باب فضل التوحيد وما يكفر من
الذنوب وقول الله تعالى: (الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم
بِظُلْمٍ) (13) الآية.
Bab 2- Kelebihan Tauhid Dan Dosa-Dosa Yang Diampuni Kerananya.
Firman Allah Taala: Iaitu orang-orang yang beriman dan tidak mencampurkan
keimanan mereka dengan kezaliman [Al-An’am : 86]
Huraian:
1) Apakah yang dimaksudkan dengan
kezaliman dalam ayat di atas?
قوله: بظلمٍ، الظلم
هنا ما يقابل الإيمان، وهو الشرك، ولما نزلت هذه الآية شق ذلك على الصحابة،
وقالوا: أينا لم يظلم نفسه؟ فقال النبي: "ليس
الأمر كما تظنون، إنما المراد به الشرك، ألم تسمعوا إلى قول الرجل الصالح – يعني
لقمان - : إن
الشرك لظلمٌ عظيم.
Kezaliman yang dimaksudkan di sini
ialah lawan kepada iman iaitu syirik. Apabila ayat di atas diturunkan,
sebahagian sahabat mula berasa ragu-ragu. Mereka bertanya kepada Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wassalam: Siapakah orang yang tidak pernah menzalimi dirinya
sendiri? Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam menjawab: Hal ini bukanlah seperti
yang kalian sangkakan. Yang dimaksudkan dengan (kezaliman) di sini ialah
syirik. Adakah kalian tidak pernah mendengar orang soleh, iaitu Luqman,
berkata: Sesungguhnya syirik adalah kezaliman yang besar. [Sahih al-Bukhari]
(Al-Qaul Al-Mufid)
2) Apakah yang ingin disampaikan
dalam ayat di atas?
Imam Ibn Kathir menerangkan:
أى هؤلاء الذين أخلصوا العبادة لله وحده ولم يشركوا
به شيئاً هم الآمنون يوم القيامة ، المهتدون فى الدنيا والاخرة .
Mereka yang mengikhlaskan ibadah
kepada Allah sahaja dan tidak menjadikan baginya sekutu apa pun, mereka inilah
orang-orang yang terselamat pada hari kiamat dan orang-orang yang mendapat
petunjuk di dunia dan akhirat. (Fathul Majid)
3) Apakah jenis-jenis kezaliman yang
wujud?
1- أظلم الظلم،
وهو الشرك في حق الله.
a- Kezaliman terbesar iaitu
menjadikan sekutu kepada Allah
2- ظلم
الإنسان نفسه؛ فلا يعطيها حقها، مثل أن يصوم فلا يفطر، ويقوم فلا ينام.
b- Kezaliman ke atas dirinya sendiri
dengan tidak memberikan hak ke atas dirinya. Contohnya berpuasa dengan tidak
berbuka, mendirikan solat malam sehingga tidak tidur.
3- ظلم
الإنسان غيره، مثل أن يتعدى على شخص بالضرب، أو القتل، أو أخذ مال، أو ما أشبه ذلك.
c- Kezaliman ke atas orang lain,
seperti menzalimi orang lain dengan memukul, membunuh, merampas harta atau
sebagainya. (Al-Qaul Al-Mufid)
4) Apakah kedudukan orang yang
melakukan kezaliman tetapi tidak syirik kepada Allah.
مرتكب الكبيرة، أمنٌ من الخلود في النار، وغير آمن
من العذاب، بل هو تحت المشيئة، قال الله تعالى: إن الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء ]النساء:
116[
Pelaku dosa besar (yang tidak
syirik) terselamat daripada kekal di dalam neraka, akan tetapi ia tidak
terselamat daripada azab neraka (yang sementara). Ini semua bergantung kepada
kehendak Allah. Allah berfirman: Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa
menyekutukannya dan mengampuni dosa-dosa lain untuk sesiapa yang dikehendaki.
[al-Nisa : 116] (Al-Qaul Al-Mufid)
Yang dimaksudkan di sini ialah orang
yang melakukan syirik dan mati dalam keadaan belum bertaubat.
عن عبادة بن الصامت رضي الله عنه
قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (من شهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك
له، وأن محمداً عبده ورسوله، وأن عيسى عبد الله ورسوله وكلمته ألقاها إلى مريم
وروح منه، والجنة حق، والنار حق أدخله الله الجنة على ما كان من العمل). أخرجاه.
ولهما في حديث عتبان: (فإن الله حرم على النار من قال: لا إله إلا الله يبتغي بذلك
وجه الله).
“Daripada Ubadah
bin Shamit radiallahu ‘anhu, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: Barangsiapa
yang bersaksi bahawa tidak ada sesembahan yang benar selain Allah saja, tiada
sekutu bagi-Nya, dan Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, dan bahawa Isa adalah
hamba dan Rasul-Nya, dan kalimat-Nya yang disampaikan kepada Maryam, serta Ruh
dari pada-Nya, dan syurga itu benar kewujudannya, neraka juga benar kewujudannya,
maka Allah pasti memasukkanya kedalam syurga, tidak kira amal apa yang telah
dilakukannya.” (HR. al-Bukhari & Muslim)
Daripada Itban “Sesungguhnya Allah mengharamkan neraka bagi orang orang yang
mengucapkan La Ilaha IllaLlah dengan ikhlas dan hanya mengharapkan (ganjaran melihat) wajah Allah”. [al-Bukhari dan Muslim]
Huraian:
1) Apakah maksud bersaksi tiada
tuhan berhak disembah melainkan Allah yang Esa dan tiada sekutu baginya?
قوله (من شهد أن لا إله إلا الله) أى من تكلم بها
عارفاً لمعناها ، عاملاً بمقتضاها ، باطناً وظاهراً ، فلابد فى الشهادتين من العلم
واليقين والعمل بمدلولها ، كما قال الله تعالى : '7 4 : 19'"فاعلم أنه لا إله
إلا الله" وقوله '43 : 86' "إلا من شهد بالحق وهم يعلمون.
Iaitu sesiapa yang bercakap dengan
memahami maksudnya, beramal dengan tuntutan-tuntutannya, secara batin (di
dalam hati) dan zahir. Tidak boleh tidak, dua kalimah syahadah
memerlukan kepada ilmu, yakin dan beramal dengannya. Sebagaimana firman Allah:
Ketahuilah bahawa Tiada yang berhak disembah selain Allah [Muhammad : 19] dan
firmanNya: Kecuali orang-orang yang memberikan penyaksian dengan benar dan
mereka mengetahui [az-Zukhruf : 86].
" أما النطق بها من غير معرفة لمعناها
ولا يقين ولا عمل بما تقتضيه : من البراءة من الشرك ، وإخلاص القول والعمل : قول
القلب واللسان وعمل القلب والجوارح - فغير نافع بالإجماع
Adapun menyebutkan kalimah syahadah tanpa memahami maksudnya, tidak
yakin dan tidak beramal dengan tuntutannya iaitu: Berlepas diri daripada
syirik, ikhlas dalam perkataan dan amalan, sama ada perkataan di lisan mahupun
di hati, amalan hati mahupun amalan zahir, maka kalimah syahadah itu tidak
bermanfaat untuknya menurut kesepakatan ulama. (Fathul Majid)
2) Apakah maksud Muhammad itu hamba dan utusan Nya?
.
وقوله : عبده ورسوله أتى بهاتين الصفتين وجمعهما
دفعاً للإفراط والتفريط ، فإن كثيراً ممن يدعى أنه من أمته أفرط بالغلو قولاً
وعملاً ، وفرط بترك متابعته ، واعتمد على الآراء المخالفة لما جاء به ، وتعسف فى
تأويل أخباره وأحكامه ، بصرفها عن مدلولها والصدوف عن الانقياد لها مع إطراحها فإن
شهادة أن محمداً رسول الله تقتضى الإيمان به وتصديقه فيما أخبر ، وطاعته فيما أمر
، والانتهاء عما عنه نهى وزجر ، وأن يعظم أمره ونهيه ، ولا يقدم عليه قول أحد
كائناً من كان
Hamba dan rasulnya: Dua sifat ini
bergabung untuk menghalang daripada sifat melampau dan lalai. Ramai manusia
yang mendakwa dia adalah umat Muhammad sallallahu ‘alaihi wassalam telah
melampaui batas dalam perkataan dan perbuatan mereka, dan yang lalai pula
dengan meninggalkan mengikuti Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam. Dia
berpegang dengan pendapat-pendapat yang bertentangan dengan apa yang diajar
oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam, dan melampau-lampau dalam
mentakwil-takwil khabar-khabar dan hukum-hakam yang diajar oleh Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wassalam. Sesungguhnya penyaksian bahawa Muhammad adalah
Rasulullah menuntut kepada beriman dengannya, membenarkan apa yang dia bawa,
mentaati apa yang dia perintahkan, dan menjauhi apa yang dia larang,
menghormati arahan dan larangannya, dan tidak mendahulukan perkataan orang lain
di atas perkataan baginda. (Fathul Majid)
3) Apakah contoh melampau dalam
mengagungkan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam?
Meletakkan sifat-sifat ketuhanan
kepada Rasulullah sallalalhu ‘alaihi wassalam. Ia merupakan perbuatan syirik.
Ia seperti yang ada dalam selawat Syifa’, yang memberikan sifat ketuhanan
kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam. Allahumma Solli ‘Ala Muhammad, Thibbil Qulubi wa Dawaiha, Wa Afiyatil Abdani Wa Syifaiha.
وأما الربوبية والإلهية فهما حق الله تعالى ، لا
يشركه فى شئ منهما ملك مقرب ولا نبى مرسل
.
Adapun sifat-sifat Rububiyyah
mahupun Ilahiyyah. Kedua-duanya adalah hak Allah Taala. Tidak boleh
menyekutukannya dengan sesuatu hatta dengan para malaikat yang rapat denganNya
atau dengan para nabi yang diutus. (Fathul Majid)
قل لا أملك لنفسي نفعاً ولا ضراً إلا ما شاء الله ]الإعراف:
188]،
Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak mampu memberi manfaat kepada
diri ku mahupun mudharat melainkan apa yang diKehendaki Allah [al-A’raf : 188]
وقال تعالى:
قل إني لا أملك لكم ضراً ولا رشداً. قل إني لن
يجيرني من الله أحد] الجن:
21،22[
Katakanlah (wahai Muhammad):
Sesungguhnya aku tidak mampu meemudharatkan kalian dan tidak jua mampu memberi
petunjuk. Sesungguhnya aku, tiada siapa pun yang dapat menyelamatkan aku
daripada Allah. [al-Jin : 21-22]
فهو بشر مثلنا؛ إلا أنه يوحى إليه، قال تعال: قل إنما أنا بشر مثلكم يوحى إليّ
أنما إلهكم إله واحد]فصلت: 6[
Katakanlah (wahai Muhammad):
Sesungguhnya aku ini manusia seperti kalian, diberikan wahyu kepada aku.
Sesungguhnya yang layak disembah hanyalah Tuhan yang Satu [Fussilat : 6]
4) Sebutkan contoh amalan masyarakat
yang terhasil daripada khufarat dan sifat melampau kepada Rasulullah sallallahu
‘alaihi wassalam.
Antara amalan khurafat itu ialah
amalan berdiri ketika memuji Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam dalam
qasidah@berzanji. Kebiasaannya mereka akan berdiri pada bahagian lirik yang
berbunyi seperti Marhaban Ya Nural Ain, Marhaban Jaddal Husain (Selamat datang
cahaya mata, selamat datang datuk al-Husain). Kenapa? Kerana asal usul amalan
ini adalah daripada kepercayaan khurafat bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi
wassalam hadir dalam majlis tersebut.
ولهذا كان أولئك الغلاة ليلة المولد إذا تلى التالي
"المخرّف" كلمة المصطفى قاموا جميعاً قيام رجل واحد، يقولون: لأن الرسول حضر
مجلسنا بنفسه، فقمنا إجلالاً له، والصحابة رضي الله عنهم أشدّ إجلالاً منهم ومنا،
ومع ذلك إذا دخل عليهم الرسول وهو حيٌ
يكلمهم لا يقومون له، وهؤلاء يقومون إذا تخيلوا أو جاءهم شبح إن كانوا يشاهدون
شيئاً، فانظر كيف بلغت بهم عقولهم إلى هذا الحد! فهؤلاء ما شهدوا أن محمداً
عبدالله ورسوله، وهؤلاء المخرفون مساكين، إن نظرنا غليهم بعين القدر؛ فنرق لهم،
ونسأل الله لهم السلامة والعافية، وإن نظرنا إليهم بعين الشرع؛ فإننا يجب أن
ننابذهم بالحجة حتى يعودوا إلى الصراط المستقيم،
Oleh kerana itu, puak-puak yang
melampaui batas ini apabila tibanya malam maulidurrasul, apabila mereka membaca
qasidah tersebut dan sampai kepada nama Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam,
mereka akan berdiri beramai-ramai. Mereka berkata: Ini kerana Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wassalam hadir dalam majlis kami. Kami berdiri untuk
memuliakan baginda sallallahu ‘alaihi wassalam. Sesungguhnya generasi sahabat
adalah lebih hebat penghormatan mereka kepada Rasulullah sallallahu alaihi
wassalam berbanding mereka dan kita. Itu pun ketika mereka menemui Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wassalam ketika baginda masih hidup, mereka hanya
bercakap-cakap dengan baginda sallallahu ‘alaihi wassalam dan tidak bangun
untuk baginda. Sedangkan mereka (orang-orang yang melampau) akan bangun apabila
mereka sedang berkhayal seolah-olah mereka melihat sesuatu (seperti yang kita
boleh lihat dalam majlis-majlis ‘zikir’ sufi). Lihatlah bagaimana aqal mereka
boleh sampai kepada had ini! Mereka ini
yang bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul Allah, dan mereka yang
telah terpesong, seandainya kita melihat mereka dengan pandangan mata
semata-mata, kita akan berlembut dengan mereka lalu kita pun memohon Allah
memberikan mereka keselamatan dna kesihatan. Akan tetapi jika kita melihat
mereka pada sudut mata syara’, wajib ke atas kita untuk melawan mereka dengan
hujah sehingga mereka kembali ke jalan yang lurus…. (Al-Qaul Al-Mufid)
5) Apakah maksud Isa hamba Allah dan
rasul Nya?
Ia merupakan jawapan kepada golongan
Kristian yang mempertuhankan Nabi Isa Alaihissalam dan penolakan kepada
golongan Yahudi yang menolak kerasulan Nabi Isa Alaihissalam.
وقد تطرّف في عيسى طائفتان:
الأولى: اليهود كذبوه، فقالوا: بأنه ولد زنى، وأنّ
أمه من البغايا، وأنه ليس بنبي، وقتلوه شرعاً؛ أي: محكوم عليهم عند الله أنهم
قتلوه في حكم الله الشرعي؛ لقوله تعالى عنهم:
إنا قتلنا المسيح عيسى ابن مريم ]النساء:
157]، وأما بالنسبة لحكم الله القدري؛ فقد كذبوا، وما قتلوه يقيناً، بل رفعه الله
إليه، ولكن شبه لهم، فقتلوا المشبّه لهم وصلبوه.
Sesungguhnya dalam hal nabi Isa
‘alaihissalam: Dua kelompok manusia telah melampaui batas. Pertama: Yahudi.
Mereka tidak mempercayai kenabiannya. Mereka berkata: Sesungguhnya dia anak
zina, ibunya penzina, dia bukan nabi, membunuhnya adalah disyariatkan iaitu
disyariatkan untuk membunuhnya dalam hukum Allah. Ini boleh dilihat pada firman
Allah berkaitan orang Yahudi: (Orang Yahudi berkata) Sesungguhnya kami telah
membunuh Isa anak Maryam [an-Nisa’ : 157]. Akan tetapi hakikatnya, mereka
berdusta, mereka tidak dapat membunuhnya. Allah telah mengangkat nabi Isa
kepada Nya, dan Allah telah mencipta manusia yang wajahnya serupa dengan Nabi
Isa, lalu orang Yahudi membunuh orang itu dan mensalibnya.
الثانية: النصارى قالوا: إنه ابن الله، وإنه ثالث
ثلاثة، وجعلوه إلهاً مع الله، وكذبوا فيما قالوا.
Kedua: Orang Kristian/Nasrani.
Mereka berkata: Dia anak Allah, Tuhan ada tiga (Trinity), mereka menjadikannya
sesembahan bersama-sama Allah, sungguh mereka berbohong dengan apa yang mereka
katakana.
أما عقيدتنا نحن فيه: فنشهد أنه عبد الله ورسوله،
وأن أمه صديقة؛ كما أخبر الله تعالى بذلك، وأنها أحصنت فرجها، وأنّها عذراء، ولكن
مثله عند الله كمثل آدم، خلقه من تراب ثم قال له: كن؛ فيكون.
Adapun aqidah kita yang kita
berpegang kepadanya: Kita bersaksi bahawa nabi Isa adalah hamba dan utusan
Allah, ibunya wanita yang baik sebagaimana yang telah Allah beritahu kan hal
tersebut, ibunya seorang yang menjaga kemaluannya daripada berzina, bahkan
ibunya seorang yang masih dara. Tetapi perbandingan nabi Isa ialah seperti Nabi
Adam. Allah menciptakannya daripada tanah kemudian berkata: Kun (Jadilah), maka
dia pun jadi.
وفي قوله: "عبدالله"، رد على النصارى .وفي
قوله: "ورسوله"، رد على اليهود.
Perkataan: Hamba Allah merupakan
penolakan kepada orang Kristian, dan Rasulnya penolakan kepada orang Yahudi
(Al-Qaul Al-Mufid)
6) Apakah maksud “dan kalimat-Nya
yang disampaikan kepada Maryam, serta Ruh dari pada-Nya”…
Dan kalimat-Nya yang disampaikan
kepada Maryam bermaksud:
قوله : (وكلمته) إنما سمى عيسى عليه السلام كلمة
لوجوده بقوله تعالى : كن كما قاله السلف من المفسرين . قال الإمام أحمد فى الرد
على الجهمية بالكلمة التى ألقاها إلى مريم حين قال له كن فكان عيسى بكن وليس عيسى
هو كن ولكن بكن كان . فكن من الله تعالى قول ، وليس كن مخلوقاً ، وكذب النصارى
والجهمية على الله فى أمر عيسى انتهى .
KalimahNya: Nabi Isa dinamakan
‘kalimahNya’ kerana kewujudannya adalah daripada perkataan Allah: Kun
(Jadilah). Sebagaimana yang diterangkan oleh ulama’-ulama’ tafsir terdahulu.
Imam Ahmad menerangkan maksud ‘kalimah’ ketika menjawab golongan Jahmiyah:
Apabila disebutkan kepadanya Kun (Jadilah), maka lahirlah Nabi Isa. Maka nabi
Isa itu bukanlah perkataan ‘kun’ tersebut, sebaliknya daripada perkataan ‘kun’
itu lah maka wujudnya Nabi Isa. Sedangkan perkataan ‘kun (jadilah)’ itu
merupakan perkataan Allah, ia bukan makhluk. Sungguh golongan Kristian dan
Jahmiyah telah berdusta dalam perihal nabi Isa ‘alaihissalam.
قوله : (ألقاها إلى مريم) قال ابن كثير : خلقه
بالكلمة التى أرسل بها جبريل إلى مريم فنفخ فيها من روحه بأمر ربه عز وجل : فكان
عيسى بإذن الله عز وجل ، فهو ناشىء عن الكلمة التي قال له كن فكان والروح التى
أرسل بها : هو جبريل عليه السلام .
Yang disampaikan kepada Maryam: Imam
Ibn Kathir menerangkan: Allah menciptakan Nabi Isa alaihissalam dengan kalimah
yang disampaikan oleh Jibril kepada Maryam. Kemudian ditiupkan ruhnya
berdasarkan perintah daripada Allah. Maka Isa dengan keizinan Allah berasal
daripada kalimah ‘Kun (jadilah)’, dan ruh yang dihantar pula ialah malaikat
Jibril. (Fathul Majid)
Dalam al-Qaul al-Mufid pula, Shaikh
al-Uthaimin mempunyai pandangan bahawa ruh itu bukanlah malaikat Jibril,
sebaliknya ia memang ruh.
قوله: "وروح منه"، أي: فنفخت فيه هذه
الروح التي هي من الله؛ أي: خلق من مخلوقاته أضيفت إليه تعالى للتشريف والتكريم. وعيسى عليه السلام ليس روحاً، بل
جسد ذو روح، قال الله تعالى: ما المسيح ابن
مريم إلا رسول قد خلت من قبله الرسل وأمه صديقة كانا يأكلان الطعام]المائدة: 75[
Ruh daripadanya: Ditiupkan ke
dalamnya ruh yang datang daripada Allah. Iaitu ruh ini merupakan makhluk
ciptaan Allah. Ia dinisbahkan kepada Allah untuk memuliakan (sebagaimana Ka’bah
dipanggil Baitullah). Nabi Isa alaihissalam itu sendiri bukanlah ruh, tetapi
jasadnya mengandungi ruh (sebagaimana insan-insan yang lain). Allah berfirman:
Tidaklah al-Masih ibn Al-Maryam itu kecuali merupakan seorang rasul sebagaimana
telah datang sebelum-sebelumnya rasul-rasul. Sesungguhnya ibunya seorang yang
benar, mereka berdua memakan makanan [al-Maidah : 75] (Al-Qaul Al-Mufid)
7) Apakah maksud “maka Allah pasti
memasukkanya ke dalam syurga, tidak kira amal apa yang telah dilakukannya.”
قوله: "أدخله الله الجنة" إدخال الجنة
ينقسم إلى قسمين: الأول: إدخال
كامل لم يسبق بعذاب لمن أتمّ العمل. الثاني: إدخال
ناقص مسبوق بعذاب لمن نقص العمل. فالمؤمن إذا
غلبت سيئاته حسناته إن شاء الله عذّبه بقدر عمله، وإن شاء لم يعذّبه، قال الله
تعالى: إن الله لا
يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء]النساء:
116[
Dimasukkan ke dalam syurga boleh dibahagikan
kepada dua, pertama: Dimasukkan ke dalam syurga tanpa didahului azab. Ini
adalah untuk mereka yang sempurna amalnya. Kedua: Di masukkan ke dalam syurga
dengan didahului azab. Ini untuk orang yang kurang amalnya. Seorang yang
beriman, jika amal dosanya lebih dominan daripada amal baiknya, Insya-Allah,
dia akan diazab dengan qadar amal jahatnya, dan jika Allah mahu, Allah tidak
akan mengazabnya langsung. Allah berfirman: Sesungguhnya Allah tidak akan
mengampuni dosa menyekutukannya, dan dia mengampuni dosa yang lain untuk
sesiapa yang Dia kehendaki [al-Nisa’ : 116]
8) Apakah pengajaran lain daripada
hadis di atas?
وفي الحديث ردٌّ على المرجئة الذين يقولون: يكفي
قول: لا إله إلا الله، دون ابتغاء وجه الله.
Hadis di atas merupakan penolakan
kepada pendapat golongan Murjiah yang berkata: Cukup dengan menyebut La Ilaha
IllaLlah, tanpa perlu mengharap wajah Allah. (Murjiah ada banyak pecahan,
sebahagian berkata iman itu cukup di lisan tidak perlu kepada keyakinan hati
atau amalan. Kesannya ialah orang munafiq juga dianggap beriman kerana mereka
melafazkan kalimah syahadah. Sebahagian Murjiah pula berkata iman itu dihati,
tiada kaitan dengan lisan dan amalan. Kerana itu tidak salah sujud di berhala
atau melafazkan perkataan syirik, dengan syarat hati masih beriman,
Nauzubillahi Min Dzalik, sebahagian Murjiah pula berkata cukup dengan tahu
walau tidak pernah sebut, yakin dan amal. Kesannya Abu Jahal, Firaun semuanya
beriman kerana mereka tahu dakwah yang dibawa para nabi)
وفيه ردٌّ على الخوارج والمعتزلة؛ لأن ظاهر الحديث
أن من فعل هذه المحرمات لا يخلد في النار، لكنه مستحق للعقوبة، وهم يقولون: إن
فاعل الكبيرة مخلد في النار.
Ia juga penolakan ke atas golongan
Khawarij dan Muktazilah ini kerana hadis ini menunjukkan pelaku dosa besar
tidak kekal di neraka, akan tetapi mereka berhak dihukumi. Sedangkan golongan
Khawarij dan Muktazilah berkata: Pelaku dosa besar kekal dalam neraka. (al-Qaul
al-Mufid)
وعن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه
عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (قال موسى: يا رب، علمني شيئاً أذكرك وأدعوك
به. قال: يا موسى: قل لا إله إلا الله. قال: يا رب كل عبادك يقولون هذا. قال: يا
موسى، لو أن السموات السبع وعامرهن غيري، والأرضين السبع في كفة، ولا إله الله في
كفة، مالت بهن لا إله الله) [رواه ابن حبان، والحاكم وصححه
Abu Said al-Khudri meriwayatkan Rasulullah sallallahu ‘alaihi
wassalam bersabda:“Musa berkata: “Ya Rabb, ajarkanlah kepadaku sesuatu untuk
mengingati Mu dan berdoa kepada Mu”, Allah berfirman:” Ucapkan hai Musa لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ Musa berkata: “Ya Rabb, semua
hamba Mu mengucapkan itu”, Allah menjawab:” Hai Musa, seandainya ketujuh langit
serta seluruh penghuninya –selain Aku- dan ketujuh bumi diletakkan dalam satu
sisi timbangan dan kalimat لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ diletakkan pada sisi lain timbangan,
nescaya kalimat لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ lebih berat timbangannya.” (HR. Ibnu
Hibban, dan Hakim, beliau mensahihkannya)
Huraian:
1) Kenapakah Nabi Musa meminta
sesuatu yang istimewa yang tidak diberikan kepada orang lain?
ولكنه أراد شيئاً يختص به؛ لأن تخصيص الإنسان
بالأمر يدل على منقبة له ورفعة؛ فبين الله لموسى أنه مهما أعطي فلن يعطى أفضل من
هذه الكلمة،
Musa mahukan sesuatu yang istimewa
khas untuk dirinya. Ini kerana pengkhususan seseorang dengan sesuatu perkara
menunjukkan ketinggian darjatnya. Lalu Allah pun menerangkan kepada Musa
kepentingan kalimah itu, dan Dia tidak mengurniakan sesuatu yang lebih agung
daripada kalimah tersebut.
وللترمذي وحسنه عن أنس رضي الله
عنه: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: (قال الله تعالى: يا ابن آدم؛ لو
أتيتني بقراب الأرض خطايا، ثم لقيتني لا تشرك بي شيئاً لأتيتك بقرابها مغفرة).
Tirmidzi meriwayatkan hadits (yang menurut penilaiannya hadits itu
hasan) dari Anas bin Malik radiallahu ‘anhu dia berkata: "aku mendengar Rasulullah sallallahu
‘alaihi wassalam bersabda:
“Allah berfirman: “Hai anak Adam, jika
engkau datang kepada-Ku dengan membawa dosa seluas bumi, dan engkau ketika mati
dalam keadaan tidak menyekutukan-Ku dengan sesuatupun, pasti Aku akan datang
kepadamu dengan membawa ampunan seluas bumi pula”.
Huraian:
1) Adakah ini hadis qudsi?
هذا من الأحاديث القدسية، والحديث القدسي: ما رواه
النبي عن
ربه، وقد أدخله المحدثون في الأحاديث النبوية؛ لأنه منسوب إلى النبي تبليغاً،
وليس من القرآن بالإجماع
Ini adalah hadis qudsi. Hadis qudsi
ialah apa yang Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam riwayatkan daripada Tuhan nya.
Ulama’-ulama’ hadis memasukkannya ke dalam hadis-hadis nabawi kerana ia
dinisbahkan dan disampaikan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam, dan
telah sepakat ulama’ ia bukan al-Quran. (al-Qaul al-Mufid)
2) Sebutkan perbezaan ulama dalam
hal hadis Qudsi.
القول الأول: أن الحديث القدسي من عند الله لفظه
ومعناه؛ لأن النبي أضافه
إلى الله تعالى، ومن المعلوم أن الأصل في القول المضاف أن يكون بلفظ قائله لا
ناقله.
Pendapat pertama: Hadis qudsi ini daripada
Allah teks/lafaz dan maknanya. Ini kerana Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam
menisbahkannya kepada Allah. Adalah maklum bahawa sesuatu perkataan itu akan
dinisbahkan kepada yang berkata, dan bukan yang menakal kata-kata tersebut.
القول الثاني: أن الحديث القدسي معناه من عند الله
ولفظه لفظ النبي
Pendapat kedua: Hadis qudsi maknanya
daripada Allah dan lafaz/teksnya daripada nabi sallallahu ‘alaihi wassalam.
(Inilah pendapat yang dipilih Shaikh Muhammad bin Saleh al-Uthaimin) (Al-Qaul
al-Mufid)
3) Apakah perbezaan hadis qudsi dan
al-Quran?
منها: أن الحديث القدسي لا يتعبد بتلاوته، بمعنى أن
الإنسان لا يتعبد لله تعالى بمجرد قراءته؛ فلا يثاب على كل حرف منه عشر حسنات،
والقرآن يتعبد بتلاوته بكل حرف منه عشر حسنات.
Pertama: Manusia tidak beribadah
dengan membacanya. Tidaklah diberi pahala atas setiap hurufnya dengan sepuluh
pahala, sedangkan al-Quran membacanya adalah cara beribadah dan setiap huruf
yang dibaca akan mendapat sepuluh pahala.
ومنها: أن الله تعالى تحدى أن يأتي الناس بمثل
القرآن أو آية منه، ولم يرد مثل ذلك في الأحاديث القدسية.
Kedua: Allah mencabar manusia untuk
mendatangkan sesuatu yang seperti al-Quran atau sepotong ayat seperti ayat
al-Quran, akan tetapi Allah tidak melakukan cabaran sebegitu untuk hadis qudsi.
ومنها: أن القرآن محفوظ من عند الله تعالى؛ كما قال
سبحانه: إنا نحن نزلنا
الذكر وإنا له لحافظون [الحجر: 9]،
والأحاديث القدسية بخلاف ذلك؛ ففيها الصحيح والحسن، بل أضيف إليها ما كان ضعيفاً
أو موضوعاً،
Ketiga: Al-Quran terpelihara di sisi
Allah sebagaimana firmanNya: Sesungguhnya kami yang menurunkan al-Quran, dan
kamilah yang memeliharanya [al-Hijr : 9]. Sedangkan hadis qudsi bukan seperti
itu. Terdapat hadis qudsi yang sahih, hasan, bahkan ada hadis dhaif dan palsu
yang dinisbahkan kononnya sebagai hadis qudsi.
ومنها: أن القرآن لا تجوز قراءته بالمعنى بإجماع
المسلمين، وأما الأحاديث القدسية، فعلى الخلاف في جواز نقل الحديث النبوي بالمعنى
والأكثرون على جوازه.
Keempat: Tidak dibenarkan membaca
al-Quran dengan makna (membaca dengan ayat sendiri yang membawa maksud yang
sama) dan ini disepakati semua ilmuan Islam. Adapun hadis qudsi, terdapat
khilaf adakah boleh menukilkannya secara makna, dan majoriti ulama’
membenarkannya.
ومنها: أن القرآن تشرع قراءته في الصلاة ومنه ما لا
تصح الصلاة بدون قراءته، بخلاف الأحاديث القدسية.
Kelima: Al-Quran disyariatkan untuk
dibaca dalam solat, bahkan tidak sah solat tanpa membacanya, sedangkan hadis
qudsi tidak.
ومنها: أن القرآن لا يمسه إلا طاهر على الأصح،
بخلاف الأحاديث القدسية.
Keenam: Al-Quran tidak boleh
disentuh kecuali oleh orang-orang yang suci menurut pendapat yang terkuat,
sedangkan hadis qudsi tidak begitu.
ومنها: أن القرآن لا يقرؤه الجنب حتى يغتسل على
القول الراجح، بخلاف الأحاديث القدسية.
Ketujuh: Orang junub tidak boleh
membaca al-Quran menurut pendapat yang paling kuat, tetapi hadis qudsi tidak
begitu.
ومنها: أن القرآن ثبت بالتواتر القطعي المفيد للعلم
اليقيني، فلو أنكر منه حرفاً أجمع القراء عليه؛ لكان كافراً، بخلاف الأحاديث
القدسية؛ فإنه لو أنكر شيئاً منها مدعياً أنه لم يثبت؛ لم يكفر، أما لو أنكره مع
علمه أن النبي قاله؛
لكان كافراً لتكذيبه النبي.
Kelapan: Al-Quran itu telah tsabit
secara pasti melalui khabar mutawatir yang qathie yang mana ia membuahkan ilmu
yang meyakini. Sesiapa yang inkar walau satu huruf al-Quran, maka dia kafir.
Tidak seperti hadis qudsi, seandainya seseorang inkar kepadanya kerana
mendakwah ia tidak sahih. Akan tetapi jika dia inkar dalam keadaan mengetahui
itu adalah kata-kata nabi sallallahu ‘alaihi wassalan, maka dia kafir kerana
tidak mempercayai nabi sallallahu ‘alaihi wassalam.
فيه مسائل:
Faedah-faedah bab ini:
الأولى: سعة فضل الله.
Pertama: Luasnya kurniaan Allah
الثانية: كثرة ثواب التوحيد عند
الله.
Kedua: Banyaknya pahala mentauhidkan Allah
الثالثة: تكفيره مع ذلك للذنوب.
Ketiga: Ia menghapuskan dosa-dosa
الرابعة: تفسير الآية (82) التي
في سورة الأنعام.
Keempat: Penjelasan tentang ayat yang ada dalam surat Al An’am. (iaitu
maksud perkataan zalim)
الخامسة: تأمل الخمس اللواتي في
حديث عبادة.
Kelima: Perhatikan kelima masalah yang ada dalam hadits Ubadah. (iaitu 1) Tiada Yang berhak disembah selain Allah 2) Muhammad adalah
hamba dan rasul Nya 3) Isa adalah hamba dan rasul Nya 4) Syurga itu benar
kewujudannya 5) Neraka itu benar kewujudannya)
السادسة: أنك إذا جمعت بينه وبين
حديث عتبان وما بعده تبين لك معنى قول: (لا إله إلا الله) وتبين لك خطأ المغرورين.
Keenam: Jika anda menggabungkan
antara hadis Ubadah, hadits Itban dan hadis sesudahnya, maka akan jelas bagi
anda pengertian kalimat لاَ إِلَهَ إِلاَّ
اللهَ juga kesalahan
orang-orang yang tersesat kerana hawa nafsunya.
لأنّه لا بد أن يبتغي بها وجه
الله، وإذا كان كذلك؛ فلابد أن تحمل المرء على العمل الصالح.
Kerana tidak boleh tidak, seseorang itu (apabila menyebut La Ilaha
Illallah) dia tetap perlu mengharapkan wajah/pahala Allah. Dia juga perlu
melakukan amal soleh.
السابعة: التنبيه للشرط الذي في
حديث عتبان.
Ketujuh: Perlu diperhatikan syarat-syarat yang disebutkan dalam hadis Itban
الثامنة: كون الأنبياء يحتاجون
للتنبيه على فضل لا إله إلا الله.
Kelapan: Para Nabipun perlu diingatkan akan keistimewaan لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ.
Apatah lagi orang-orang selain nabi.
التاسعة: التنبيه لرجحانها بجميع
المخلوقات، مع أن كثيراً ممن يقولها يخف ميزانه.
Kesembilan: Penjelasan bahawa kalimat
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهَ berat
timbangannya melebihi berat timbangan seluruh makhluk, padahal ramai orang yang
mengucapkan kalimat tersebut.
العاشرة: النص على أن الأرضين سبع
كالسموات.
Kesepuluh: Bukti bahawa bumi ada tujuh lapis seperti langit
الحادية عشرة: أن لهن عماراً.
Kesebelas: Langit dan bumi itu ada penghuninya.
الثانية عشرة: إثبات الصفات،
خلافاً للأشعرية.
Kedua belas: Menetapkan sifat-sifat Allah berbeza dengan pendapat Asyairah
(penetapan sifat Wajah Allah dan sifat berkata-kata sebagaimana
dalam hadis di atas)
الثالثة عشرة: أنك إذا عرفت حديث
أنس، عرفت أن قوله في حديث عتبان: (فإن الله حرم على النار من قال لا إله إلا
الله، يبتغي بذلك وجه الله) أنه ترك الشرك، ليس قولها باللسان.
Ketiga belas: Jika anda telah membaca hadis Anas, anda akan tahu
bahawa sabda nabi sallallahu ‘alaihi wassalam dalam hadis Utban: (Allah
mengharamkan neraka kepada sesiapa yang menyebut Tiada yang berhak disembah
selain Allah dan mengharap wajah Allah dengannya) adalah dengan syarat dia
meninggalkan perbuatan syirik, dan bukan sekadar dengan berkata-kata sahaja.
الرابعة عشرة: تأمل الجمع بين كون
عيسى ومحمد عبدي الله ورسوليه.
Keempat belas: Mengkaji persamaan antara Nabi Isa dan Nabi Muhammad
iaitu kedua-duanya adalah hamba Allah dan Rasul Nya.
الخامسة عشرة: معرفة اختصاص عيسى
بكونه كلمة الله.
Kelima belas: Mengetahui keistimewaan Nabi Isa melalui
penciptaannya daripada kalimah Allah.
السادسة عشرة: معرفة كونه روحاً
منه.
Keenam belas: Memahami maksud ruh daripada Allah.
السابعة عشرة: معرفة فضل الإيمان
بالجنة والنار.
Ketujuh belas: Mengenali kelebihan beriman dengan syurga dan neraka
الثامنة عشرة: معرفة قوله: (على
ما كان من العمل).
Kelapan belas: Memahami sabda Rasul : tidak kira amal apa yang
telah dilakukannya
التاسعة عشرة: معرفة أن الميزان
له كفتان.
Kesembilan belas: Memahami bahawa mizan itu ada dua piring
timbangan
العشرون: معرفة ذكر الوجه.
Kedua puluh: Memahami kewujudan Wajah Allah
________________________
Mohd Masri Mohd Ramli
Operational Manager
Al Kahfi Services
T : 013-2506391
No comments:
Post a Comment