu melakukan amal soleh.
السابعة: التنبيه للشرط الذي في حديث عتبان.
Ketujuh: Perlu diperhatikan syarat-syarat yang disebutkan  dalam hadis Itban
الثامنة: كون الأنبياء يحتاجون للتنبيه على فضل لا إله إلا الله.
Kelapan: Para Nabipun perlu diingatkan akan keistimewaan لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ.
Apatah lagi orang-orang selain nabi.
التاسعة: التنبيه لرجحانها بجميع المخلوقات، مع أن كثيراً ممن يقولها يخف ميزانه.
Kesembilan: Penjelasan bahawa kalimat لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ  berat timbangannya melebihi berat timbangan seluruh makhluk, padahal ramai orang yang mengucapkan kalimat tersebut.
العاشرة: النص على أن الأرضين سبع كالسموات.
Kesepuluh: Bukti bahawa bumi ada tujuh lapis seperti langit
الحادية عشرة: أن لهن عماراً.
Kesebelas: Langit dan bumi itu ada penghuninya.
الثانية عشرة: إثبات الصفات، خلافاً للأشعرية.
Kedua belas: Menetapkan sifat-sifat Allah berbeza dengan pendapat Asyairah (penetapan sifat Wajah Allah dan sifat berkata-kata sebagaimana dalam hadis di atas)
الثالثة عشرة: أنك إذا عرفت حديث أنس، عرفت أن قوله في حديث عتبان: (فإن الله حرم على النار من قال لا إله إلا الله، يبتغي بذلك وجه الله) أنه ترك الشرك، ليس قولها باللسان.
Ketiga belas: Jika anda telah membaca hadis Anas, anda akan tahu bahawa sabda nabi sallallahu ‘alaihi wassalam dalam hadis Utban: (Allah mengharamkan neraka kepada sesiapa yang menyebut Tiada yang berhak disembah selain Allah dan mengharap wajah Allah dengannya) adalah dengan syarat dia meninggalkan perbuatan syirik, dan bukan sekadar dengan berkata-kata sahaja.
الرابعة عشرة: تأمل الجمع بين كون عيسى ومحمد عبدي الله ورسوليه.
Keempat belas: Mengkaji persamaan antara Nabi Isa dan Nabi Muhammad iaitu kedua-duanya adalah hamba Allah dan Rasul Nya.
الخامسة عشرة: معرفة اختصاص عيسى بكونه كلمة الله.
Kelima belas: Mengetahui keistimewaan Nabi Isa melalui penciptaannya daripada kalimah Allah.
السادسة عشرة: معرفة كونه روحاً منه.
Keenam belas: Memahami maksud ruh daripada Allah.
السابعة عشرة: معرفة فضل الإيمان بالجنة والنار.
Ketujuh belas: Mengenali kelebihan beriman dengan syurga dan neraka
الثامنة عشرة: معرفة قوله: (على ما كان من العمل).
Kelapan belas: Memahami sabda Rasul : tidak kira amal apa yang telah dilakukannya
التاسعة عشرة: معرفة أن الميزان له كفتان.
Kesembilan belas: Memahami bahawa mizan itu ada dua piring timbangan
العشرون: معرفة ذكر الوجه.
Kedua puluh: Memahami kewujudan Wajah Allah

________________________
Mohd Masri Mohd Ramli
Operational Manager
Al Kahfi Services

T : 013-2506391

No comments:

Post a Comment