(huraian ringkas ini saya petik daripada Fathul Majid dan al-Qaul al-Mufid)
Kitab
at-Tauhid:
وقول الله تعالى: (وَمَا
خَلَقْتُ
الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ)
Allah s.w.t berfirman: Tidaklah aku ciptakan
jin dan manusia melainkan untuk menyembah Ku [adz-Dzariyat : 56]
Huraian:
1) Apakah maksud tauhid?
Jawapan:
قال
شيخ الإسلام : التوحيد الذى جاءت به الرسل إنما يتضمن إثبات الإلهية لله وحده بأن
يشهد أن لا إله إلا الله : لا يعبد إلا إياه ، ولا يتوكل إلا عليه ، ولا يوالى إلا
له ، ولا يعادى إلا فيه ، ولا يعمل إلا لأجله .
Shaikh al-Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah
berkata: Tauhid yang dibawa oleh para rasul mengandungi penetapan sifat keesaan
ke atas Allah iaitu dengan bersaksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah
melainkan Allah. Ia bermaksud seseorang itu tidak menyembah kecuali kepada Nya,
tidak bertawakkal kecuali kepada Nya, tidak berkasih sayang melainkan kerana
Nya, tidak bermusuh melainkan kerana Nya, dan tidak beramal kecuali untuk Nya.
2) Apakah salah faham yang sering berlaku
dalam memahami tauhid?
Jawapan:
Sebahagian manusia menterjemahkan maksud La
Ilaha IllaLlah dengan maksud tiada Tuhan selain Allah. Ia merupakan
pertenjemahan yang kurang tepat.
Imam Ibn Taimiyyah menerangkan:
و
الإله هو المألوه المعبود الذى يستحق العبادة .
Al-Ilah bermaksud sesuatu yang disembah yang
memang berhak disembah.
Maka maksud yang benar untuk La Ilaha
IllaLlah ialah Tiada yang berhak disembah melainkan Allah.
Jika sekadar beriman bahawa Allah
menciptakan alam semesta, menguasai dunia, tauhid ini dikongsi bersama hampir
kesemua manusia yang mengakui kewujudan Tuhan tidak kira apa agamanya.
3) Apakah dalil untuk pernyataan di atas?
فإن
مشركى العرب كانوا مقرين بأن الله وحده خالق كل شئ . وكانوا مع هذا مشركين .
Sesungguhnya golongan musyrikin Arab
berkeyakinan bahawa Allah yang Esa lah yang menciptakan alam semesta, akan
tetapi mereka tetap dianggap musyrikin.
قال تعالى : '12 : 106' "وما يؤمن أكثرهم
بالله إلا وهم مشركون"
Allah Taala brfirman: Tidaklah beriman
kebanyakan mereka melainkan mereka masih dalam keadaan syirik. [Surah Yusuf :
106]
قالت طائفة من السلف تسألهم : من خلق السموات
والأرض ؟ فيقولون : الله وهم مع هذا يعبدون غيره
Sekumpulan orang terdahulu pernah bertanya
kepada orang Musyrikin: Siapakah yang menciptakan langit dan bumi? Mereka
menjawab: Allah. Dalam masa yang sama mereka masih lagi menyembah selain daripada
Nya.
قال تعالى : '23 : 84 - 89' " قل لمن الأرض
ومن فيها إن كنتم تعلمون * سيقولون لله قل أفلا تذكرون * قل من رب السماوات السبع
ورب العرش العظيم * سيقولون لله قل أفلا تتقون
Allah Taala berfirman: Katakanlah: Siapakah
pemilik bumi dan apa yang ada padanya seandainya kalian mengetahui? Mereka akan
menjawab: Allah. Lalu apakah kalian tidak berfikir? Katakanlah: Siapakah
pentadbir langit yang tujuh dan arsy yang agung? Mereka akan menjawab: Allah.
Lalu apakah kalian tidak bertaqwa? [al-Mukminun : 84-87]
4) Apakah maksud Ibadah?
Ibadah adalah sesuatu yang luas. Ibnu
Taimiyyah di dalam kitabnya al-‘Ubudiyyah membawakan satu definisi yang sangat
indah. Beliau berkata:
: العبادة اسم جامع لكل ما يحبه الله ويرضاه
من الأقوال والأعمال الظاهرة والباطنة .
Ibadah ialah merupakan sesuatu yang
merangkumi kesemua yang diCintai dan diRedhai Allah daripada aspek perkataan
dan amalan, yang zahir mahupun yang batin (di dalam hati).
Al-Imam Ibn Kathir menerangkan:
وعبادته
هى طاعته بفعل المأمور وترك المحظور . وذلك هو حقيقة دين الاسلام . لأن معنى
الإسلام : الاستسلام لله تعالى ، المتضمن غاية الانقياد والذل والخضوع
Ibadah ialah mentaati Nya dengan melakukan
apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang. Itulah dia hakikat Islam.
Ini kerana Islam bermaksud: Penyerahan diri secara total kepada Allah, yang
mana di dalamnya terkandung ketaatan
(kepada Allah), rendah diri (kepada Allah) dan tunduk (kepada Allah).
5) Apakah maksud ayat: Tidaklah aku ciptakan
jin dan manusia melainkan untuk menyembah Ku [adz-Dzariyat : 56]?
Imam Ibn Kathir menerangkan dalam Tafsirnya:
ومعنى
الآية أن الله خلق الخلق ليعبدوه وحده لا شريك له . فمن أطاعه جازاه أتم الجزاء .
ومن عصاه عذبه أشد العذاب . وأخبر أنه غير محتاج إليهم . بل هم الفقراء فى جميع
أحوالهم وهو خالقهم ورازقهم
.
Ayat ini bermaksud: Allah menCiptakan
makhluk-makhluknya untuk menyembah Nya sahaja dan tidak mengadakan sekutu untuk
Nya. Sesiapa yang mentaati Nya akan menerima ganjaranNya, dan sesiapa yang
ingkar akan menerima azabNya yang sangatlah pedih. Allah memberitahu di dalam
ayat ini bahawa Dia tidak memerlukan atau tidak berhajat kepada makhluk-makhluk
Nya sebaliknya mereka lah yang lemah (dan berhajat kepada Nya) dalam segala
urusan mereka. Dia lah yang menciptakan mereka dan memberi mereka rezeki.
وقوله:
(وَلَقَدْ
بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ
Allah berfirman: Sesungguhnya Kami telah
mengutus pada setiap umat rasul untuk menyembah Allah dan menjauhi thoghut.
[An-Nahl : 36]
Huraian:
1) Apakah maksud thoghut?
Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah rahimahullah
menyatakan:
من
معبود أو متبوع أو مطاع . فطاغوت كل قوم : من يتحاكمون إليه غير الله ورسوله ، أو
يعبدونه من دون الله أو يتبعونه على غير بصيرة من الله أو يطيعونه فيما لا يعلمون
أنه طاعة لله . فهذه طواغيت العالم . إذا تأملتها وتأملت أحوال الناس معها . رأيت
أكثرههم أعرض عن عبادة الله تعالى إلى عبادة الطاغوت وعن طاعة رسول الله صلى الله
عليه وسلم إلى طاعة الطاغوت ومتابعته .
(Thoghut ialah) sesiapa yang disembah, atau
diikuti atau ditaati. Thoghut untuk setiap kaum ialah sesiapa yang kaum itu
berhukum padanya selain daripada Allah dan rasul Nya, atau apa-apa yang mereka
sembah selain daripada Allah, atau sesiapa yang mereka ikuti tanpa petunjuk
daripada Allah, atau sesiapa yang mereka taati. Ini semua merupakan
thoghut-thoghut yang ada di dunia ini. Seandainya kalian mengkaji hal ini,
kalian akan melihat ramai manusia yang telah berpaling daripada menyembah Allah
kepada menyembah thoghut. Ramai manusia telah berpaling daripada mentaati
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam kepada mentaati dan mengikuti thoghut.
Ini bermaksud thoghut ini boleh jadi
berhala, boleh jadi ibu bapa, boleh jadi suami atau isteri, boleh jadi rakan,
boleh jadi ustaz, boleh jadi pemerintah dan sesiapa sahaja.
وقوله: (وَقَضَى رَبُّكَ
أَلاَّ تَعْبُدُواْ
إِلاَّ إِيَّاهُ
وَبِالْوَالِدَيْنِ
إِحْسَانًا) (3) الآية. وقوله: (وَاعْبُدُواْ
اللّهَ وَلاَ
تُشْرِكُواْ بِهِ
شَيْئًا) (4) الآية. وقوله: (قُلْ تَعَالَوْاْ
أَتْلُ مَا
حَرَّمَ رَبُّكُمْ
عَلَيْكُمْ أَلاَّ
تُشْرِكُواْ بِهِ
شَيْئًا) (5) الآيات.
Allah berfirman:
Tuhan kamu menuntut agar tidak menyembah melainkan Ia dan berbuat baiklah
dengan kedua ibu bapa [Surah al-Isra’ ; 23]. Firmannya: Sembahlah Allah dan
janganlah menjadikan sekutu padanya dengan sesuatu pun [an-Nisa’ : 36].
Firmannya: “Katakanlah (Muhammad) Marilah ke sini! Aku akan bacakan apa yang
diharamkan kepadamu oleh Tuhanmu, iaitu “Janganlah kamu mempersekutukan sesuatu
dengan Dia.. [al-An’am : 151]
Huraian:
1)
Apakah relevannya ayat-ayat di atas?
Ayat-ayat
di atas kesemuanya menunjukkan bahawa WAJIB menyembah Allah semata-mata, dan
tidak menjadikan baginya sekutu. Seseorang yang masih menyembah Allah, dalam
masa yang sama masih meminta tolong kepada jin, tangkal, bomoh telah syirik
walaupun mereka masih menyembah Allah. Kerana syirik itu bermaksud menjadikan
sekutu untuk Allah.
2)
Kenapa Allah s.w.t menyebut “tidak menyembah melainkan Ia”. Kenapa tidak
disebut jangan sembah makhluk-makhluk lain, atau sembahlah Allah?
Imam
Ibn al-Qayyim berkata:
قال ابن القيم رحمه الله تعالى ، والنفي المحض ليس
توحيداً ، وكذلك الاثبات بدون النفي ، فلا يكون التوحيد إلا متضمناً للنفي
والإثبات ، وهذا هو حقيقة التوحيد .
Penafian
(daripada menyembah makhluk-makhluk) semata-mata tidaklah dinamakan tauhid.
Begitu juga penetapan (menyembah Allah) tanpa penafian (daripada menyembah
selain Allah) juga tidak dinamakan tauhid. Tauhid tidak akan wujud melainkan
padanya terdapat penafian (daripada menyembah selain Allah) dan penetapan
(untuk menyembah Allah). Inilah dia hakikat tauhid.
3)
Apakah pengajaran dalam ayat-ayat di atas selain daripada Tauhid?
Dalam
surah al-Isra dan surah al-An’am di atas, terdapat dua persamaan isinya. Iaitu
Tauhid dan ibu bapa.
Surah
al-Isra’:
“Dan tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu
jangan beribadah kecuali hanya kepada-Nya, dan hendaklah kamu berbuat baik
kepada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya
atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali
janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu
membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan
rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan, dan
ucapkanlah: “Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya sebagaimana mereka berdua
telah mendidik aku waktu kecil.” (QS. Al – Isra’: 23-24).
Surah
al-An’am:
“Katakanlah
(Muhammad) marilah kubacakan apa yang diharamkan kepadamu oleh Tuhanmu, iaitu
“Janganlah kamu mempersekutukan sesuatu dengan Dia, berbuat baiklah terhadap
kedua orang tuamu, dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut
kemiskinan. Kami akan memberi rezeki kepadamu dan kepada mereka; dan janganlah
kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang nampak di antaranya
maupun yang tersembunyi, dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah
(membunuhnya) melainkan dengan sesuatu (sebab) yang benar. Demikian itu yang
diperintahkan oleh Tuhanmu kepadamu supaya kamu memahami (nya). Dan janganlah
kamu dekati harta anak yatim, kecuali dengan cara yang lebih bermanfaat, hingga
sampai dia dewasa. Dan sempurnakanlah takaran dan timbangan dengan adil. Kami
tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan sekedar kesanggupannya. Dan
apabila kamu berkata, maka hendaklah kamu berlaku adil, walaupunpun dia adalah
kerabat(mu). Dan penuhilah janji Allah. Yang demikian itu diperintahkan Allah
kepadamu agar kamu ingat. Dan bahawa (yang Kami perintahkan) ini adalah
jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah dia; dan janganlah kamu mengikuti
jalan-jalan (yang lain), kerana jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari
jalan-Nya. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertakwa.”
( QS. Al An’am: 151-153).
Dalam
dua ayat di atas disebutkan beberapa kewajipan kita kepada ibu bapa: a) Berbuat
baik kepada ibu bapa b) Memelihari mereka ketika mereka tua c) Tidak menyebut
perkataan yang menunjukkan kurang sopan hatta perkataan seperti ‘ah’, atau
mendengus/merungut kepada mereka d) Merendahkan diri kepada mereka e) Berdoa
kepada Allah untuk mereka.
Dalam
surah Luqman disebutkan “Jika mereka berdua (iaitu ibu bapa) memaksa kamu
mensyirikkan Aku padahal mereka tiada ilmu tentangnya. Janganlah kamu
taati mereka dan bergaullah dengan mereka dengan baik.
Pernahkah
ibu bapa kita memaksa kita mensyirikkan Allah? Tidak bukan, sangat jarang
sekali berlaku. Boleh jadi mereka membuat maksiat, membuat bid’ah, atas sebab ketidaktahuan
mereka, maka yang kita perlu lakukan ialah tidak taat hanya dalam
hal maksiat atau bid’ah itu sahaja. Tetapi, dalam hal-hal lain kita
wajib bergaul dengan mereka dengan baik.
عن أنس وغيره "أن رسول الله صلى الله عليه
وسلم لما صعد المنبر قال : آمين ، آمين ، آمين ، فقالوا يا رسول الله ، على ما
أمنت ؟ قال أتاني جبريل فقال : يا محمد رغم أنف امرىء ذكرت عنده فلم يصل عليك قل :
آمين ، فقلت : آمين ثم قال : رغم أنف امرىء دخل عليه شهر رمضان ثم خرج ولم يغفر له
، قل آمين : فقلت آمين ، ثم قال : رغم أنف امرىء أدرك أبويه أو أحدهما فلم يدخلاه
الجنة قل : آمين ، فقلت آمين"
Daripada
Anas r.a dan lain-lain: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam menaiki minbar,
lalu baginda sallallahu ‘alaihi wassalam menyebut: Amin, amin, amin. Para
sahabat bertanya: Ya Rasulullah! Apa yang engkau aminkan? Baginda sallallahu
‘alaihi wassalam menjawab: Jibril telah datang kepada aku dan berkata: Ya
Muhammad! Celakalah manusia yang nama mu disebut padanya tetapi dia tidak
berselawat kepada atas mu. Sebutlah amin. Maka aku pun berkata: Amin. Kemudian
Jibril berkata lagi: Celakalah manusia yang memasuki bulan Ramadhan, kemudian
keluar daripadanya tanpa dia diampuni Allah. Sebutlah Amin. Maka aku menyebut:
Amin. Kemudian Jibril berkata lagi: Celaka lah manusia yang dapat bersama-sama
ibu bapanya atau salah seorang daripada mereka tetapi itu tidak dapat
memasukkannya ke dalam syurga, sebutlah Amin. Maka aku berkata: Amin. [Ibn Abi
Syaibah, Al-Bazzar, Al-Hakim, Ibn Hibban dan lain-lain]
قال
ابن مسعود رضي الله عنه: من أراد أن ينظر إلى وصية محمد صلى الله عليه وسلم التي
عليها خاتمة فليقرأ قوله تعالى: (قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ) –
إلى قوله – (وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا..)
(6) الآية.
Abdullah Ibn Mas’ud radiallahu ‘anhu berkata: Sesiapa
yang mahu melihat kepada wasiat Muhammad sallallahu ‘alaihi wassalam yang telah
dicop menggunakan cincin baginda sallallahu ‘alaihi wassalam, hendaklah dia
membaca Surah al-An’am ayat 151-153.
Huraian:
1)
Apakah sumber kata-kata di atas?
Kata-kata
di atas direkodkan oleh Imam at-Tirmizi, Ibn al-Munzir, Ibn Abi Hatim,
ath-Thabrani dan lain-lain. Imam at-Tirmizi menyatakan ia hasan.
2)
Apakah maksud kata-kata di atas?
معناه من أراد أن
ينظر إلى الوصية التى كأنها كتب وختم عليها فلم تغير ولم تبدل فليقرأ : (قل تعالوا
-إلى آخر الآيات) شبهها بالكتاب الذى كتب ثم ختم فلم يزد فيه ولم ينقص . فإن النبى
صلى الله عليه وسلم لم يوص إلا بكتاب الله ، كما قال فيما رواه مسلم : "وإنى
تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا : كتاب الله"
Maksudnya ialah: Sesiapa yang mahu melihat
kepada wasiat yang seolah-olah telah ditulis dan dicop, dan tidak berubah
isinya, hendaklah dia membaca surah al-An’am ayat 151-153. Ini kerana ia
seolah-olah sebuah tulisan yang telah digazetkan dan tidak ditambah mahupun
dikurangkan sedikitpun. Sesungguhnya Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam tidak
akan berwasiat melainkan dengan kitab Allah. Ini sebagaimana kata-kata baginda
sallallahu ‘alaihi wassalam yang diriwayatkan Imam Muslim: Sesungguhnya aku meninggalkan
untuk kalian yang jika kalian berpegang dengannya, kalian tidak akan sesat
iaitu Kitab Allah.
وقد روى عبادة بن
الصامت قال : "قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : أيكم يبايعنى على هؤلاء
الآيات الثلاث ؟ ثم تلا قوله تعالى : "قل تعالوا أتل ما حرم ربكم عليكم"
حتى فرغ من الثلاث الآيات . ثم قال من وفى بهن فأجره على الله ، ومن انتقص منهن
شيئاً فأدركه الله به فى الدنيا كانت عقوبته ، ومن أخره إلى الآخرة كان أمره إلى
الله إن شاء آخذه وإن شاء عفا عنه " رواه ابن أبي حاتم و الحاكم وصححه
Ubadah bin Shamit radiallahu ‘anhu
meriwayatkan: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: Siapa di
kalangan kalian yang melakukan sumpah taat setia dengan ku untuk tiga-tiga ayat
ini? Kemudian baginda sallallahu ‘alaihi wassalam membaca ketiga-tiga ayat
tersebut. Kemudian baginda sallallahu ‘alaihi wassalam berkata: Sesiapa yang
melaksanakan isi kandungan ayat ini, maka pahalanya di sisi Allah, sesiapa yang
mengabaikan sesuatu daripadanya, maka Allah akan menghukumnya di dunia ini.
Adapun kesudahannya di akhirat kelak, urusan
itu terserah kepada Allah. Jika Dia mahu, dia akan menghukumnya, jika Dia mahu,
dia akan mengampuninya. [Ibn Abi Hatim dan al-Hakim. Al-Hakim mensahihkannya]
وعن
معاذ بن جبل رضي الله عنه قال: كنت رديف النبي صلى الله عليه وسلم على حمار فقال
لي: "يا معاذ أتدري ما حق الله على العباد، وما حق العباد على الله؟"
فقلت: الله ورسوله أعلم. قال: "حق الله على العباد أن يعبدوه ولا يشركوا به
شيئاً، وحق العباد على الله أن لا يعذب من لا يشرك به شيئاً" فقلت: يا رسول
الله أفلا أبشر الناس؟ قال: "لا تبشرهم فيتكلوا" أخرجاه في الصحيحين.
Muaz bin Jabal radiallahu ‘anhu berkata: Aku memboncengi
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam di atas seekor keldai, baginda
sallallahu ‘alaihi wassalam berkata: Wahai Muaz, adakah engkau tahu apakah hak
Allah ke atas hambar Nya dan apakah hak hambanya ke atas Allah? Aku menjawab:
Allah dan rasulNya lebih tahu. Baginda sallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
Hak Allah ke atas hambanya ialah hamba-hambanya mestilah menyembah Nya dan
tidak menpersekutukan untuknya sedikit pun. Hak hamba ke atas Allah pula ialah
agar Dia tidak mengazab sesiapa yang tidak mensyirikkanNya sedikit pun. Aku
berkata: Ya Rasulullah, adakah patut aku sampaikan berita gembira ini kepada
orang ramai? Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam menjawab: Jangan sampaikan
berita gembira ini, nanti mereka akan meninggalkan amal. [al-Bukhari dan
Muslim]
Huraian:
1)
Apakah akhlak yang dapat dipelajari dalam hadis di atas?
Tidak
menjawab soalan yang tidak diketahui jawapannya sebagaimana jawapan Muaz
radiallahu anhu : Allah dan rasulNya lebih tahu.
2) Adakah
ini bermaksud mereka yang banyak melakukan dosa selagi mana tidak syirik tidak
akan diazab langsung secara pasti?
Shaikh
Muhammad bin Saleh al-Uthaimin rahimahullah menerangkan dalam Al-Qaul Al-Mufid:
ومعنى الحديث أن الله لا يعذب من لا
يشرك به شيئاً، وأن المعاصي تكون مغفورة بتحقيق التوحيد، ونهى عن إخبارهم؛ لئلا يعتمدوا على هذه
البشرى دون تحقيق مقتضاها؛ لأن تحقيق التوحيد يستلزم اجتناب المعاصي؛ لأن المعاصي
صادرة عن الهوى، وهذا نوع من الشرك، قال تعالى: أفرأيت من اتخذ إلهه هواه]
الجاثية: 23[
Hadis
ini bermaksud bahawa Allah tidak mengazab orang yang tidak mempersekutukannya
dengan sesuatu pun dan maksiat-maksiat yang dilakukan akan diampuni apabila
tauhid benar-benar direalisasikan. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam
melarang daripada menyampaikan hal ini supaya orang ramai tidak hanya
bergantung kepada berita gembira ini dan tidak melaksanakan tuntutan-tuntutan
tauhid. Ini kerana tauhid yang benar akan membawa kepada menjauhi maksiat.
Maksiat timbul disebabkan hawa nafsu. Ini juga merupakan satu jenis syirik.
Allah taala berfirman: Adakah kalian tidak melihat orang yang menjadikan hawa
nafsu mereka sebagai sesembahan? [al-Jatsiyah : 23]
Isi
penting Bab 1 (huraian berdasarkan Al-Qaul Al-Mufid oleh Shaikh
al-Uthaimin):
فيه مسائل:
الأولى:
الحكمة في خلق الجن والإنس.
Pertama: Hikmah penciptaan jin dan manusia.
فالحكمة هي عبادة الله لا أن يتمتعوا بالمآكل والمشارب والمناكح.
Hikmahnya ialah untuk beribadah kepada Allah,
dan bukannya untuk bersenang-senang dengan makanan, minuman, atau perkahwinan.
الثانية: أن العبادة هي التوحيد؛ لأن
الخصومة فيه.
Kedua: Ibadah itu adalah tauhid kerana
permusuhan (antara Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam dan orang kafir)
adalah padanya.
أن العبادة مبنية على التوحيد؛ فكل عبادة لا توحيد
فيها ليست بعباده…... فكل عبادة لا
تبنى على التوحيد فهي باطلة
Ibadah terbina berasaskan tauhid. Setiap ibadah
yang tiada tauhid padanya, hakikatnya bukanlah ibadah….. Setiap ibadah yang tidak dibina di atas
tauhid adalah terbatal.
الثالثة:
أن من لم يأت به لم يعبد الله، ففيه معنى قوله ولا
أنتم عابدون ما أعبد).
Ketiga: Sesiapa yang belum merealisasikan hal
ini, bermaksud dia belum lagi menyembah Allah. Inilah makna firman Allah:
Tidaklah kalian menyembah apa yang kami sembah.
الرابعة:
الحكمة في إرسال الرسل.
Keempat: Hikmah diutuskan rasul-rasul.
فالحكمة هي: الدعوة إلى
عبادة الله وحده، واجتناب عبادة الطاغوت.
Hikmahnya ialah untuk
mengajak manusia menyembah Allah yang Esa dan menjauhi daripada menyembah
thaghut.
الخامسة:
أن الرسالة عمَّت كل أمة.
Kelima: Risalah ini adalah umum untuk semua
manusia
السادسة:
أن دين الأنبياء واحد.
Keenam: Agama para nabi adalah satu.
وهذا لا ينافى قوله تعالى
: لكل جعلنا منكم شرعة ومنهاجاً [المائدة: 48]؛ لأن الشرعة العملية تختلف باختلاف
الأمم والأماكن والأزمنة، وأما أصل الدين؛ فواحد، قال تعالى: شرع لكم من الدين ما
وصى به نوحاً والذي أوحينا إليك وما وصينا به إبراهيم وموسى وعيسى أن أقيموا الدين
ولا تتفرقوا فيه [الشورى: 13].
Ini tidaklah menafikan
firman Allah Taala: Untuk setiap umat telah kami jadikan hukum-hakam
masing-masing [al-Maidah : 48]. Ini kerana hukum-hakam amali berbeza-beza
dengan berbezanya manusia, tempat dan zaman. Akan tetapi perkara pokok agama
hanyalah satu. Allah Taala berfirman: Telah disyariatkan untuk kalian daripada
perkara agama apa yang telah disyariatkan kepada Nuh. Dan apa yang telah kami
wahyukan kepada kalian adalah seperti apa yang kami syariatkan kepada Ibrahim,
Musa, Isa iaitu untuk menegakkan agama dan tidak bercerai-berai padanya.
[al-Syura : 13]
السابعة:
المسألة الكبيرة أن عبادة الله لا تحصل إلا بالكفر بالطاغوت؛ ففيه معنى قوله: (
فمن يكفر بالطاغوت ويؤمن بالله.
Ketujuh: Satu masalah yang besar ialah ibadah
kepada Allah tidak akan terhasil melainkan dengan kufur kepada thaghut. Inilah
maksud firman Allah “Sesiapa yang kufur kepada thaghut, maka dia beriman dengan
Allah”.
فمن عبَدَ الله ولم يكفر بالطاغوت؛ فليس بموحد،
ولهذا جعل المؤلف رحمه الله هذه المسألة كبيرة؛ لأن كثيراً من المسلمين جهلها في
زمانه وفي زماننا الآن.
Sesiapa yang menyembah Allah tetapi tidak kufur
kepada thaghut, dia bukanlah orang yang bertauhid. Oleh kerana itu, pengarang
kitab ini (iaitu Shaikh Muhammad bin Abdul Wahab) menjadikan hal sebagai satu
masalah yang besar. Ini kerana ramai umat Islam yang jahil tentang hal ini pada
zaman kini.
الثامنة:
أن الطاغوت عام في كل ما عُبِد من دون الله.
Kelapan: Thaghut itu sesuatu yang umum untuk
setiap perkara yang disembah selain Allah.
فكل ما عبد من دون الله،
فهو طاغوت، وقد عرّفه ابن القيم: بأنه كل ما تجاوز به العبد حده من معبود أو متبوع
أو مطاع، فالمعبود كالصنم، والمتبوع كالعالم، والمطاع كالأمير.
Setiap apa yang
disembah selain Allah adalah thaghut. Imam Ibn al-Qayyim telah menjelaskan:
(Thaghut) ialah setiap sesuatu yang seseorang telah melampaui batas dalam
menyembah, mengikut dan mentaati. Menyembah itu seperti kepada berhala,
mengikut itu seperti kepada ulama’, dan mentaati itu seperti kepada pemimpin.
التاسعة:
عظم شأن ثلاث الآيات المحكمات في سورة الأنعام عند السلف. وفيها عشر مسائل، أولها
النهي عن الشرك.
Kesembilan:
Di sisi ulama’ salaf, tiga ayatr muhkamat yang ada dalam surah al-An’am
merupakan satu perkara yang besar. Dalamnya terdapat sepuluh perkara yang
dimulai dengan larangan menyekutukan Allah.
العاشرة:
الآيات المحكمات في سورة الإسراء، وفيها ثماني عشرة مسألة، بدأها الله بقوله: (لا
تجعل مع الله إلهاً ءاخر فتقعد مذموماً مخذولاً)؛ وختمها بقولـه: (ولا تجعل مع
الله إلهاً آخر فتلقى في جهنم ملوماً مدحوراً)، ونبهنا الله سبحانه على عظم شأن
هذه المسائل بقوله: (ذلك مما أوحى إليك ربك من الحكمة) .
Kesepuluh: Ayat-ayat muhkamat dalam surah
al-Isra’, padanya terdapat lapan belas masalah. Allah memulakannya dengan
berkata: “Janganlah kamu menjadikan bersama Allah sesembahan yang lain, agar
kamu tidak menjadi terhina lagi tercela.” (QS. Al Isra’: 22).
Dan Allah menutupnya dengan firmannya: “Dan
janganlah kamu menjadikan bersama Allah sesembahan yang lain, sehingga kamu
(nantinya) dicampakkan ke dalam neraka Jahannam dalam keadaan tercela,
dijauhkan (dari rahmat Allah).” (QS. Al
Isra’: 39). Dan Allah mengingatkan kita pula tentang pentingnya masalah
ini, dengan firman-Nya:
“Itulah sebahagian hikmah yang diwahyukan Tuhanmu kepadamu.” (QS. Al Isra’:
39).
الحادية
عشرة: آية سورة النساء التي تسمى آية الحقوق العشرة، بدأها الله تعالى بقوله:
(واعبدوا الله ولا تشركوا به شيئاً).
Kesebelas: 11.Satu ayat yang terdapat dalam
surat An–Nisa’, disebutkan di dalamnya sepuluh hak, yang pertama Allah
memulainya dengan firman-Nya: “Beribadahlah kamu sekalian kepada Allah
(saja), dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun.” (QS. An Nisa’: 36 ).
الثانية
عشرة:التنبيه على وصية رسول الله صلى الله عليه وسلم عند موته.
Kedua belas: Peringatan penting tentang wasiat
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam ketika hampir wafat.
وذلك من حديث ابن مسعود
رضى الله عنه ، ولكن النبي لم يوص بها
حقيقةً، بل أشار إلى أننا إذا تمسكنا بكتاب الله؛ فلن نضلّ بعده، ومن أعظم ما جاء
به كتاب الله قوله تعالى: قل تعالوا أتل ما حرّم ربكم عليكم [الأنعام: 151].
Ini sebagaimana di
dalam hadis Ibn Mas’ud radiallahu ‘anhu. Akan tetapi sebenarnya nabi sallallahu
‘alaihi wassalam tidaklah berwasiat tentang hal itu, sebaliknya baginda
sallallahu ‘alaihi wassalam memberikan isyarat seandainya kita berpegang teguh
dengan kitab Allah, maka kita tidak akan sesat selepas itu. Daripada
sebesar-besar perkara yang ada dalam kitab Allah, ialah firman Allah:
Katakanlah: Marilah ke sini! Aku bacakan kepada kalian apa yang Tuhan kalian
telah haramkan. [al-An’am : 151]
الثالثة
عشرة: معرفة حق الله تعالى علينا.
Ketiga belas: Mengenali hak-hak Allah ke atas
kita.
الرابعة
عشرة: معرفة حق العباد عليه إذا أدوا حقه.
Keempat belas: Mengenali hak hamba ke atas
Allah apabila hamba itu menunaikan hak-hak Allah.
الخامسة
عشرة: أن هذه المسألة لا يعرفها أكثر الصحابة.
Kelima belas: Masalah ini tidak diketahui ramai
sahabat nabi
وذلك أن معاذاً أخبر بها
تأثماً، أي خروجاً من إثم الكتمان عند موته بعد أن مات كثيرٌ من الصحابة؛ وكأنه
رضي الله عنه علم أن النبي كان
يخشى أن يفتتن الناس بها ويتكلوا، ولم يرد كتمها
مطلقاً؛ لأنه لو أراد ذلك لم يخبر بها معاذاً ولا غيره.
Oleh kerana itu Muaz radiallahu ‘anhu, ketika
hampir pada kematiannya, tetap memberitahu sahabat lain tentang hal itu kerana
takut berdosa menyembunyikan ilmu selepas ramai para sahabat telah meninggal
dunia. Ia menunjukkan seolah-olah beliau memahami bahawa Rasulullah sallallahu
‘alaihi wassalam takut manusia akan ditimpa fitnah untuk tidak beramal, dan
bukanlah yang dimaksudkan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam untuk
menyembunyikannya secara mutlak. Ini kerana jika bagindan sallallahu ‘alaihi
wassalam tidak mahu memberitahu orang lain hal itu, nescaya baginda sallallahu
‘alaihi wassalam tidak akan memberitahu kepada Muaz atau orang-orang lain.
السادسة
عشرة: جواز كتمان العلم للمصلحة.
Keenam belas: Dibenarkan menyembunyikan ilmu
apabila ada keperluan.
هذه ليست على إطلاقها؛ إذ إن كتمان العلم على سبيل
الإطلاق لا يجوز لأنه ليس بمصلحة، ولهذا أخبر النبي معاذاً ولم يكتم ذلك مطلقاً، وأما كتمان العلم
في بعض الأحوال، أو عن بعض الأشخاص لا على سبيل الإطلاق؛ فجائزٌ للمصلحة؛ كما كتم
النبي ذلك عن بقية الصحابة خشية أن
يتّكلوا
Hal
ini bukanlah secara mutlak. Menyembunyikan ilmu secara mutlak adalah tidak
dibenarkan kerana ia bukan untuk keperluan. Oleh kerana itu Nabi sallallalahu
‘alaihi wassalam memberitahu Muaz untuk tidak menyembunyikannya secara mutlak.
Adapun menyembunyikan ilmu pada keadaan tertentu, atau daripada orang tertentu,
dan bukan secara mutlak, maka ia dibenarkan apabila ada keperluan. Sebagaimana
nabi sallallahu ‘alaihi wassalam menyembunyikan hal ini daripada
sahabat-sahabat lain kerana takut mereka tidak akan beramal.
السابعة
عشرة: استحباب بشارة المسلم بما يسره.
Ketujuh belas: Galakan menggembirakan kaum
Muslimin dengan sesuatu yang menyenangkan mereka.
الثامنة
عشرة: الخوف من الاتكال على سعة رحمة الله.
Kelapan belas: Takut manusia akan meninggalkan
amal kerana melihat keluasan rahmat Allah.
لأن الاتّكال على رحمة
الله يسبب مفسدة عظيمة هي الأمن من مكر الله. وكذلك القنوط من رحمة الله يبعد الإنسان من التوبة ويسبب
اليأس من رحمة الله،
Ini kerana meninggalkan
amal kerana keluasan rahmat Allah merupakan sebab kerosakan yang sangat besar.
Ia merupakan perasaan aman daripada kemurkaan Allah. Begitu jugalah dengan
sifat putus asa daripada rahmat Allah, ia akan menjauhkan manusia daripada
taubat dan menyebabkan berputus harap kepada rahmat Allah.
ولهذا قال الإمام أحمد:
"ينبغي أن يكون سائراً إلى الله بين الخوف والرجاء؛ فأيهما غلب هلك
صاحبه" فإذا غلب الرجاء أدى ذلك إلى الأمن من مكر الله، وإذا غلب الخوف أدى ذلك
إلى القنوط من رحمة الله. وقال بعض العلماء: إن كان مريضاً غلّب جانب الرجاء، وإن
كان صحيحاً غلّب جانب الخوف.
Oleh kerana itu Imam
Ahmad berkata: Sewajarnya keseluruhan perkara dihadapkan kepada Allah dengan
perasaan takut dan harap. Jika salah satu daripada keduanya menewaskan yang
lain, akan musnahlah orang itu. Apabila perasaan harap menguasai, ia akan
menyebabkan perasaan selamat daripada azab Allah dan jika perasaan takut menguasai,
ia akan membawa kepada putus asa daripada rahmat Allah. Sebahagian ulama
berkata: Seandainya seseorang sakit, hendaklah perasaan harap yang menguasai,
seandainya seseorang sihat, bairlah perasaan takut yang menguasai.
التاسعة
عشرة: قول المسؤول عما لا يعلم: الله ورسوله أعلم.
Kesembilan belas: Perkataan seseorang yang
disoal tentan apa yang dia tidak tahu: Allah dan Rasulnya lebih mengetahui.
العشرون:
جواز تخصيص بعض الناس بالعلم دون بعض.
Kedua puluh: Dibenarkan mengkhususkan
sebahagian manusia dengan maklumat yang tidak diberitahu kepada orang lain.
الحادية
والعشرون: تواضعه صلى الله عليه وسلم لركوب الحمار مع الإرداف عليه.
Kedua puluh satu: Sifat tawadhu’ Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wassalam kerana sanggup menuggang keldai dan memboncengkan
orang lain bersamanya.
الثانية
والعشرون: جواز الإرداف على الدابة.
Kedua puluh dua: Boleh memboncengkan orang lain di atas haiwan
tunggangan.
لكن يشترط للإرداف أن لا
يشق على الدابة، فإن شق؛ لم يجز ذلك.
Akan tetapi dengan
syarat orang yang membonceng itu tidak menimbulkan kemudharatan kepada haiwan
tunggangan tersebut. Seandainya ia memudharatkan, maka ia tidak dibenarkan.
الثالثة
والعشرون: فضيلة معاذ بن جبل.
Kedua puluh tiga: Kelebihan Muaz bin Jabal
الرابعة
والعشرون: عظم شأن هذه المسألة.
Kedua puluh empat: Kepentingan masalah ini
(tauhid)
________________________
Mohd Masri Mohd Ramli
Operational Manager
Al Kahfi Services
T : 013-2506391
No comments:
Post a Comment